• Förhoppningar

Gasspis/gashäll - för- och nackdelar?

Funderar starkt över att sätta in gasspis när vi renoverar köket. Önskar lite tips och idéer, för- och nackdelar med gas. Vad ska vi tänka på? Något att undvika - måste ha?

• Svar på tråden Gasspis/gashäll - för- och nackdelar?
  • Raskask

Det finns bara fördelar med gasspisar, hällar då, ugnen bör vara elektrisk . Inget särskilt att tänka på tycker jag.

• M Y L F

Jag vill också ha gas spis, men vi bor i hyreslägenhet och jag tror inte att värden skulle ge sitt tillstånd att installera det. Jag hade gått på gas spis om jag hade möjligheten.

• Kjell2

Fördelar:
    Går väldigt fort att reglera värmen
    Går att styra värmen väldigt exakt
    Kan använda nästan vilka grytor som helst
    Funkar vid elavbrott

Nackdelar
    Kräver gas. Har man inte hushållgas i huset behöver man tuber som skall köpas och bytas.
    Låter en del
    Kan bli jobbig rengöring
    Viss eldrisk

• Tant Green

Jag ser bara fördelar (förutsatt att man har elugn).

Men jag hade känslan (när vi hade gas) att det var rätt dyrt, över 2 000 kr/år, men jag vet inte hur mycket elkostnaden minskar för att man inte har elspis, så det är lite svårt att jämföra.

• Tjatte

Vi har gasspis och älskar det. Det blir fort varmt och är smidigt att reglera temperaturen på maten. Största nackdelen är att handtagen på kastruller och grytor blir väldigt varma, om de inte är i plast. Annars har jag inte så mycket att klaga på. Vår häll har även två elplattor vilket gör att vi kan använda spisen även om gasolen är slut. En tub räcker i ca 8-9 mån för oss.

Jo, det är lite svårare för barnen att börja lära sig använda spisen om man har gas. Min elvaåring älskar att baka och göra t ex kola eller fudge. Eftersom det så fort blir varmt med gasspisen har hon brännt en hel del satser kola innan det blir rätt.

FML
  • Förhoppningar

Tack för tipsen. Fler mottages med tacksamhet.

• Förhoppningar

Någon som har grillhäll? Maken vill gärna ha en sådan. Men jag undrar om det är något som används så ofta i långa loppet...

• Toke

Hej!
    Vi skaffade gasol i vårt gamla hus och jag fullkomligt älskade den!! Fördelarna var att det gick snabb, värmeregleringen var super, att göra wok på den var fantastiskt. NAckdelarna tycker jag var, gasolbyterna och också rengöringen var lite jobbigare...MEN när vi skulle renovera köket i vårt nya hus, skullle jag promt ha en ny gashäll, dock efter mycket övertalningar blev det en induktion...och jag är så himla nöjd!!! Den går om möjligt ännu snabbare, fantastisk värmereglering och super för barnen!! Dock saknar jag den stora wok plattan, men det går ju att ordna.. Lycka till i valet!

Tim 040810 Leo 090720 -Kärlek
  • Kastrullresan

Säger samma som Toke

Gas är jättebra förutom det som står ovan men induktionen är ännu bättre.

Jag har haft gasspis tidigare och var helt övertygad om vi var beredda att hålla på med gastuber när vi flyttade in i huset därför att jag ärligt trodde att gasspis var bäst, snabbast och mest lättreglerat. (Jag tycker dock fortfarande att de är snyggare)

Idag skulle jag aldrig någonsin byta bort min induktionshäll! Snabbare än gasspisen, lätt att hålla ren, lätt för barnen att lära sig använda, barnen kan inte bränna sig i någon större omfattning. Ingen kastrull på plattan ingen värme.

Tankar från en omvänd gasspisfantast.

• anonymkgfhkh

Jag har gasspis och tycker det är allmänt besvärligt. Ugnen är också gas men den fungerar bra.

Gasspis är väldigt svårreglerad gällande värme. Det är inte varmast med fullt vridet vred utan högst någonstans på mitten. Ska man sedan ha mindre värme så kan man antingen vrida vredet fullt eller försöka minska utan att råka strypa lågan.

I stort endast nackdelar jämfört med traditionell eller induktion. En minimal fördel jämfört med traditionell är snabbheten men det är inte i närheten av att kompensera för nackdelarna. Jämfört med induktion försvinner även den fördelen.

• Lolanthe

Fördelar: snabbt att värma upp

Nackdel: jag tyckte värmen blev ojämnt fördelad, iaf i ugnen, samt att det var lite läskigt att ha gas som man tände på inomhus på något sätt..

Har nu induktion vilket känns snabbt men också säkert :)

Svar på tråden Gasspis/gashäll - för- och nackdelar?