• Anonym

Hur mycket buffert har ni?

Funderar på att byta in min bil och behöver lägga ca 50 000 emellan för att ha råd med en bil som jag är intresserad av. Jag insåg igår att jag har ca 220 000 kr på banken.

Började fundera på hur mycket som är "normalt" att ha. Privatekonomer brukar ju prata om minst en månadslön. 220 000 är inte riktigt men nästan en årslön för mig.

Hur mycket behöver man egentligen? Ju mer, desto bättre förstås. Men vad är vettigt att ha liggande?

Hur mycket buffert har ni lättillgängligt, som ni kan komma åt inom 24h?

• Svar på tråden Hur mycket buffert har ni?
  • Anonym

Jag är ensamstående med 2 barn och min buffert är 89 000 kr.
    Sparar ungefär 3000-5000 kr varje månad.

• Anonym

Just det,min årslön är 300 000 kr,så om jag ska ha en eller två årslöner på kontot så dröjer det ett tag till.

• Anonym

Jo det är bra pengar och det känns ju bra att ens kunna tänka "jag skulle nog vilja ha en bättre bil" och inte behöva tänka på att låna pengar för det.

Det var det där med "hela bilden" som är så svårt att ge på forumsinläggen här.

Jag har inte landets roligaste marginaler i min ekonomi i nuläget, vad man än kan tro pga de sparade pengarna. Brukar lyckas spara runt 1000 kr som det ser ut just nu. Sparade betydligt mer när jag var student, fast då hade jag sambo (lägre kostnader) och extrajobb. Just nu är jag provanställd.

Framöver kommer jag och pojkvännen köpa en lgh, fast jag tänker att jag inte kommer lägga några av mina sparpengar utan bara ta av vinsten på min nuvarande lgh och lägga kontant. Men det lär fara iväg med utgifter där ändå. Eller om man betalar av CSN-lånen och lägger mindre på nya bostaden så han och jag lägger mer lika i kontanter.

• Anonym

460 000kr i aktier (men de kan ju variera ganska mkt. Va nere på 316 000 för bara ett tag sen)
    100 000kr i sparförsäkringar - tar cirka 3 dagar att få dem om jag skulle behöva
    20 0000kr på vanligt konto (mer än 20 000 så för jag över dem till sparförsökringen eller aktierna)
    80 000kr i nån kredit men den har vi aldrig använt.

maken har kanske 150 000kr i sparande.

Oj...blir ju en del när man ställer upp det, känner mig verkligen inte som jag har pengar på banken.
    Men aktierna skulle jag bara ta ut om det var värsta krisen och vi ej skulle få låna eller nåt sånt. Så jag "ser" aldrig på dessa som pengar.

• Anonym

Bilen jag har nu har rätt många större kostnader på ingång under året och nästa år. Stor service, snart dags för nya sommardäck, slitage som en del av motorn som kostar runt 12000 att reparera... känns bättre att lämna bort den till någon entusiast istället och själv lägga pengarna på något nyare.

• Anonym
    Idis1 skrev 2011-01-13 09:19:56 följande:
    Tänk bara på att CSN är bland det billigaste lånet du kan ha, så att betala av det och ta ett större bostadslån är ekonomiskt sett ingen jättebra idé.
    Jag är medveten om det, fast det lockar ändå.
  • Anonym

Vi har en gemensam årsinkomst på 730 000 ungefär innan skatt!

Vi har ca 30 000 på banken, vi har dock betalt vår ombyggnad bil samt resor osv kontant.
    Vi har även 500 000-800 000 instoppat i vår bostadsrätt.

Så fort vi har något över så betalar vi av på lån.

Två vuxna o två små barn

• Anonym

Just nu har vi egentligen ingenting. Men om någon månad har vi kommit på fötter och det börjar växa igen. Är otroligt jobbigt att inte ha något.

