• Smilla86

min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)

Hej! Jag bor ihop med min sambo i ett hus och vi har ett gemensamt barn. Jag sköter ekonomin för min sambo har inte kunnat sköta den tidigare. Innan vi flyttade ihop tog han flera lån för löpande utgifter för att hans lön tagit slut och dem dras vi forfarande med. Det är över hundra tusen. 

Vi har sedan 9 månader gemensam ekonomi då jag har varit mammaledig och inte fått ut så mycket i föräldrapenning. I samband med det beslutade jag att mina sparade pengar (över 50 000) skulle gå till vårat gemensamma sparande, för att det skulle bli rättvist.
    Vid löning gjorde vi så att vi la ihop alla våra pengar. Betalade räkningar, gav oss själva 3500 kr i fickpengar och satte undan resten till sparande. Detta har aldrig fungerat då hans pengar tagit slut två veckor innan löning och då lånar han av mig. Han spenderar pengarna på att äta frukost och lunch ute med jobbet (jobbar som snickare) och även snus, statoilbesök med godis och drickor och öl till lördagskvällarna. Har försökt att få honom att ta med sig matlådor, då vi alltid har mat över. Jag tröttnade på att han alltid behövde låna så för en månad sen bestämde vi istället att när vi betalat räkningar, så sätter vi undan 500 kr till sparande och splittar resten. Detta blev 7000 var. När vi nu skulle få så mycket var så beslutade vi att vi betalar bensin ur vår egen ficka samt mat om matpengarna tog slut. Två veckor innan löning så var hans pengar slut igen, trots att han fick 7000 KR. Han har inte lagt något på bensin, han har heller inte handlat någon mat(förutom frukost och lunch ute). Han har redan lånat 500 kr från mig och nu behöver han låna igen. Hur ska jag göra? Han impulsköper småsaker och han planerar inte sin ekonomi. Har han lite pengar kvar och vet att det inte kommer att räcka så köper han ändå mat och annat ute. Han vägrar göra något åt sin situation. Vi ältar detta varje månad.. Har försökt att få honom att förstå att han behöver göra en dagsbudget och hålla sig till det, men han vill inte förstå. Vad ska göra? Snälla ge mig råd. Jag blir galen snart!

• Svar på tråden min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)
  • Smilla86

Jag har försökt göra det ett par gånger, men då hotar han med att ha delad ekonomi igen. Jag är ju lite beroende av att ha delad ekonomi eftersom jag tjänar mindre. Det låter skitdumt, men det var en överenskommelse vi hade att ha delad ekonomi när  vi flyttade till hus. Det var han som främst ville flytta.. Vet inte om jag kan ställa så mycket krav egentligen? Känner mig lite låst..

• Smilla86

Jag är också rädd att han ska börja låna pengar hos någon annan. Det blir som en ond spiral för lånar han ena månaden och betalar skulden nästa månad, så har han mindre pengar och behöver låna igen.

• Smilla86
    Pejgan skrev 2011-01-13 10:38:11 följande:
    Och du tror det är bättre för din ekonomi att dina pengar konstant går till att finansiera hans slöseri?
    Ni kan kanske prova delad ekonomi med  procentuell fördelning av utgifter baserat på inkomster.

Om inget annat funkar: Flytta. Han kommer inte ändra sig så länge han tillåts fortsätta.
    Nej, jag har insett nu att min ekonomi blir körd i botten.. Och vårat förhållande också.. Ja det kanske skulle fungera med procentuell fördelning, hur räknar man ut det?
  • Smilla86
    2underbara skrev 2011-01-13 10:44:28 följande:
    Omyndigförklara honom och ge honom veckopeng.
    Borde jag gjort med min gubbe för länge sedan men eftersom han just tycker att jag omyndigförklarar honom så har vi löst det så att det går en spikrak linje mellan hans och min ekonomi.
    Jag har ansvaret över att gemensamma räkningar betalas eftersom jag inte vill ha betalningsanmärkningar och sedan säger jag vilken summa han ska sätta över på mitt konto.
    Är benhård på att jag inte ska betala en enda onödig pryl som han kungaköper så ska vi splitta på matutgifter så gäller kvitto och avbockning för gemensamma grejer, är det rena okynnesköp eller dumköp får även det stå för honom.

