• FreeForAll

Jag gav min bebis vatten.

Jag gav min bebis 1,4 dl vatten att dricka nyss. Min man blev jättearg och sa att det fick jag inte göra för det är farligt.

Jag har aldrig hört talas om det! Men googlade och han har ju rätt.

Borde jag ringa en läkare eller vänta på någon slags symptom på att något är fel? Hur stor chans är det att han blev vattenförgiftad av den mängden vatten?

Det ante mig.
  • Svar på tråden Jag gav min bebis vatten.
  • FreeForAll
    Pickeli skrev 2011-01-14 08:29:59 följande:
    Men hallå, 1,4 dl 1 gång? Hon får ju i sig mer vatten om hon får ersättning eller ammas?
    Men hålla, det var ju därför jag skrev tråden, för att få veta om folk trodde den mängden var farlig.

Och jag tror fortfarande du inte förstår skillnaden mellan rent vatten och vatten i ersättning/bröstmjölk.
    Det ante mig.
  • SuperJE

Det är väl inte bra att ge en bebis vatten p.g.a att magen blir fylld och dom inte orkar äta lika mycket bröstmjölk/ersättning. Men att vatten skulle vara farligt, (alltså det låter på din man som att du skulle gett ert barn vodka typ..) nej det har han fått om bakfoten..

• Hanna36

TS har rätt, stora mängde rent vatten kan vara farligt, vuxna kan tom dö av det!

Salterna i kroppen rubbas, och man kan dö av det, men då pratar vi om STORA mängder!

En klunk vatten då och då är ingen fara, men bebisar ska inte dricka sig mätta på vatten då det inte innehåller någon näring! Att ge bara vatten brukar inte behövas, ersättning, bröstmjölk eller välling brukar räcka!

~ Mamma till 3 goingar ~
  • needtobreathe
    Pickeli skrev 2011-01-14 08:30:59 följande:
    Ja fast, 1,4 dl!?!? kom igen.
    Ja, har jag sagt något om just den mängden? Inte vad jag kan se.

Det REKOMMENDERAS inte, men alla gör som dom vill och LIVSFARLIGT är det inte skrev jag, något mer?

Läkaren förklarade när hon tog upp en nappflaska med vatten och sa ngn enstaka gång men inte på rutin.
  • Pickeli
    FreeForAll skrev 2011-01-14 08:31:48 följande:
    Men hålla, det var ju därför jag skrev tråden, för att få veta om folk trodde den mängden var farlig.

Och jag tror fortfarande du inte förstår skillnaden mellan rent vatten och vatten i ersättning/bröstmjölk.
    Ja okej, nej jag tror inte det är farligt.

Skillanden är ingen förutom att du blandar näring i det vattnet du ger som ersättning. Iaf ur den synpunkten du oroar dig för.

Men vidare att barnet mättas av vattnet och därmed inte får i sig den närig den behöver det är en annan femma, men när det handlar om 1,4 dl en gång så gör det varken till eller från i ett längre perspektiv.
    Google it!
  • Flickan och kråkan
    Hanna36 skrev 2011-01-14 08:32:50 följande:

TS har rätt, stora mängde rent vatten kan vara farligt, vuxna kan tom dö av det!

Salterna i kroppen rubbas, och man kan dö av det, men då pratar vi om STORA mängder!

En klunk vatten då och då är ingen fara, men bebisar ska inte dricka sig mätta på vatten då det inte innehåller någon näring! Att ge bara vatten brukar inte behövas, ersättning, bröstmjölk eller välling brukar räcka!

• MammaMajs

Ta det lugnt, att man inte alls får ge vatten till bebisar har jag aldrig hört, kanske är något nytt råd? Att man inte skall ge för mycket vatten är för att bebisen inte skall äta sig mätt på vatten. Är det inte varmt klarar sig barnet om det får amma eller äta ersättning när det vill.

Är det väldigt varmt på sommaren tror jag att det är betydligt skaligare för bebisen om man inte tillför extra vätska genom vatten, uttorkning är mycket farligare för barnet än om det råkar få i sig någon ml vatten för mycket. För lite vätska i kroppen påverkar dessutom saltbalansen det med.

En så liten mängd vatten är absolut ingen fara för bebisen, men kanske onödigt?

• Pickeli
    needtobreathe skrev 2011-01-14 08:33:50 följande:
    Ja, har jag sagt något om just den mängden? Inte vad jag kan se.

Det REKOMMENDERAS inte, men alla gör som dom vill och LIVSFARLIGT är det inte skrev jag, något mer?

Läkaren förklarade när hon tog upp en nappflaska med vatten och sa ngn enstaka gång men inte på rutin.
    Nej du har inte sagt något om någon mängd överhuvudtaget och iom detta så förutsatte jag att vi utgick ifrån TS, men det kanske var korkat av mig att förutsätta att du svarade på TS fråga. Ska försöka bättra mig på min tankeläsarkrafter till nästa gång jag svarar Obestämd
    Google it!
  • Veritas18
    Hanna36 skrev 2011-01-14 08:32:50 följande:

Hahahaha...ja men då snackar vi stoooora mängder. Mer än 50 glas vatten iallafall. Och man dör inte, man blir vattenförgiftad, ungefär som matförgiftning.
  • Hanna36
    Veritas18 skrev 2011-01-14 08:42:11 följande:
    Hahahaha...ja men då snackar vi stoooora mängder. Mer än 50 glas vatten iallafall. Och man dör inte, man blir vattenförgiftad, ungefär som matförgiftning.
    man KAN dö!
    ~ Mamma till 3 goingar ~
Svar på tråden Jag gav min bebis vatten.