Inlägg från: KasperSixten |Visa alla inlägg
  • KasperSixten

Vilken typ av cykel till 2-2,5 åring?? Vad har/hade ni för typ till era?

En springcykel?!

Vår son som fyller 3 år i feb hade en sån hela förra sommaren och han älskar den. När han väl vågade sitta upp så lärde han sig snart att hålla balansen utan att ha fötterna i marken.

• KasperSixten
    ApelsinKiwiBanan skrev 2011-01-13 12:29:34 följande:
    Balans/sparkcykel skulle jag köpa! Min son fick sån när han var två och använder den fortfarande vid fyra års ålder. Det är en cykel med två hjur där han får bromsa samt göra fartmed fötterna. Helt perfekt! Får se om om han vill testa en vanlig till våren eller fortsätta med denna. Jag anser att stödhjul är onödigt, bätyre att låta dem ha det dem klarar av.
    Även vi kommer att låta sonen få ha sin balans/springcykel i år. Har hört att de ofta kan gå direkt till en vanlig cykel utan stödhjul om de har cyklat på balanscykel innan. 
  • KasperSixten
    ApelsinKiwiBanan skrev 2011-01-13 18:03:07 följande:
    Ja, nu får han ju träna på balansen och när han kan (vilket han kan och lärde sig ruskigt fort) hålla balansen så är det för mig nästa naturliga steg att öva på att trampa samtidigt som han ska hålla balansen.. och då behövs inte stödhjul.

Kan mitt barn inte klättra upp i den stora klätterställningen har han inget där och göra.. samma sak tänker jag med cykeln.. Han ska ha förmågan att kunna behärska det han ska göra.. sen är det bara öva och öva som gäller..
    Känns som om det bara är bra att plocka bort ytterligare ett moment tills de är lite mer mogna för det. Tyckte att det räckte med hans cykelturer förra sommaren där han i mkt låg hastighet lyckades köra in i en mur, fastna i en djup vattenpöl, försöka cykla upp för en trappa.....
Svar på tråden Vilken typ av cykel till 2-2,5 åring?? Vad har/hade ni för typ till era?