• Anonym (Irriterad)

    Tattare!!! vad betyder det ordet för dig??

    Ja som rubriken lyder så vill jag ha svar från alla ni som springer runt och kallar folk för TATTARE.. eller säger att något "ser TATTIGT ut" Vad menar ni med det och vad har detta ordet för betydelse för er.. Finns en anledning till varför jag frågar men vill just höra vad folk anser detta ordet är ??

  • Svar på tråden Tattare!!! vad betyder det ordet för dig??
  • Tikka
    Den allsmäktige skrev 2011-01-13 21:06:07 följande:
    Jag brukar säga att vår lägenhet ser ut som ett tattarhem!
    Haha, jag säger så om det ser stökigt ut i vårt hus! :)
  • Frk Svår

    Jag har säkert fel men för mig är tattare samma som "resandefolket" och det är inte samma som zigenare (fortfarande enligt mig, jag har säkert fel). Resandefolket i mina ögon kan väl jämföras med de som avspeglas i filmen Snatch av Guy Ritchie. De är sådana jag skulle jämföra med tattare.

  • u77

    Nåt som är tattigt är av sämre kvalitet, ser sunkigt ut, och är inget att ha. Betyder det i vår stad iaf.
    Att vara en tattare är typ samma sak. Ovärdiga människor. Lodisar.

  • knisse

    tattare är svenska resande.


    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Patrik90

    Tattare är en person/personer som är slödder/whitetrash, ofta fattiga och bidragtagande, har väldigt oklara släktförhållande och knullar runt som kaniner och skaffar barn kors och tvärs med olika partners hela tiden. Underklass-folk. Röker alltid och dricker stora mänger alkohol, har väldig oreda hemma med ofta väldigt många skrotbilar ståendes på tomten osv.

    Har en fd. klasskompis som är ett gott exempel på det. Trasig familj med oklara släktförhållanden osv osv. Han fick en dotter förra året och, som förväntat, bröt han med sitt barns mamma. Nu ett drygt år senare ska han få yttliggare en unge med en ny tjej som han dessutom är förlovad med. Kommer det hålla? Knappast! Hans barn kommer växa upp i samma skit som han växt upp i och sedan göra exakt samma misstag som honom. Att vara tattare är som att leva i en ond cirkel, de är ett eget kretslopp ungefär.

  • Apopan

    Tattare är en lite fulare benämning på det svenska resandefolket, vilka räknas till romerna.
    Min sambo slängde sig tidigare med uttrycket "tattigt", men det har han fått sluta med då jag tycker det klingar illa i mina öron.


  • LinneaJosie
    Apopan skrev 2011-10-14 19:06:22 följande:
    Tattare är en lite fulare benämning på det svenska resandefolket, vilka räknas till romerna.
    Min sambo slängde sig tidigare med uttrycket "tattigt", men det har han fått sluta med då jag tycker det klingar illa i mina öron.
    Det gör det faktiskt. Blir för övrigt lite arg över att det fortfarande verkar vara okej att ha otrevliga fördomar om resande och romer.
  • knisse
    Apopan skrev 2011-10-14 19:06:22 följande:
    Tattare är en lite fulare benämning på det svenska resandefolket, vilka räknas till romerna.
    Min sambo slängde sig tidigare med uttrycket "tattigt", men det har han fått sluta med då jag tycker det klingar illa i mina öron.
    oftar räknas dom som sinti.
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Insatt

    Tattare är en nedsättande benämning av en person som tillhör svenska resandefolket. På samma sätt som zigenare är ett nedsättande ord för rom och neger är ett nedsättande ord för mörkhyad människa, ofta från afrika (fast det finns ju folk som inte drar sig för att även kalla både indier och srilankeser för negrer, jag har två adopterade vänner som gått under namnet Neger Robban och Nerik, kort för Neger Erik, båda adopterade från asien. Självklart kallade jag inte dem för dessa nedsättande namn!).

Svar på tråden Tattare!!! vad betyder det ordet för dig??