• Pssst

Skäms nästan för att ha haft snabba och smidiga förlossningar!

Ska det verkligen behöva vara så? Nästan varje gång ett gäng mammor samlas så pratas det om förslossningarna och det är en massa gottande i att berätta om hur jobbiga och utdragna de var...Hur många stygn de fick osv.  Jag håller i regel tyst så länge som möjligt för berättar jag om mina förlossningar blir andra i regel nästan arga och irriterade och det är inte alls intressant, även om jag också gärna skulle vilja prata om mina eftersom de är det största jag varit med om. Varför ska det vara så?? Är det inte meningen att allas historier ska vara lika värda?

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Svar på tråden Skäms nästan för att ha haft snabba och smidiga förlossningar!
  • luckyme83

det är lite konstigt det där när det gäller förlossningar...alla vill på nåt sätt vara värst och om något haft en lätt förlossning så är det ingen som vill höra..jag känner igen det...

• En glad tjej

Jag har inget intresse av att prata om mina egna smidiga förlossningar med någon, likaså har jag inget som helst intresse av att höra om andras förlossningar. Pratar man om sånt?? 

Klart alla historier är lika värda, de kanske bara är avundsjuka för att dina förlossningar varit smidiga??

• mimsan01

Det är väl bara att gratulera om du har "lätt" för att föda barn. Vissa har det lättare och andra (jag själv) hade ett helvete, men vad är det att bli sur över??

• Pssst
    En glad tjej skrev 2011-01-13 14:02:42 följande:
    Jag har inget intresse av att prata om mina egna smidiga förlossningar med någon, likaså har jag inget som helst intresse av att höra om andras förlossningar. Pratar man om sånt?? 

Klart alla historier är lika värda, de kanske bara är avundsjuka för att dina förlossningar varit smidiga??

*småskrattar* Ja, vi gör iaf Som härliga minnen liksom.

Kanske...men det känns så avsnoppande..
    luckyme83 skrev 2011-01-13 14:00:49 följande:
    det är lite konstigt det där när det gäller förlossningar...alla vill på nåt sätt vara värst och om något haft en lätt förlossning så är det ingen som vill höra..jag känner igen det...
    Ok, så jag är inte ensam....det var ju skönt det iaf....
  • Bonanza

Men alltså, det finns ju inte lika mycket att säga om  lätta och smidiga förlossningar heller.

Jag har haft en jobbig och en superenkel. Ska jag berätta om den jobbiga så tar det ett bra tag. Ska jag beskriva den enkla så tar det typ två minuter. Dessutom har man ju ett behov av att bearbeta och prata av sig om jobbiga upplevelser. När allt har gått bra och smidigt har man inte samma behov och om de då tillsammans utgör någon slags "terapigrupp" när de pratar, så är det inte konstigt att dina historier inte blir uppskattade, eftersom det inte tillför något för dem.

Jag tycker inte det är så märkligt alls.

• Pssst
    mimsan01 skrev 2011-01-13 14:04:30 följande:
    Det är väl bara att gratulera om du har "lätt" för att föda barn. Vissa har det lättare och andra (jag själv) hade ett helvete, men vad är det att bli sur över??
    Jag har däremot ett helvete att bära dem...
    Nej, jag förstår inte varför man blir sur över det....Jag tycker t.ex det är jättemysigt att höra om andras mysiga graviditeter - själv hade jag gärna hoppat över de sista 12-16 veckorna.
  • Pssst
    Bonanza skrev 2011-01-13 14:07:17 följande:
    Men alltså, det finns ju inte lika mycket att säga om  lätta och smidiga förlossningar heller.

Jag har haft en jobbig och en superenkel. Ska jag berätta om den jobbiga så tar det ett bra tag. Ska jag beskriva den enkla så tar det typ två minuter. Dessutom har man ju ett behov av att bearbeta och prata av sig om jobbiga upplevelser. När allt har gått bra och smidigt har man inte samma behov och om de då tillsammans utgör någon slags "terapigrupp" när de pratar, så är det inte konstigt att dina historier inte blir uppskattade, eftersom det inte tillför något för dem.

Jag tycker inte det är så märkligt alls.
    Men man har ju olika utgångslägen. För mig var kanske mina förlossningar jobbiga både fysiskt och psykiskt för att de gick snabbt men jag har inget att jämföra med heller då jag inte haft någon utdragen. Man kan ju inte jämföra så...
  • luckyme83
    Pssst skrev 2011-01-13 14:12:52 följande:
    Men man har ju olika utgångslägen. För mig var kanske mina förlossningar jobbiga både fysiskt och psykiskt för att de gick snabbt men jag har inget att jämföra med heller då jag inte haft någon utdragen. Man kan ju inte jämföra så...
    jag hade en jättesnabb och en som tog lite längre tid..

den som gick snabbt var jobbigare på ett sätt, eftersom jag inte hann med någon bedövning så gjorde det skitont och dessutom hann man knappt med att fatta vad som hände.

den som tog lite längre tid gjorde inte ont men jag var totalt utmattad av att inte ha sovit ordentligt på flera dagar

hade jag fått välja hade jag nog valt något mitt i mellan =)
  • Bonanza
    Pssst skrev 2011-01-13 14:12:52 följande:
    Fast nu sa du ju själv att de var snabba och smidiga? Och det går inte att jämföra hur jobbigt det är på det sättet, jag vet att folk som har fött barn fort gärna vill inbilla sig att det kan vara precis lika jobbigt bara för att det gick fort, men nej. Det är inte samma sak alls.
  • Busbellan

Ja, det där är lite konstigt.
    ärskilt konstigt tycker jag det är när folk inte ens tror på mig när jag säger att jag inte tycker det gör ont att föda barn.
    Jag vet att det gör väldigt ont för de allra flesta, men jag behöver väl inte känna likadant för det

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Skäms nästan för att ha haft snabba och smidiga förlossningar!