• LindaB85

Ni med barn som har synfel....

Hur märkte ni på era barn att deras syn kanske inte var helt hundra? Min dotter är 3,5år och har börjat klaga över huvudvärk ibland på Kvällarna framförallt. Ibland är hon röd i ögonen med. Jag jobbar som optikerassistent men de flesta Av våra kunder märkte det främst att deras barn Gick in i saker mm. Är lite nyfiken på hur ni upptäckte de och kanske inte synfelet är så grovt?

• Svar på tråden Ni med barn som har synfel....
  • Kina79

Min dotter var lite mer än 3½ när hon började skela. Det kom väldigt plötsligt, så jag blev ju tokorolig att det var en hjärntumör eller nåt sånt.
    Vi ringde BVC och fick en remiss direkt till ortoptist.
    Hon fick sina första glasögon när hon var 4 år och en månad senare började hon med lappbehandling. Lappen hade hon ett visst antal timmar varje dag tills nui höstas när hon var lite drygt 6½, efter 7 års ålder kan man inte lappbehandla hennes synfel och skelning mer.
    Glasögon/linser kommer hon aldrig att slippa

Enligt vår ögonläkare så är huvudvärk i stort sett aldrig kopplat till synfel hos barn, utan oftast något annat.
    Men för säkerhets skull så be att få en remiss till ortoptist och få det kollat.
    Dumt att gå med synfel för länge - det blir oftast skelning och lappbehandling som följd.

• LindaB85

Det är just det jag är rädd för...att hon ska börja skela! Huvudvärk vid synfel brukar inte komma förrän Man är äldre. Men då oroar man sig varför hon då har huvudvärk?:-S Jag vet inte heller riktigt om hon har ont i huvudet Eller ögonen att hon är trött i ögonen. Ska hur som försöka få tag i BVC idag så hon kanske Kan hjälpa oss vidare...

• skruttan35

våran son fick glasögon när han var 1,5år men vi själva märkte ingenting utan det var bara tur att de upptäckte detta när han opererade tårkanalen.  Vi hade bett dom kolla gula fläcken då min man har en ärrbildning på gula fläcken som är en ärftlig sjukdom, mär läkaren ändå kolla det så passade läkaren på att kolla synen oxå och upptäckte att han hade väldigt dålig syn.

Nu när sonen tar av sig glasögonen vrider han huvudet på sniskan för att kunna se, säger själv att han inte ser något och vill ha sina glasögon. Han har aldrig gått in i saker.
    Han har +9 i styrka samt brytningsfel på bägge ögonen. 

(¯`°?.¸ William 11/7-07 & Alfred 29/4-09 ¸.?°´¯) skruttan80.blogspot.com
  • LindaB85

Skruttan80...stackars din grabb...+9 är ju verkligen mycket.
    Kan förstå att han vill ha sina glasögon

Det brukar ju vända på barn sen när det blir äldre....att plus går mot minus...
    Får hoppas han får lite mindre synfel sen.....!!!

• Kroken

Strax före sonen skule fylla två år märkte jag att han skelade. Kontaktade så småningom Bvc som skickade oss vidare till ögonläkare och ortoptist. Han fick sina glasögon när han var ca. 2,5 år (han är 5 år nu) och nu gör vi återbesök var tredje månad. Jag hade ingen misstanke alls om att han såg dåligt förrän jag upptäckte skelningen.

• jeeri74

Min nu 6-åriga dotter skelande redan som bebis, men det kom och gick lite. När hon var två tyckte vi det var värre så vi kollade upp det och fick veta att hon såg dåligt på nära håll -vilket vi inte alls trodde! Hon tittade i böcker/tidningar och såg detaljer osv.
    "Tur i oturen" så skelade hon med båda ögonen och hade samma synfel på bägge, fick glasögon och även lapp. Förra våren, när hon var 5, opererades hennes ena öga för skelningen. Synen har inte blivit bättre, men förhoppningen är att det växer bort.

Vad jag har hört har barnen en förmåga att anpassa sig till deras synfel.
    Jag är själv mycket närsynt och klarade mig bra när jag var runt lekisålder utan glasögon. Visst, jag såg suddigt (har blviit värre sen dess) men jag var ju van med det och visste inget annat.

• bonnieloveskim

min dotter skelade och vägrade äta nåt annat är den vanliga vällingen.

allt annat som åkte in i munnen frästes ut i en behaglig dusch (på mig)
    när hon var ett år så börjde jag notera att hon alltid tittade nära maten hon fick på tallriken.. för hon hade ju  "sett" vadsyskonen gjorde.. de åt nåt från sina tallrikar..

hon körde ner huvudet i maten typ.. höll öpp maten nån cm från ögat och tittade..
    så JA jag reflekterade starkt på att hon tittade nära på saker.

dock så var hon annars en normal tjej som var snabb med att gå, hon lärde sig att gå när hon var 11 månader  och hon gick framlänges nedför trappan när hon var 1 år 3 månader.
    Hon sprang runt överallt och sprang efter sina syskon, sprnga aldrig på saker hemma men iblnad värjde hon sig i sista sekunden.

Hon har - 11 (glasögonen är i -10.5) fick sina glasögon vid 1 år 9 månader.

hon älskar sina glasögon och de är de första hon tar på sig på morgonen och hon vill inte ta av sig dem når hon ska sova..  det känns tufft att lirka av dem som att ta hennes syn ifrån henne.

Det enda jag har märkt som satt spår i henne i motsatt till de andra är att hon älskar musik mycket mer.. att lyssna betyder fortfarande mycket för henne och hon har fått alla syskonen att intressera sig för musik.

Svar på tråden Ni med barn som har synfel....