• Anonym (Linda)

Jag blev av med mitt körkort TROTS att jag inte hade rört varken bil eller bilnycklar på över ett år:( Behöver hjälp hur jag idag, 7 år senare ska göra!

Ska försöka göra min historia kort:

Runt 2004-2006 mådde jag jätte dåligt psykiskt. Jag levde ett självdestruktivt liv som var fylld av alkohol,droger och polisproblem. Jag hade inget fast hem, utan hoppade från kompis till kompis. Jag var även tillsammans med en grovt kriminell kille som åkte in och ut ur fängelset.

Under den här tiden vart jag misstänkt för:
    Olaga vapeninnehav
    narkotikainnehav
    våld mot tjänsteman
    förvara stöldgods i min lägenhet (då jag hade den kvar)
    förfalskning

Vart aldrig dömd för det här, varför minns jag inte idag.

Jag var även stamkund i fyllecellen. Och det var det som gjorde att jag en dag fick indraget körkort, trots att jag inte rört nån bil under hela den här helvetes perioden! Jag försökte överklaga, men nånstans där i min dimma försvann jag, och jag sket i det som allt annat. Psykologer försökte hjälpa mig med medicin och samhället med olika slags utredningar, men ingenting funkade på mig.

Men så en dag, TACK OCH LOV! en bit in på 2006 vaknade jag en dag ur min dimma. Jag blev nykterist och skaffade jobb. Låter kanske lätt, men det var det inte. Mycket jobb bakom. Men i slutändan kunde ingen annan hjälpa mig än jag själv!

2007 lämnade jag staden och umgänget där alla problem började.

Idag bor jag helt anonym i en ny stad, med sambo och barn. Jag har betalat bort mina skulder, är fri från kronofogden. Har nya "vanliga" vänner och lever ett helt vanligt svensson liv. Jag kan idag ta en öl till maten, för det är gott och ingenting annat. Har inte varit berusad sen början av 2006.

Jag tror ingen kan se på mig hur mitt förflutet har sett ut. Tror mina vänner skulle bli chockde om dem visste. För ingen vet här. Knappt min sambo. Han vet vissa bitar men långt från hela sanningen.

Så! Nu vill jag alltså ordna upp den sista biten jag förstörde i mitt tidigare liv. Jag vill bli oberoende både hemma och på jobbet. Jag vill ha mitt körkort tillbaka.

Men hur gör jag? Jag har inga papper kvar hur och varför jag blev av med det. Dem har försvunnit sen länge. Jag vet knappt vilket år jag blev av med det. Jag skäms nåt enormt, men ska ta tag i det!

Vet nån där ute hur jag ska gå till väga? Vart jag kan vända mig?

Kram Linda

• Svar på tråden Jag blev av med mitt körkort TROTS att jag inte hade rört varken bil eller bilnycklar på över ett år:( Behöver hjälp hur jag idag, 7 år senare ska göra!
  • versus
    Anonym skrev 2011-01-14 11:26:44 följande:
    fast sambon min hade inte missbrukarproblem då han tog prover, det var flera år innan han hade det.
    Låter konstigt...hade han andra anmärkningar, böter som var trafikrelaterade??? Låter som ett vagt underlag att dra in KK för-att soc "säger" att ngn har drogproblemObestämd Förstår om ni tycker det är konstigt!
  • Anonym (:))

Jag har inget tips men jag önskar dig lycka till, du verkar vara en strak en :)

Därimot förstår jag inte en sak, du har aldrig kört onykter men ändå får du ta om. Jag känner en som åkt dit för drograttfylla, plus har gått och gjort massa tester (några av dom var inte rena) men hon får ändå ha kvar det.. hur går det ihop?

