Inlägg från: MammaG |Visa alla inlägg
  • MammaG

skaffa grävling

Grävlingar är otroligt kraftfulla djur och kan vara väldigt aggressiva. Grävlingar hör hemma i naturen och ska INTE hållas som husdjur!!! Att göra det är att det samma som djurplågeri.

Ren idioti att ens tänka tanken

• MammaG
    Vissla skrev 2011-01-14 12:14:09 följande:
    haha nej då jag ser skillnad på grävling och iller
    träsktroll skrev 2011-01-14 12:12:11 följande:
    Innan du skaffar tycker jag du ska kolla upp med veterinärer i din närhet om de tar emot grävlingar. Kan ju bli problem om den blir sjuk och ingen kan ta sig an den..
    Är det ingen skillnad på en grävling och en iller?????? Bortsett från att illrar är sociala djur (till skillnad från grävlingar) som är lättlärda, så är det också en viktskillnad på ca 10-12 kg.

Jag har nu upptäckt att man får ha grävling som husdjur i Sverige att den är född tam, jag tycker dock i allafall att det är helt sjukt att ha sådana djur i fångenskap och jag hoppas att du inte hittar någon.

Ps. Att grävlingar biter tills det knakar är däremot en myt
  • MammaG
    Vissla skrev 2011-01-14 13:16:15 följande:
    Jag anser iaf att hålla en grävling/igelkott på ett så naturligt sätt som möjligt för dessa arter är  stor skillnad mot att tex sätta en papegoja i en för liten bur, hålla en häst för många timmar i ett stall eller ett marsvin i en för liten bur.
    Jag ser till djurens bästa i deras djurhållning, har jag inte möjlighet att skapa en relativt naturlig miljö för djuren så håller jag inte heller dessa djur.
    Då antar jag att du har möjlighet att låta en grävling vandra många kilometer nattetid? För det är vad de gör, och dina barn kommer inte att ha glädje av dem, då barn till skillnad från grävlingar i regel sover på nätterna. Eller tänker du tvinga grävlingarna till onaturligt beteende?
  • MammaG
    Vissla skrev 2011-01-14 13:48:26 följande:
    men herregud ungarna ska inte leka med grävlingarna om det var de du trodde
    Jag tycker du ska lära dina barn att vistas ute i naturen och observera vilda djur där istället för att hägna in dem
  • MammaG
    Vissla skrev 2011-01-14 13:47:32 följande:
    Läs vad jag skrivit igen snälla

"Jag ser skillnad på en grävling och en iller" skrev jag
    ok, jag läste fel. