• Kramnalle

Hur mycket olja drar din bil?

Skriv vilken bil du har, med vilken motor den är utrustad och hur mycket olja den drar. Vore intressant att jämföra olika bilar och motorer.

Jag har:
    Bil 1: Audi A4 från 2001
    Motor: 2,0 130hk (bensin)
    Oljeförbrukning: ca en liter per hundra mil

Bil 2: Mazda 626 från 1989
    Motor: 2,0 90hk (bensin)
    Oljeförbrukning: Drar ingen olja

• Svar på tråden Hur mycket olja drar din bil?
  • Kramnalle
    Kramnalle skrev 2011-01-13 17:36:09 följande:
    Skriv vilken bil du har, med vilken motor den är utrustad och hur mycket olja den drar. Vore intressant att jämföra olika bilar och motorer.

Jag har:
    Bil 1: Audi A4 från 2001
    Motor: 2,0 130hk (bensin)
    Oljeförbrukning: ca en liter per hundra mil

Bil 2: Mazda 626 från 1989
    Motor: 2,0 90hk (bensin)
    Oljeförbrukning: Drar ingen olja
    Ursäkta en liter per tusen mil ska det var för audin.
  • Ulf Harrys Farsa

alla förbränningsmotorer drar lite olja, det är helt naturligt. Dieselmotorer drar lite mer än bensinare.

• OrdinaryMe

Opel corsa-08 1,3  75hk
    den drar väl kanske max 1 liter /3000mil... dvs jag kanske får fylla på en eller två gånger mellan service..

• Kramnalle
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-01-13 19:58:15 följande:
    alla förbränningsmotorer drar lite olja, det är helt naturligt. Dieselmotorer drar lite mer än bensinare.
    Sant som du säger, men det går ändå inte att komma ifrån att mängden olja de drar kan skilja sig markant mellan märken och motorer.
  • Ulf Harrys Farsa
    Kramnalle skrev 2011-01-14 09:55:35 följande:
    Sant som du säger, men det går ändå inte att komma ifrån att mängden olja de drar kan skilja sig markant mellan märken och motorer.
    en sprillans ny bil drar mycket mindre olja än en som gått 20.000mil, att det skulle skilja mycket mellan helt nya olika märken/modeller är nog mindre troligt, en ny skoda dricker nog lika lite olja som en ny bmw, däremot drar nog skodan mer än bmwn efter 20.000mil
  • Kramnalle
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-01-14 10:02:04 följande:
    en sprillans ny bil drar mycket mindre olja än en som gått 20.000mil, att det skulle skilja mycket mellan helt nya olika märken/modeller är nog mindre troligt, en ny skoda dricker nog lika lite olja som en ny bmw, däremot drar nog skodan mer än bmwn efter 20.000mil
    Efter som det skiljer en hel del mellan olika bilar av sama märke redan när de är nya så ser jag inte någon anledning till att det inte går att urskilja skillnad mellan märken och modeller. Audi har t.ex. ett gränsvärde på en liter per 200 mil för vad de anser vara fabrikationsfel eller inte och det finns bilar som passerar dessa värden.

Håller med dig om att en äldre bil som har gått långt borde dra mer olja, men med regler finns visst undantag iaf med min gamla mazda som under mina av ägo aldrig har dragit någon olja
  • Ulf Harrys Farsa
    Kramnalle skrev 2011-01-14 10:49:24 följande:
    Håller med dig om att en äldre bil som har gått långt borde dra mer olja, men med regler finns visst undantag iaf med min gamla mazda som under mina av ägo aldrig har dragit någon olja
    lite måste den dra, annars är det nog tomt sen länge :) lite ångar bort hela tiden och åker ut med avgaserna (vevhusventilation)
  • Joico

Sambon har:
    Audi A4 -97
    Motor: 1,8T 150 hk (bensin)
    Oljeförbrukning: ca 1 liter per 1500mil

• casca

wee, jag vinner
    Volvo 855 -95 
    modell surhink på 140 trötta hästkrafter
    1-2 liter på 200 mil, mest beroende på kass packbox 

• MrSmith

V 70 2002 2,4 T 0,5 lit på 3000 mil.
    Nissan primera 1,6 P10 92:a 0 liter 2000 mil
    Det är så många mil jag ägt dessa två bilar.
    V70 fyllde på vid köp Inget sedan dess har gjort en service på den dock. V70 köptes för 7 mån och Nissan för 14 mån.

Svar på tråden Hur mycket olja drar din bil?