• fatooooosh

värk i bröstvårtor!

Hej på er alla medlemmar!

Jag har PCO-S amenorre som betyder utebliven mens och dessamma med ägglossning nu snart i 8-10 år.

Jag har gått igenom IVF och blev gravid men fick missfall i vecka 19-20!

Under de senaste 3-4 dagarna har jag haft värk i mina bröstvårtor och lite värk vid mina äggstockar!

Jag ville kolla om ngn i min stuation har haft som ni läste,  ni kanske kan ge mig lite förklaringar!Skäms

• Svar på tråden värk i bröstvårtor!
  • Treasures

Har också PCO's och mkt sällan ÄL/mens. Men de få gånger jag fått ÄL så har jag haft jätte ont i bröstvårtorna. mensen har då kommit av sig själv två veckor senare med. Så du kanske har haft ÄL.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • fatooooosh
    Treasures skrev 2011-01-13 13:11:10 följande:
    Har också PCO's och mkt sällan ÄL/mens. Men de få gånger jag fått ÄL så har jag haft jätte ont i bröstvårtorna. mensen har då kommit av sig själv två veckor senare med. Så du kanske har haft ÄL.
    Tack för ditt svar Treasures.. Uppskattar det verkligen ..
  • jennyHI

det behöver det ju inte betyda egentligen. man kan få ont innan ägglossning, eller efter. Det är ju det som är så jobbigt, alla dem symtomen är ju så lika oavsett om det är ägglossning, mens eller eventuell graviditet. Så man skall inte förlora hoppet.

jag vet inte hur länge du har försökt bli med barn, men för mig så har jag lärt mig hur just min kropp funkar. Jag vet att jag får ont i magen innan äl, och sekretet ändrar sig. Någon dag efter äl kommer de onda bröst vårtorna som ett paket på posten. Sedan känner jag inte mycket mer förrän dagarna innan mens, då jag får mer och mer ont i rygg och mage. Men, jag skulle inte ändra något, för nu vet jag ju att det betyder att jag har haft ägglossning, och det är ett stort steg för någon med PCO. Jag är glad så länga jag får äl, för då vet jag ju att det finns en liten chans att man kan lyckas.

Men i vilket fall som helst, jag hoppas att du har ont för någon annan anledning än dem som jag har, att det faktiskt finns ngt litet där inne! så, lycka till!

• Treasures
    fatooooosh skrev 2011-01-18 20:58:34 följande:
    då var det mens och varken ägglossning eller graviditet Skäms
    Du tror inte att du hade egen ägglossning och är efter den du fått mens nu? Det är ju stort i sig även om det man önskar mest av allt är att bli gravid. ÄL är ju som förutsättningen för det. Hoppas du blir gravid snart i alla fall och detsamma till dig Jenny!
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • jennyHI

Treasures: tack! men här har man gått och försökt så länge, så man är rätt bra inställd på att inget händer. Men för mig är det en stor framgång att få äl och mens utan att ta clomid eller pergo.

• Treasures
    jennyHI skrev 2011-01-20 20:20:26 följande:
    Treasures: tack! men här har man gått och försökt så länge, så man är rätt bra inställd på att inget händer. Men för mig är det en stor framgång att få äl och mens utan att ta clomid eller pergo.
    Det förstår jag. Jag har inte heller nån ÄL eller mens utan hjälp, tidigare hade jag det mkt sällan (1-2 ggr per år) men sen jag slutade med p-piller i april 2007 har jag bara fått ÄL efter pergotime + metformin behandling och det var med hjälp av det som vi till slut fick får lilla skatt. Efter graviditeten och amning så har jag inte fått nån mens utan att ha tagit Provera bara för att blöda ut slemhinnan med jämna mellanrum. Äter nu Metformin igen med förhoppning om att det ska räcka med lite färre pergokurer då vi vill ha syskon.

Ni har inte provat nån annan behandling än pergotime?
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • jennyHI

visst är det jobbigt! Som tur är så får jag ju äl och så efter ett par månader när man startat om med metformin. Jag får stunder då min kropp måste vila lite från alla piller. Men oturligt nog så börjar man ju om från början när man tagit sin lilla vilopaus. Jag har, precis som du, fått gå på provera, pergo och metformin. Vi skulle även gjort insemination för ett par månader sedan, men när jag skulle in dagen innan och kolla ultraljud, då var äggen alldeles för små)och det var på fyrdubbel kur av pergo/clomid), då sade vi till läkaren att det är bättra att vänta tills metformin kommit igång igen, och då prova med insemination. Så kanske gör vi det nu under våren. Han vill ju egentligen skicka oss direkt till IVF, men det är så mycket pengar för oss just nu, så vi vill nog prova med insemination i alla fall ett par gånger innan man går vidare.

• Treasures

Läste att du bor utomlands, där får man inte nåt gratis försök med IVF eller? Vad tråkigt att ekonomin ska vara avgörande för om man ska få barn eller inte....Håller tummarna för att insemination ska fungera för er.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • jennyHI

man får inget gratis försök, men första försöket får vi betala 10 eller 20% av hela beloppet, men då ingår inte medicinerna man måste ta, då skall visst det bli en extra 8000 i månaden. Och lyckas det inte på det första försöket så får man betala fullt pris, vilket skall vara 105 000(utan mediciner). Så visst är det tråkigt att det skall kosta på det viset när allt man vill är att få ett barn. Min man går fortfarande i skolan, men vi hoppas att när han tar examen och börjar jobba att man får ett gratis försök. Han pluggar till sjukskötare, så man kanske i alla fall kan få någon rabatt om han jobbar för sjukhuset.

• Treasures

Jäklar vad dyrt det var...här i Sverige är det ju visserligen dyrt då man måste börja betala själv, men inte nära de siffrorna. Ni kanske får flytta hem hit ett par år och fixa bebis och sedan flytta tillbaka. Vart är det ni bor?

Själv är jag lite glad men också lite förvirrad. Fick helt plötsligt mens av mig själv i helgen men utan att ha haft det typiskt onda i bröstvårtorna så därför är jag tveksam till att jag haft nån ÄL innan. Men tidigare fick jag aldrig egen mens utan att ha haft ÄL, men det kan ju säkert ha ändrat sig efter graviditeten. Tror i vilket fall att det är Metforminet som gjort att jag fick mens och hoppas att den fortsätter komma utan hjälp nån gång då och då iaf.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Gryndrömmen

denna tråden var spännande, hade äl-känning för lite mer än två veckor sedan, ca en vecka efter det börjar mina bröstvårtor värka och så har jag aldrig haft innan och för några dagar sedan dök mensen upp spontant.. då kanske det var äl på riktigt denna gången

♥ drömmen om ett gryn ♥ 101211 ♥
  • Silly

Känner igen det där :) Har pco, men ganska regelbunden mens (ca 28-32 dagars cykel) och har sjukt ont i bröstvårtorna vid varje ÄL.

Svar på tråden värk i bröstvårtor!