• pour

Min 11 veckors bebis vill inte sova...

Jag har en dotter som ar 11 veckor. Vi har lite problem med hennes dygnsrytm. Hon vill inte somna forran c.a 2 pa natten, och sover garna till 11 pa dagen. Pa natten nar hon ar vaken grater hon bara da jag forsoker lagga henne, trots att hon uppenbarligen ar helt utmattad. Nar hon far vara uppe ar hon hur glad som helst. Jag skulle garna fa henne att somna lite tidigare och vakna lite tidigare...
    Ar det nagon har som har lite tips pa hur jag kan gora?

• Svar på tråden Min 11 veckors bebis vill inte sova...
  • Yoyna

Oj, va jag känner igen mig!!! Det kunde varit jag som skrev! Har oxå en elva-veckors tjej som inte somnar förrän två på natten och vaknar vid tio tiden (förstås med vakna ät-stunder några gånger).

Har tyvärr inget tips, men tar tacksamt emot om du hittar nått!!! Kram från en medsyster!

• Mammatillfem

Min dotter har svårt med att få sin nu sju veckors flicka att sova på nätterna,och det rejält.Hon är vaken HELA kvällarna och nätterna!
    Min dotter har skrivit och bett om råd och om fler har det så på "Sömn och dygnsrytmen" för några dagar sedan,kolla där om det finns några råd...
    Josefin86 heter min dotter.
    Har hjälpt henne så mkt jag kan,försök få hjälp med att kunna sova du med,av sambo eller din mamma..

• lövet2

Med en så liten baby är det lättast att bara "hänga med" i hennes sömnrytm. Om hon är sömnig, då somnar hon! Är hon pigg och glad när hon får vara uppe, så låt henne vara uppe.
    Är hon ledsen, så ge henne mat. Somnar hon då, så var det sovdags. Somnar hon inte, så var det inte sovdags!
    Hennes sovrutiner kommer att ändras många gånger innan hon blir 1 år, så nästa vecka kanske hennes natt är mellan 1900 och 0400 .....

• Lilltessan

Vi hade de problemen med Ida. Hon var vaken sent varje kväll/natt. Somnade någon gång mellan kl 1-4, och sov hela förmiddagarna. Alla sa att det bara är att försöka sova när hon sover, man kan inte göra något åt det. Så jag sov när hon sov. Låg i ett mörkt sovrum hela dagarna kändes det som. Tills mamma sa att jag måste skapa rutinerna själv.

Så jag gav mig sjutton på att ändra hennes sovrutiner. För tre veckor sedan började vi med att tvätta av henne och ta på pyamas mellan kl 19-20. Därefter släckte vi ned överallt, sänkte tv:n, pratade lågt och tände bara lite värmeljus. Så ammade jag, utan att prata med henne. Sedan försökte jag vagga henne till sömns i famnen. Vid kl 23 gick vi och lade oss ihop i sängen, nära varandra. Jag gled ned med henne i famnen (om jag lade ned henne själv vaknade hon med en gång). Kl 8 varje morgon gick jag upp, tände överallt, drog upp alla persienner och försökte väcka henne. Tvättade av henne, tog på kläder och ammade. Sedan gick vi ut på promenad på förmiddagen, i ljuset. Jag försökte amma minst var tredje timma under dagen. Hon sov långa pass på dagen så jag väckte henne för att ge mat, sen kunde hon somna igen.

Sedan en och en halv vecka somnar hon vid kl 20-21. Vaknar och äter en liten slurk vid kl 23. Sover till ca kl 3 äter, sover till ca kl 6, äter och vaknar på riktigt igen vid kl 9. Så det har verkligen gett utdelning. Jag var otroligt trött de första dagarna när jag släpade mig upp vid kl 8 fast hon somnat vid kl 4. Men det var det värt. Vi gör fortfarande samma kvällsrutin och dämpar ljuset och ljudet hemma, men inte lika strikt som i början. Hon får också sova på morgonen tills hon vaknar istället för att jag väcker henne kl 8. Men nu sover hon ju till kl 9 istället för till kl 11-12.

Jag vet inte om det fungerar på alla, men för oss hjälpte det. Fast alla säger att det inte ska gå att ändra.