Hemskt men sant, när lånesumman överstiger 100 000 med hästlängder och jag sponsrat idiotgrejer såsom snus, redbull, annan sån skit som tillkommer varje dag så lärde sig även en snäll flicka vart gränsen borde gått för länge sedan. 

Slipp tjat, gnäll och ältande, vill han inte ha hjälp eller gör nåt åt det själv låt honom allena lida.
    Trist men vad ska man göra  
    Jo jag får nog se till att dela på ekonomin. Ska kolla över räkningarna, många av dem är hans. Kanske klarar jag mig bra ändå om jag bara betalar halva av våra gemensamma räkningar. Han får föra över pengarna för räkningar till mig så betalar jag dom. Fan, varför kan han inte bara skärpa sig.
  • Smilla86

Tack för alla råd! Ska ordna det här med delad ekonomi igen. Skönt att känna att ni tänker som jag. Att han är oansvarig och att jag har rätt att kräva att han ska sköta sin ekonomi.

• Smilla86

Har tillgång till hans internetbank då vi hade sparpengarna på hans konto, jag får gå och in där för honom. Sammanfattningsvis ser det ut så här:
    Automatuttag: 500
    julklappar: 2000
    systembolaget: 1033
    Satoil, shell, snus m.m.: 3455

Kanske inte är så farligt ändå med tanke på att det varit jul o nyår... Men faktum är ju att pengarna är slut, han ligger till och med minus på sitt konto=( och det är ett tag till löning.

• Smilla86

Ja eller hur, skulle aldrig klara av att spendera så mycket på besinstationer och inte på bensin. Innan löning tankade han upp fullt och har inte behövt tanka än. Det är 95 kr hit och 70 dit på bensinstationerna och då inte på snus eftersom han köper 2 stockar i början av månaden. Dessutom är många av köpen på samma dag. Fattar inte vad han håller på med och han säger att han inte vet var pengarna går till... Han kommer inte ihåg säger han. Han blir svinsur så fort jag frågar honom om pengar, men jag tror inte han håller på med spel och sånt. De 50 000 kr finns inte kvar tyvärr, vi reste utomlands en del förra året och så har vi köpt en bil till honom och så diverse utgifter såsom ny diskmaskin och tvättmaskin.. Och så ville han ha en båt, så då köpte vi det. Ville inte, men gick med på det för att han är så "snäll" eftersom vi har delad ekonomi. Har lust att sälja den jävla båten.

• Smilla86

Jag är inte föräldraledig längre utan studerar sedan en tid tillbaka (var tvungen att läsa färdigt det jag påbörjat innan bebis kom) men det blev gemensam ekonomi när jag fortfarande var mammaledig. Jag har sedan bebis var fyra månader även jobbat extra på helger och kvällar för att det ska bli någorlunda rättvist mot honom som tjänar mer. Läser nu sista kursen och börjar jobba 1 februari, men det kommer fortfarande att skilja flera tusen i lön. Kommer antagligen få ut 11 000 efter skatt eftersom de bara hade möjlighet att erbjuda mig 70% och han får ut mellan 18 000-20 000. Så jag kan på sätt och vis förstå att han vill ha delad ekonomi, men då hade vi inte kunnat flytta till hus och det visste han..

• Smilla86
    Seven Costanza skrev 2011-01-13 13:11:49 följande:

Jag gillar inte det där tänket alls. Varför ska du "förstå" att han vill ha separat ekonomi för att han tjänar mer, tycker du att du ska ha mer ansvar för att betala för barnet och gå ner i inkomst för att vara föräldraledig medan han kan leva loppan för sin oförändrade inkomst? Ville han inte vara föräldraledig eller "snodde du åt dig" hela föräldraledigheten? Om det är det förstnämnda borde han verkligen skämmas som inte tar mer ansvar för hela familjens ekonomi och inte köper massa onödigt och låter dig känna dig tacksam för att du får del av hans inkomst så att ni kan bo i hus när du är "fattig" och han "rik" under FL. Uselt. Om det var du som själv roffade åt dig FL trots att han ville vara hemma (förekommer) så tycker jag inte lika synd om dig för att han vill "straffa" dig genom att behålla mer av sina pengar, men det är fortfarande ett sjukt barnsligt beteende av honom. Tycker också det låter som att han spelar eller liknande eller bara inte fattar att är man en familj får man ju sätta den i första hand så att alla får det lika bra, inte att den ena bränner pengar på godis, läsk och båt (!) medan den andra har ångest för att en massa välbehövliga pengar bara försvinner. 

