• Vallmoblomman

Dåliga målare, vad gör man????

Behöver råd!

För första gången i mitt liv bokade jag målare, som enligt anvisning av mig " skulle måla allt brunt till vitt". Då visade jag bruna dörrar, karmar, lister samt pekade på våra fönser som har brunt runt sig, lister karmar eller vad det heter.

Vi fick en offert, 11 fönster, tre lister runt dörrar samt fyra dörrar, a 8000kr inklusive arbete färg och rotavdrag som han räknade in. 8000kr var vad jag skulle betala.

De kommer och börjar måla. Men jag upptäcker att de inte tar runt de fömster som går att öppna, hälften ungefär. De tar runt fönstret, men inte den sista bruna kanten längst in mot fönstret. Eftersom det är för kallt. Det ser inte klokt ut, ca 7 cm på varannat fönster är brunt!

När jag frågar säger han att det inte går att måla, men att de ska måla i vår, men att det då kommer kosta mer. Varför sa han inte detta när jag fick offterten? Allt brunt skulle bli vitt, jag har ingen aning om vad som kan målas/inte målas, utan jag trodde att allt var ok och ingick i summan.

Sen visar det sig att dörrarna ska kosta extra även de, för de ska sprutmålas svart hos en vän, som vill ha 1000kr dörren. Men....det skulle ingå sa jagh, nä sa han, det förstår du väl att man inte målar dörrar. nej, jag förstår inte, jag kan ingenting om vad man kan och inte kan måla. Dessutom så skulle de ju måla altandörren, första vita lagret hade de gjort, så det var tre som inte gick att måla, en dörr gick. Dessutom en dörr som öppnas utåt. varför kan man måla den men inte öppningsbara fönster? och varför kanman måla den dörren och inte de andra? Och varför ska vi betala 1000kr för att få billiga vanliga dörrar sprutmålade när en ny vit kostar samma sak att köpa? Vi sa inget om att vi absolut ville ha våra dörrar, de var de billigaste bruna modellen, inga gamla fina att vara rädd om...

Min sambo kom hem, jag var ensam med dem när de målat första lagret på det som gick att måla. När han förstod att de inte tänkte måla innerkanten på flera fönster, och dörrkrånglet, sa han att vi inte tänkte betala mer än de 8000kr för fönstrena, och att vi fick diskutera dörrarna. hantverkarna ville somsagt komma i vår och fixa det sista på förnstrena, men mot extra betalning.

Nu är de utkörda, och jag är rädd vad som kommer hända. Och kan man int emåla öppningbara fönster!

Hjälp och råd önskas

• Svar på tråden Dåliga målare, vad gör man????
  • ikafika

Står det inte i offerten vad som ska ingå? Står det att allt det du har sagt ingår i priset så ska det vara det som ingår och det priset som gäller. Om offerten anger ett ungefärligt pris så får de inte överstiga det priset med mer än 15%

Håll inne betalningen! Om du betalar så är det detsamma som att du godkänner fakturan. Om ni tänker motsäga er det nya pris de vill ha gör det innan du betalar.

Sedan kan jag tyvärr inte ge några andra råd, vet inte riktigt vad du bör göra-

• Vallmoblomman

Hej!

I offerten skulle "allt brunt bli vitt", int eme rnoga än så tyvärr. Han säger nu att det inte gÅR att måla fönster som går att öppna, det är för kallt. Det kasn säkert stämma, men det borde han ju sagt två dagar tidigare när vi gjorde avtalet.

och bra att veta det där med 15%, det sk ajag komma ihåg, tack

/H

• ikafika

Precis det är nog för kallt att måla fönster nu men det borde ju en målare veta! De flesta fönster går ju att öppna så det borde han ju kunnat räkna med att de här också kunde. Eller så kunde han ju ha frågat innan. Eller så får han väl komma tillbaka när det är tillräckligt varmt och göra klart, för samma pris som ni kommit överens om.

Svar på tråden Dåliga målare, vad gör man????