Anonym (sömnlös) skrev 2011-01-13 13:25:33 följande:
Ah jag menade ett annat typ av schema. Inte vanliga rutiner. Utan det där man ändrar sina rutiner till sin sovtid, så för dig skulle du ha din natt mellan 4 - 11 för att få 7 timmar. Och sen drar man tillbaka schemat timma för timma, takt beror på, tills det är på normal tid. Men det kräver att man är stenhård.
Det är nog någon liknelse! Jag kan aldrig gå ner i varv men jag är knappast hyper, kan ligga och titta på film i timmar. Känns som att jag är för trött för att orka fokusera på att somna, koffein drycker och socker brukar ibland vara effektivt som om att jag får energi till att somna. Låter konstigt.
Inga mediciner fungerar heller? Medicinen jag använder mig av är endast för insomning så den håller inte riktigt i sömnen utan varar i ett par timmar sen går effekten ur. Den har räddat mitt liv bokstavligen talat. Man går under av bara 4 timmars sömn per natt med knappt någon REM sömn.
Ja det du beskriver är kronoterapi, när man skjuter fram "läggdags" 1-2 timmar per dygn, tills man till slut efter runt 13 dagar eller något är på "normal" läggningstid.
Men det fungerar tyvärr inte mer än en-två dagar på mig. Det är ju en mycket osäker behandling för DSPD tyvärr.. likadå melatonin.
Jag dricker också ofta kaffe för att "stilla tankarna" och kunna lugna ner mig, då får jag ju riktig energi istället för överenergi.
Jag ska be om att få någon slags insomningsmedicin nu så jag iallafall får lite djupsömn.
Rakad Apa skrev 2011-01-13 12:25:33 följande:
Jag har sömnproblem, men hur vet man att man har DSPD?
Jadu, säg det, man får en diagnos av en läkare, oftast genom att sova på ett sömnlabb med såna elektroder överallt som mäter djupsömn och drömsömn osv.
De flesta som har DSPD har Aspbergers eller någon form av Autism, det har dock inte jag. Däremot har jag mycket gemensamt med människor med ADHD/ADD och liknande.
Koncentrationssvårigheter, lättirriterad, aggressiv (kort stubin), hyperaktivitet.. listan kan göras lång tyvärr. Har även svårt att lita på folk och fysisk närhet när det inte är på mina villkor, kramar och liknande av folk jag inte känner att jag känner tillräckligt väl.