Jag har lånat 30 dagar av hans pappaledighet. Han har tagit ut sammanlagt 20 dagar själv, så han har 190 dagar kvar.. Han ville inte vara pappaledig..
  • Smilla86
    M Y L F skrev 2011-01-13 13:10:59 följande:
    Fast jag fattar inte att du går med på allt som han vill ha. Ni har ju både hus och barn att lägga pengar på. Är en båt något att prioritera just nu? Det måste ju ändå vara ganska dyrt?

Även om du inte tror att han spelar, så gör han ju uppenbarligen av med pengar och mycket pengar dessutom. Många har redan räknat ut att 7000 kr på veckor kan inte bara vara snus, godis, luncher osv... 

Jag skulle ju aldrig acceptera att min man la sådana summor på så kort tid utan att veta vart pengarna har gått till. Inte ens om jag inte kunde bidra med så mycket ekonomiskt just då, det kan och kommer kanske att ändra sig i framtiden. Har man valt gemensam ekonomi, som jag tycker är rimligt när man både skaffar hus och barn, så ska du inte känna att han kan få behålla alla pengar bara för att det just nu är han som drar in mest. 

Då hade jag antagligen bett honom dra dit pepparn växer.
    Jag fattar inte heller att jag har gått med på att köpa båt såhär i efterhand, absolut inget som var med på prioriteringslistan. Jag brukar annars vara "snål".. Ska försöka övertala honom att vi ska sälja båten i sommar och istället lägga de pengarna på annat som är viktigare. Båten kostade 14000 så det är ju inga enorma summor, men det är mycket för oss nu. Har bestämt att jag ska prova delad ekonomi med det där med procentuell fördelning av de gemensamma utgifterna.. Jobbigt att prata med honom, det leder sällan någonstans. Det blir bara jävligt jobbigt.
  • Smilla86
    2underbara skrev 2011-01-13 13:36:06 följande:
    Ditt försök till lösning låter enastående!

Skitbra, ta tag i det, det kan inte bli jobbigare att ta det med honom än hur du har det nu när man slår ut det på helheten, eller hur? 

Stå på dig, låt dig inte dras in i en fight utan lägg det bara på borde och säg: "så här är det"

Det gjorde jag, obehagligt men så jävla skönt när det väl delades upp.

Tråkigt bara att det aldrig blir semestrar eller liknande, han har inga pengar och jag, vad har jag?
    Jo, pengar på banken som egentligen bara vill spenderas på familjesemestrar, Astrid Lindgrens värld, vattenland, campingar...
    Men men, när man väger det ena mot det andra så...

Just nu är det det bästa för oss, tills han ändrar sig.
    Om han gör det. 
    Du har helt rätt.. Ja visst är det tråkigt att själv ha sparade pengar då man vill hitta på något roligt eller fixa något i huset. Det var ytterliggare en anledning till att vi skulle ha gemensam ekonomi och då också ett gemensamt sparande så att jag inte kände att det var jag som hela tiden betalade grejer till hus och annat. Nu såhär i efterhand kan jag förstå att jag hade tjänat på att ha delad ekonomi och i så fall låna utav mig själv om jag fick för lite pengar över när räkningarna blivit betalade..
  • Smilla86
    mimsan01 skrev 2011-01-13 13:32:20 följande:
    Lägg upp det  i stället så att han får veckopeng?
    Vi prövade med det ett tag, men han kände sig så kontrollerad sa han. Att jag behandlade honom som ett barn, så jag orkade inte utan gav han alla sina pengar.
  • Smilla86
    Tazzme skrev 2011-01-13 13:30:30 följande:
    Om jag och min man hade helt gemensam ekonomi så tror jag att vi hade varit i en lite liknande situation. Men visst, det erkännandet ska jag ge min man,att även om han varit slarvig med pengar tidigare, så har han blivit mycket bättre med det.

