• AKT

Nån med njursten under graviditeten?

Jag har fått njursten och haft tre "anfall" än så länge. Så nu undrar jag hur det gått för er?
    Har besvären försvunnit automatiskt efter förlossningen? Någon som fick kateter? Eller bli igångssatt?

• Svar på tråden Nån med njursten under graviditeten?
  • kicki74

nej,men jag hade gallsten som jag blev op för i v 20 då dom tog bort hela blåsan.Fick täta anfall och man ska ju helst inte ta starka med under grav,så det blev operation!

• Cillisen

Inte njursten men gallsten! Väldigt vanligt efter förlossningen! Jag fick det ca en månad efter Isac fötts, blev inlagd å operarad.

• Niquilota

AKT: Jag undrar lite, vi försöker göra en lillasyster och nu hade jag ett njurstensanfall i torsdags. Jag fick åka in och få smärtstillande i muskeln och sedan dess har det känts ok. Tror att stenen flyttade sig under bilfärden, faktiskt.

Nu ska jag på njurröntgen och sedan vidare åtgärder beroende på vad de ser. Saken åar den att jag måste vänta 4-6 veckor innan röntgen och under den tiden får jag absolut inte bli gravid. Känns så trist att vänta när man har så få chanser, det blir ju flera månader totalt som vi måste vänta.

Min fråga är nu vad de säger till en som redan är gravid? Kan de inte ta bort stenen då? Röntga? Är det en reell risk för fostret eller handlar det om medicinerna? Är det farligt att ha stenen kvar en längre tid? Tusen frågor ...

Jag tycker mig också se att det är relativt vanligt att man får njursten under eller efter en graviditet. Själv har jag haft ont i urinröret ända sedan förlossningen (14 mån sen) och nu fick jag alltså ett anfall. Min tanke är att den kanske uppkom redan under graviditeten men gav sig tillkänna nu. Min doktor, som var jättestressad, ville inte prata om något sådant samband eller varför de uppstår överhuvudtaget.

Tacksam för svar!
    Annika

• AKT

Niquilota - Nej dom kan inte röntga och inte ta bort stenen och jag kan bara få vissa smärtstillande. Om det är långt kvar till förlossningen så kan dom sätta in en kateter man får ha tills det är dags och är det närmare så sätter de igång förlossnigen.
    Om man inte kan "härda ut" då......jag har (tack o lov) inte haft nåt anfall på en vecka och har nu "bara" 19 dar kvar till BF så jag hoppas på att inte få nåt mer anfall innan det är dags.

Min läkare sa att det kan vara så att stenen åker ut av sig själv efter förlossningen då livmodern slutar trycka på njurbäckenet. Kan ju iaf hoppas!! Men röntgas ska jag iaf göra efter förlossningen.

Men det är jobbigt att vara så på sin vakt, varje gång det börjar ömma lite i midjan blir jag ju livrädd att det är dags igen.....hoppas hoppas hoppas njuren visar lite barmhärtighet nu sista tiden!!!!

Hoppas jag kunde ge dig svar och hoppas att du snart får tid till röntgen! Och lycka till med nya graviditeten!!!!

Svar på tråden Nån med njursten under graviditeten?