• Anonym

Hur mycket buffert har ni?

Funderar på att byta in min bil och behöver lägga ca 50 000 emellan för att ha råd med en bil som jag är intresserad av. Jag insåg igår att jag har ca 220 000 kr på banken.

Började fundera på hur mycket som är "normalt" att ha. Privatekonomer brukar ju prata om minst en månadslön. 220 000 är inte riktigt men nästan en årslön för mig.

Hur mycket behöver man egentligen? Ju mer, desto bättre förstås. Men vad är vettigt att ha liggande?

Hur mycket buffert har ni lättillgängligt, som ni kan komma åt inom 24h?

• Svar på tråden Hur mycket buffert har ni?
  • Anonym (blingeling)

Jag spenderar mest, min man sparar lite mer.

Men eftersom jag handlar mycket smycken och inte till "nypris" så har jag en ganska rejäl guldreserv, som kan realiseras vid behov. En annan form av sparande?

• Anonym (inget)

Har ett hyfsat välbetalt jobb men har det senaste året gått igenom en besvärlig separation där hon behållit radhuset och det mesta av bohaget så jag har fått köpa allt nytt(eller bättre begagnat ska jag nog säga) till min lägenhet för att jag ska kunna leva där och ha barnen varannan vecka.
    På grund av hennes vägran att samarbeta kring bodelningen har jag inte fått ut något för min del av huset ännu och det kommer kosta en stor summa pengar för juristhjälp.

Har just nu under 200:- på lönekontot och en dryg vecka till lön... hoppas att maten i skafferi och frys räcker...

När bodelningen är klar kommer jag ha pengar att komplettera möbler till barnens rum och betala av ett lån jag varit tvunget att ta för att klara mig nu sen blir det till att börja spara. Kommer nog att kunna dra ner på matkostnader och lånet försvinner så det kanske blir en tusenlapp i månaden.

Vill gärna ha en månadslön sparat så man kan klara en månad med högre utgifter utan att behöva ta korta lån, även om det är av familjen.

• Skogshuggaren

Hur mycket man behöver beror väl på livssituationen. En ensamstående i hyresrätt behöver inte så mycket, men en barnfamilj i en gammal skruttig villa behöver en hel del.

Själv skulle jag känna mig "naken" om jag inte hade minst 100 000 på banken. Men så tillhör jag ju också den senare kategorin i ovanstående text.

• Anonym

200.000:- men de har vi sparat på ett år då vi köpte hus för ett år sedan och allt gick till handpenningen. Då har vi ändå levt precis som vanligt, resor, shopping osv. Nu med högre räntor så lär sparandet gå i lite långsammare takt.

• Anonym (Anna)

Ungefär 80000 kr som jag kan få tag på inom 24 h.

Har också ett övervärde på bostaden med minst 1 miljon kronor.

Singelmamma med ett barn.

• Anonym (Maja)

2 vuxna och 3 barn
    Bor i villa.

O kr sparat (ja ni läste rätt) 

• Anonym (Annika)

Just nu mindre än vi någonsin haft innan - kanske runt 30 000

Vi har precis köpt nytt, dyrare hus, kontant, så sparandet kommer att öka pga låga kostnader, och vi har inte så stora behov... Så att vi har så lite på banken känns helt ok!

• Anonym (mamma)

Runt 200 000 som jag kan få på 24h. Runt 100 000 om jag säljer fonder. Men nu går räntorna upp, så jag funderar på att amortera och bara behålla ca 40 000 som en buffert.

Ensam mamma med 1 barn.

• Anonym

Ca 600,000 på ena sparkontot. Sparat i 10år!

ca 70,000 i fonder

2vuxna med ett barn under året

Radhus! 

• Anonym (M)

Ensam mamma i lägenhet. Har ca 15 000 i buffert och tycker att det räcker fint!

• Anonym (husägare)

2 vuxna & 4 barn. Bor i fullbelånad villa för nästan 3 milj.
    En av oss har sjukersättning och den andra blev arbetslös i somras.

Just nu 0:- i buffert då vi har plockat ordentligt av den senaste tiden.

• Anonym

Nu tar pengarna i vårt "lättillgängliga" sparkonto fem dagar att få tag på men där har vi så att vi klarar oss 3 månader. Resten tar det längre tid att komma åt, men om vi skulle räkna hela vår buffert så har vi nog så att vi klarar oss drygt ett år utan att behöva sälja huset eller förändra livvstilen nämnvärt. Nu lever vi ett ganska kringflackande liv och vi känner att vi behöver en stor buffert för att kompensera för att vi inte hinner köpa in oss i skyddsnätssystem. 

Svar på tråden Hur mycket buffert har ni?