• versus
    Anonym (:)) skrev 2011-01-14 11:30:09 följande:

Därimot förstår jag inte en sak, du har aldrig kört onykter men ändå får du ta om. Jag känner en som åkt dit för drograttfylla, plus har gått och gjort massa tester (några av dom var inte rena) men hon får ändå ha kvar det.. hur går det ihop?
    Antagligen handlar det om en tidsaspekt-att man inte innehaft KK under viss tid...*osäker*
  • Anonym (Linda)
    Anonym (:)) skrev 2011-01-14 11:30:09 följande:

Kanske hade även jag fått behålla mitt där när det var nytt. Jag minns inte längre. Kanske gav dig mig också chansen och göra pissprov under en tid, men då jag var uppe i mitt helvete brydde jag mig inte. Nu har det gått runt 7 år så det är försent!
  • Anonym (Linda)

Jag vet att jag fick antabus under en period där. Och kanske var det efter dem drog in mitt körkort. Men då jag drack trots det, och hamnade på sjukhus 2ggr med hjärtstillestånd så hoppade jag av 12-stegsprogrammet och sen gick det bara utför..

• Anonym
    versus skrev 2011-01-14 11:29:51 följande:
    Låter konstigt...hade han andra anmärkningar, böter som var trafikrelaterade??? Låter som ett vagt underlag att dra in KK för-att soc "säger" att ngn har drogproblemObestämd Förstår om ni tycker det är konstigt!
    nej han hade ju inte de. Han fick börja ta prover ca 1 år efter att han var ren. Fattade ingenting. Han fick ha klvar körkortet underhela tiden .
  • Anonym

Jag hade en bekant som var dömd ett mycket allvarligt våldsbrott som förvägrades körkortstillstånd även 5år efter att han frigetts från fängelse. Han hade inga missbruksproblem alls, men räknades av länsstyrelsen som inte lämplig pga sitt brott och vissa psykiska problem innan.

• MammaTillDomFinaste
    Anonym (Linda) skrev 2011-01-14 11:05:19 följande:
    Okej? Trots att jag vet att jag levde ett jävligt dåligt liv den där perioden, kan jag inte idag förstå varför mitt körkort blev lidande faktiskt. Jag hade kört prickfritt innan jag hamna snett. Inte ens fått böter nån gång! När jag fatta att jag mådde dåligt, och att mitt liv var på glid, sålde jag min bil och la körningen på hyllan:/ Trots det blir man straffad genom att förlora kortet.
    det är ju mer en säkerhet att dom gör så, lika att om du slåss på fyllan är det lätt hänt att du blir av med vapenlicensen om du är jägare, så det är mer än försiktighetsåtgärd dom gör för att dom anser att de är en stor risk att du kommer köra på fyllan/påverkad.

Verkligen starkt gjort av dig att ta dej ur detta!! All bravur till dej!! Riktigt imponerad! och glad för att de finns dom som inser att livet är värt mer än så :)
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tuva 090125 - Lillebror BF 110528♥¸.?°´¯) ♥
  • Anonym (Evil)
    Anonym skrev 2011-01-14 11:01:20 följande:
    du lär få lämna prover ( 3 omgånger) sambon gjorde de trots att han aldrig kört påverkad (han berättade för soc att han hade tagit droger och dom anmälde honom dom jävlarna)
    Det kostar sammanlagt 15000. Hoppas dfu kan få dit körkort tillbaka.
    Det kostar inga 15000 att lämna prover!

Du betalar som för ett vanligt läkarbesök på vc och även där kan de ta dina prover och skriva intyg!
  • Dohgon
    Anonym (Evil) skrev 2011-01-14 16:14:09 följande:
    Det kostar inga 15000 att lämna prover!

Du betalar som för ett vanligt läkarbesök på vc och även där kan de ta dina prover och skriva intyg!
    Inte så att dom menar att personen ifråga var tvungen att ta om körkortet kanske? Då kostar det lätt 15000:-
Svar på tråden Jag blev av med mitt körkort TROTS att jag inte hade rört varken bil eller bilnycklar på över ett år:( Behöver hjälp hur jag idag, 7 år senare ska göra!