Vi gör så att vi lägger in en lika stor %-andel av våra löner på ett gemensamt konto (vi har ungefär lika stora löner). Från detta konto betalas endast gemensamma räkningar, bensin till gemensamma bilresor samt mat och hushållssaker.
    De pengar som lämnar över är enbart våra egna och de gör vi vad vi vill med. Jag brukar betala mina räkningar, lägga undan en summa på ett privat sparkonto och använder resten som fickpengar.
    Min man brukade betala sina räkningar, lägga in en summa på sitt sparkonto, köpa öl och tobak för resten och när fickpengarna var slut två veckor före löning så lyfte han allt han satt in på sitt sparkonto. Även detta gick till tobak, öl på helgerna samt div. dyra hobbysaker.

Om han gjorde slut på sina pengar, då var han utan. Han fick skylla sig själv då för det är inte mitt ansvar att hålla honom med tobak och betala för hans hobbyer. Men han var alltid sur på att jag hade så mycket sparade pengar, då han inte hade nästan nåt, och påstod att jag på nåt sätt "lurade" honom. Han var fullt övertygad om att de gånger den gemensamma kassan tog slut så var det alltid han som måste skjuta till med sina pengar för att handla mat etc. och att detta var orsaken till att hans pengar alltid tog slut. Han vägrade erkänna att det helt enkelt berodde på att han slösade mer.
    Och så var ju också fallet. Vilket han fick svart på vitt också, den dagen han slutade röka och såg hur mycket pengar han hade över varje månad!
    Låter precis som min sambo!
  • Smilla86
    Miss Obsessive skrev 2011-01-13 13:49:33 följande:
    Mitt ex hade också en otrolig förmåga att missköta sin ekonomi, vilket ledde till att även jag drog på mig ekonomiska problem (inte mycket, men tillräckligt). Jag vet att tjat sällan har någon effekt, men alternativet är heller inte att dras med i någon annans problem. 

TS!
    SLUTA LÅNA HONOM PENGAR!!  
    Han har en betydligt högre inkomst än dig varje månad och lyckas ändå få dig att låna honom mer pengar?
    3500 kronor till diverse borde räcka gott och väl till det han behöver till nästa lön och att 7000 kr inte gör det är bara oerhört pinsamt! Frukost kan han göra i ordning hemma och ta med sig, några mackor, en yoghurt, frukt och en termos kaffe borde ju räcka och är inte heller särskilt svårt att göra i ordning. Lunchlådor är väl inte heller så mycket att diskutera om, äta ute med jobbarkompisarna kan han göra i nödfall om det inte finns tillgång till micro, eller någon gång ibland för att det är enkelt och bekvämt. Att han "småhandlar" (allt utom bensin) på dyra bensinstationer varje dag är ju heller inte särkilt taktiskt.. 

Barn och hus ihop eller inte, jag skulle vägrat att ha gemensam ekonomi med honom, särskilt om han vägrade att ta tag i sina problem och jag skulle vägrat låna honom mer pengar än det han har att röra sig med varje månad. Jag hade också krävt att han sparade alla kvitton så att alla utgifter redovisades, eftersom pengarna inte går till något vettigt. 100 000 i lån för löpande utgifter? Lån som han tagit men ni dras med? 

Jag borde väl komma med något bra råd nu, men jag själv löste mitt x-problem med att efter lång tids tjat om att han skulle söka hjälp för inget jag sa tog han till sig, så beslutade jag mig för att låta honom gå. Du kan tjata, skrika, gråta, förhandla.. Fattar han inte att hans beteende är åt helvete och faktiskt tar tag i sitt problem för sin och sin familjs skull, då är det inte mycket du kan göra. Antingen står du ut och låter dig dras med i hans problem, eller så finner du en annan lösning för dig och ditt barn.. 
    Jag tycker inte heller att det borde va några problem att ta med sig matlåda, det gör ju många. Skönt att någon delar den uppfattning... Nepp, delad ekonomi får det bli. 7000 är löjligt mycket att göra av med på bara tre veckor.. 3500 också för den delen.
  • Smilla86
    Kinya skrev 2011-01-13 13:59:05 följande:
    Mat ska de köpa gemensamt eller så ska var och en betala för sin egen mat. Hon ska inte köpa mat till honom för att hans pengar slösats på onödigheter. Det han behöver får han köpa själv.

När det gäller maten tycker jag att ni ska bestämma hur mycket maten får kosta per månad. Sätt upp en lapp på kylen med summan samma dag som lönen kommer in och varje gång man handlat mat så drar man ifrån den summan man handlat för. Om det blir något över när nästa lön kommer så kan den summan spenderas på något man tycker mycket om, t.ex. jag och min man älskar sushi men det är ju lite dyrt så när vi varit duktiga med matinköpen en månad och får pengar över så går det till sushi. Oftast tar det 2-3 månader innan vi sparat ihop till sushi. Vi har bestämt att vi inte får köpa sushi om vi inte har tillräckligt sparat på "sushikontot". Ni måste dock komma överens om vilken summa ni ska betala in till "matkontot" varje månad per person.

Sen tycker jag att din sambo kan ta med sig mat till jobbet istället för att äta ute. Det sparar man massor med pengar på!!
    Har försökt få honom att ta med matlåda, men han har det bara ett par dagar sedan går han ut och äter igen.. Han e hopplös. Vi lägger 4000 till ett matkonto varje månad som går till maten vi lagar här hemma och andra grejer typ hygienartiklar..
  • Smilla86
    M Y L F skrev 2011-01-13 14:51:04 följande:
    Precis min åsikt också. Han kommer fortfarande ha slut på sina pengar efter 2 veckor. Han måste ju ändra på sig, annars blir det ekonomiskt tufft för dem.
    Jo har märkt nu att det inte spelar någon roll hur mycket han än får, det tar slut ändå. Min rädsla är ju att han kommer att ta ett lån om inte jag ger honom pengar. Vad ska göra? Ta tag i honom och skrika honom rätt i ansiktet att nu får det f*n vara nog, eller hur gör man? Jag brukar bli så förbannad att jag bara går därifrån, han är så himla ologisk i sina resonemang att man blir tokig! Det brukar ju bli bra efter bråken... Ett tag.. Sen börjar vi om från början igen. Har varit på väg att lämna honom på grund av detta, men sen älskar jag ju honom och jag skulle inte klara mig utan honom. Så separation vill jag undvika. Suuuck, vad jag ältar.
  • Smilla86
    Seven Costanza skrev 2011-01-13 14:59:52 följande:
    Men hur mycket kommer han ha över om ni ska ha separat (det du kallar delad) ekonomi, blir inte det mer över för honom och mindre över för dig? Man ska ju tänka på att om man väljer att ha en procentuell fördelning av betalnignen av de fasta kostnaderna så får den som tjänar mer betala mer, men han/hon får också mer pengar över till sig själv och tvärtom. Du som tjänar mindre betalar mindre men får också mindre över. Det är alltså inte säkert att detta löser hans oansvariga sätt, han kanske till och med får mer pengar över. Kan du inte skriva ungefär vad era inkomster är var för sig och hur mycket ni har i gemensamma räkningar? Lite lättare att ge råd då, men du ska oavsett vilket sluta att ge honom mer pengar, är de slut så är de.
    Jag: ca 10 000 varierar beoende på ob-tillägg
    Sambo: ca 18-20 000 varierar beroende på milersättning
    Gemensamma räkningar: ca 16 000 inkl mat

Han kommer att få mer över än 7000 och dom pengarna kommer att gå upp i rök om vi har delad ekonomi.. Gemensam ekonomi har varit lite som en kontroll för mig..
  • Smilla86
    M Y L F skrev 2011-01-13 15:04:04 följande:
    Fast vill du verkligen leva så? Kan han verkligen ta lån om han har skulder på över 100 tusen, det undrar jag.
    Om han ens tänker i de banorna så är det ju något fel på honom. Han måste ju inse att han har problem.
    Om du säger att du flyttar om inte han ändrar sig, bryr han sig inte? 
    Han har kreditkort typ forex och sådana. Dessa har han klippt men han skulle lätt kunna få tag på nya.. Ja han har problem, det är synd att han inte kan inse det.. Det enda jag vet är att jag inte vill separera, samtidigt som jag inte vill leva såhär heller. Nu har vi en buffertkassa, tack och lov, så vi är ju inte utblottade eller så, men det plockas från dom och som det ser ut nu så får vi ingenting sparat, tvärtom..
Svar på tråden min pojkvän slösar pengar och vill låna av mig, snälla ge mig råd! (långt)