• Anonym
    Idis1 skrev 2011-01-13 09:32:26 följande:
    Absolut, om du ser det på kort sikt är det så. Men när man tänker att planera sin ekonomi är det klokt att ha en längre plan och då är ett CSN-lån billigare än ett banklån. Det är ju amorteringen på studielånet som gör beloppet högt och att amortera på lån är minst lika viktigt som en stor buffert.
    Sen kan det också bero på om man har precis alla kostnader gemesamt eller om man bara har gemesamma utgifter tillsammans. Om det är så att jag och min blivande sambo tänker dela allt rakt av lika är det bättre att behålla CSN-lånet och beta av bostadslånen först. Är det så att vi kommer dela hushållets kostnader gemesamt men stå för egna bilen, egna drivmedel, egna telefoner och egna lån (t ex CSN för mig, billån för honom) så skulle det löna sig för mig att "flytta" kostnaden till den gemensamma potten som jag bara betalar hälften av. Det är en löjligt egoistisk tanke, vi kommer förmodligen inte göra så. Men det finns säkert de som gör så.

Men ursprungsfrågan återstår, är det värt att åderlåta den ganska välgödda spargrisen för en bil?
  • Anonym

Två vuxna, inga barn, 23 och 26 år gamla.
    Vi har lite över 300 000 tusen tillgängliga. 

Vi tar av det rätt ofta då det behövs så vi äger allt som vi har. Vi lever efter en detaljerad budget och sparandet växer med cirka 100 000 kr per år.

• Anonym

Hur mycket tjänar ni i månad och vad äter ni för det mesta jag menar vi är 2 på en inkomst på 29000kr i månad och utgifter på ca 12000kr resten går till bensin reperation kläder hygien mm och inte lyckas vi spara mer än kanske 2000 i månad men sen när sommaren kommer  är de borta för plananat hotell mat osv och det blir ungefär 40000kr..Så jag bara undrar...

• Anonym

nästan 70 000:- å då har vi ändå tagits 3000:-/mån där i 7 mån pga ekonmiska problem (så innan dem hade vi knappt 90 000:- )...
    sen 50 000kr i fonder som kan säljas om det skulle krisa ordentligt.

2 vuxna, lägenhet, inga barn 

planeras för hus när vi båda har jobb, tanken e att ha minst 100 000kr på buffertkontot då (under den arbetslöses provanställningen kommer vi kunna lägga undan 10000-15000:-/mån, dvs när vi har två lönen men innan båda har fast jobb så vi kan ansöka om lån) 

• Anonym

Ca en miljon. Om jag får en vecka på mig så kommer jag åt drygt lika mycket till, har då fortfarande huset kvar.

• Anonym

Ensamstående med 1 barn och studerar. Jag har ca 7000 undanlagt. Det kommer in ca 10000 till denna månad och lika nästa. Kanske inte jätte mycket pengar men för att bara studera ser jag det som jag lyckas ganska bra. Hade 11000 till innan jul men vi ville skämma bort oss lite. Spar ca 2500 i månaden.

• Anonym

Vi brukar ha höga summor på sparkontot, men just nu är prio 1 att amortera av bostadsrätten till hälften. Cirka 500 000 kr har vi planerat att bli kvitt på 5 år. Bufferten ligger väldigt låg just nu alltså, ca 20-30000 kr ser vi till att alltid ha kvar på sparkontot.

Sen har vi en lägenhet utomlands som är avbetald och värd ca 1 miljon.

• Anonym

Inte särskilt mycket cash, kanske 100.000? Men det minskar stadigt nu när jag är föräldraledig. Har dock ett övervärde i bostaden som vi kan låna upp på, det tar väl någon dag att få tag på pengarna om det skulle vara akut.

• Anonym

200.000:- men de har vi sparat på ett år då vi köpte hus för ett år sedan och allt gick till handpenningen. Då har vi ändå levt precis som vanligt, resor, shopping osv. Nu med högre räntor så lär sparandet gå i lite långsammare takt.

• Anonym

Ca 600,000 på ena sparkontot. Sparat i 10år!

ca 70,000 i fonder

2vuxna med ett barn under året

Radhus! 

Svar på tråden Hur mycket buffert har ni?