Lycka till!

Tessan och Ida, 9 veckor

• snart tre

Vid 11-12 veckor tar alla bebisar ett stort utvecklingssprång då de bland annat sover dåligt. Har du haft så här hela tiden eller är det nu hon börjat med det? För i så fall kan det bero på det jag sade och då kommer det att gå över.

• Popflickan

Jag hänger på föregående talare och ger ett jättebra boktips:
    www.familjeliv.se/Forum-3-96/m5680151.html

Det kan ha varit samma med din dotter Tessan, vid 8v tar de det första språnget där bla problem med sömnen är ett av tecknen...

• pour

Tack sa mycket for alla rad! Jag har kopt boken och last in mig lite. De har sovvanorna borjade for c.a en vecka sedan... vet inte om det ar for tidigt for utvecklingsspranget eller inte. Jag ska forsoka mig pa Tessans tips. Det oroar mig ju lite att hon aldrig ser solen...
    Jag vill sa garna hjalpa henne att sova, eftersom hon trots sitt goda humor pa natten gaspar och inte ens kan hallabalansen sa trott ar hon.

• Karobe

Min bebis vägrar också att gå och lägga sig, antingen inte förrän vid ett-två någon gång eller när vi går och lägger oss. Skulle gärna ha lite tid med sovande bebis på kvällarna, men hon vill inte sova om inte vi sover också. Sen sover hon till mitt på dagen som en annan tonåring... hon är nio veckor, hon har hållit på så här i ett par veckor så det känns ju inte som en fas på det sättet.

Ordnar det till sig av sig självt, tror ni?

• lollisen

men när bebisar är så små så är de väl inte bra att försöka få "rutin" på dom?
    jag menar, man kan ju inte påverka dem så mycke, för man ska inte hålla på å väcka små barn heller, de kan störa dem väldigt....
    min bvc sköterska sa att man får helt enkelt sova när dom sovaer, och de man kan göra på kvällen är ju att till exempel bada, så blir de tröttare å så....
    men inte mcke mer än så ska man göra...
    de blir bättre när dom blir äldre...

• lövet2

Karobe - Det är VÄLDIGT ovanligt att det inte ordnar sig av sig självt! Nästan alla har vänt dygnet rätt före 3 månader, och en liten del tar längre tid på sig (ända upp till 5-6 månader). Man behöver inte gå och bekymra sig för det ....

• snart tre

Ni som följer veckorna för de sk utvecklingssprången - tänk på att ni måste räkna utifrån ert BF, inte när bebisen kommit (om det nu är skillnad däremellan). Annars blir det fel.

• pour

Snart tre: Aha, min dotter ar food en vecka over iden sa det forklarar ju saken...

Jag och min man har inte haft en minut ensamma pa 11 veckor for var dotter vill bara sova med mig bredvid eller nar jag bar henne... Sa pa dagarna kan jag inte sova nar hon sover for da maste jag vara ute med barsele eller sjal och ga,ga,ga,ga,ga och ga.
    Ibalnd pa mornarna kan jag smyga upp innan hon vaknar och hinna ata frukost, men da blir jag ju sa himla trott pa eftermiddagen.

Det ar komplicerat. Jag menar nar man innan alltid bestamt sjalv over sina basala behov och nu plotsligt ar allt underordnat vart lilla underverk...

• pour

Snart tre: Aha, min dotter ar food en vecka over iden sa det forklarar ju saken...

Jag och min man har inte haft en minut ensamma pa 11 veckor for var dotter vill bara sova med mig bredvid eller nar jag bar henne... Sa pa dagarna kan jag inte sova nar hon sover for da maste jag vara ute med barsele eller sjal och ga,ga,ga,ga,ga och ga.
    Ibalnd pa mornarna kan jag smyga upp innan hon vaknar och hinna ata frukost, men da blir jag ju sa himla trott pa eftermiddagen.

Det ar komplicerat. Jag menar nar man innan alltid bestamt sjalv over sina basala behov och nu plotsligt ar allt underordnat vart lilla underverk...

Svar på tråden Min 11 veckors bebis vill inte sova...