• Anonym

Svamp på huden (armhåla, bröst)!!

Har fått vad jag först trodde var riktigt torr hud i armhålorna och sen under brösten, började för flera veckor sen. Blir som torr hud och lite mörkare i färgen. Är gravid i tredje trimestern och antog att det hade nåt med det att göra. Läkaren sa att det var svamp, smörj med samma som vid svamp i slidan - canesten eller pevaryl. har nu gjort det i två veckor = ingen skillnad!

Ringde och han sa att såhär kan man få överallt på kroppen, särskild i hudveck, precis där jag har + i ljumskar, speciellt som gravid. Han sa att jag kunde smörja hur länge som helst men att det troligen inte går bort förrän jag fått barnet. Men då ska det gå bort av sig självt tillslut. Hoppas det!! Är verkligen överallt under armarna och små ringar ner mot brösten och sen då under hela brösten. Nån mer som har/haft såhär och hur blev ni av med det? Vet inte om jag ska fortsätta smörja, lät ju onödigt på läkaren, samtidigt som det inte är nån fara att smörja. Känner mig äcklig Gråter

• Svar på tråden Svamp på huden (armhåla, bröst)!!
  • 071001

Är det som en röd ring runt de torra och sen ljusare i ringen? Började det med en ring för att sen komma fler och fler? För då låter det mer som pittoriasis rosea. Jag har fått det flertalet gånger och det går över av sig själv men man ser ut som en tok under tiden. Helt ofarligt.

• Tjatte

Om läkaren bedömt det som svamp så tycker jag du ska fortsätta med behandlingen, men var medveten om att det tar lång tid. Viktigt också att kombinera med en mjukgörande salva. Först svampmedel och sedan mjukgörande, morgon och kväll. De borde iaf lindra symtomen och hålla det lite i schack.

FML
  • 071001

Alla gånger jag har haft det har jag inte varit gravid dock.

• 071001

Att jag vågar mig på en gissning är för att läkaren inte har sett hur ts ser ut, utan bara via telefonen diagnostiserat det som svamp.

• Tjatte
    071001 skrev 2011-01-13 12:43:23 följande:
    Att jag vågar mig på en gissning är för att läkaren inte har sett hur ts ser ut, utan bara via telefonen diagnostiserat det som svamp.
    Jaha, så uppfattade inte jag det. Trodde hon först varit där på besök och sedan ringt vid utebliven förbättring.
    FML
  • 071001

Det kanske är jag som missförstått det hela? Nåväl, jag tror att pittoriasis är en slags svamp men den är som sagt ofarlig, man ser bara ut som skräp under tiden.

• Anonym

Jag var först där och visade, men ni vet man får 2 min. Han kollade snabbt och sa det ser ut som svamp - smörj! Andra gången var det på telefon, men ser precis lika ut. Det sitter ju bara i armhålorna och under brösten. Han menade att man kunde få det i hudveck. Det där pityriasis verkar mer va på kroppen? Men det liknar det jag har, svårt att säga. Mina känns lite mörkare, liksom brun/beige.

Är det ingen mer som har detta?? Om det nu är så vanligt som läkaren säger... Egentligen är det inget besvär, mer att det ser fult ut. USCH!

• 071001

Då är det säkert svamp som han säger och går det över så får du trösta dig med det. De gånger jag haft pityriasis (vilket står att det inte kommer tillbaka, men pyttsan säger jag) har jag fått gå runt med dessa utslag rätt länge, inte kul sommartid.

• Anonym

Nej usch det låter inte alls kul, hoppas du slipper få så igen. Hoppas det går bort snart, svamp eller vad det nu är. Men han lät som att det där försvinner när immunförsvaret vaknar till igen ungefär. Du kan ju smörja men det är mest jobbigt för dig själv, välj själv var väl hans budskap haha.

• Tjatte
    Anonym skrev 2011-01-14 13:56:17 följande:
    Nej usch det låter inte alls kul, hoppas du slipper få så igen. Hoppas det går bort snart, svamp eller vad det nu är. Men han lät som att det där försvinner när immunförsvaret vaknar till igen ungefär. Du kan ju smörja men det är mest jobbigt för dig själv, välj själv var väl hans budskap haha.
    Vilken lattjo attityd! Salvan är ju lite klådstillande och brukar åtminstone förhindra att utslagen sprider sig, så jag tycker nog att det är vettigt att smörja. Verkningslös är den ju inte, i alla fall. Krya på dig
    FML
  • Lady Gaga

Jag fick svamp precis efter senaste graviditeten. Träffade en distriktsköterska som rådde min till att tvätta kroppen med clearasil hårshampoo, det funkade. Hade oxå små torra ringar. Mina satt på hals och under brösten.

Silence! I KEEL you!
  • Lady Gaga
    Lady Gaga skrev 2011-01-14 14:53:03 följande:
    Jag fick svamp precis efter senaste graviditeten. Träffade en distriktsköterska som rådde min till att tvätta kroppen med clearasil hårshampoo, det funkade. Hade oxå små torra ringar. Mina satt på hals och under brösten.
    *rådde mig, ska det så klart stå
    Silence! I KEEL you!
  • Anonym

Tack Lady Gaga! Fler såna tips önskas! Ska absolut testa det.

• Anonym
    Tjatte skrev 2011-01-14 14:05:52 följande:
    Vilken lattjo attityd! Salvan är ju lite klådstillande och brukar åtminstone förhindra att utslagen sprider sig, så jag tycker nog att det är vettigt att smörja. Verkningslös är den ju inte, i alla fall. Krya på dig
    Ja visst har han! Det är alltid så stressat hos läkaren tycker jag. Men i övrigt verkar han bra ändå på nåt vis haha. Jag ska fortsätta smörja, ska försöka få in lite vanlig kräm typ locobase repair fet kräm eller nåt också så inte tutten flagnar sönder. Det sitter ju mer vid själva bh-bandet under brösten men även lite uppåt mot vårtgården. Hoppas inte bebben påverkas på nå vis när man ska amma! Typ få svamp runt munnen eller nåt. 
Svar på tråden Svamp på huden (armhåla, bröst)!!