Vi hade de problemen med Ida. Hon var vaken sent varje kväll/natt. Somnade någon gång mellan kl 1-4, och sov hela förmiddagarna. Alla sa att det bara är att försöka sova när hon sover, man kan inte göra något åt det. Så jag sov när hon sov. Låg i ett mörkt sovrum hela dagarna kändes det som. Tills mamma sa att jag måste skapa rutinerna själv.
Så jag gav mig sjutton på att ändra hennes sovrutiner. För tre veckor sedan började vi med att tvätta av henne och ta på pyamas mellan kl 19-20. Därefter släckte vi ned överallt, sänkte tv:n, pratade lågt och tände bara lite värmeljus. Så ammade jag, utan att prata med henne. Sedan försökte jag vagga henne till sömns i famnen. Vid kl 23 gick vi och lade oss ihop i sängen, nära varandra. Jag gled ned med henne i famnen (om jag lade ned henne själv vaknade hon med en gång). Kl 8 varje morgon gick jag upp, tände överallt, drog upp alla persienner och försökte väcka henne. Tvättade av henne, tog på kläder och ammade. Sedan gick vi ut på promenad på förmiddagen, i ljuset. Jag försökte amma minst var tredje timma under dagen. Hon sov långa pass på dagen så jag väckte henne för att ge mat, sen kunde hon somna igen.
Sedan en och en halv vecka somnar hon vid kl 20-21. Vaknar och äter en liten slurk vid kl 23. Sover till ca kl 3 äter, sover till ca kl 6, äter och vaknar på riktigt igen vid kl 9. Så det har verkligen gett utdelning. Jag var otroligt trött de första dagarna när jag släpade mig upp vid kl 8 fast hon somnat vid kl 4. Men det var det värt. Vi gör fortfarande samma kvällsrutin och dämpar ljuset och ljudet hemma, men inte lika strikt som i början. Hon får också sova på morgonen tills hon vaknar istället för att jag väcker henne kl 8. Men nu sover hon ju till kl 9 istället för till kl 11-12.
Jag vet inte om det fungerar på alla, men för oss hjälpte det. Fast alla säger att det inte ska gå att ändra.
Lycka till!
Tessan och Ida, 9 veckor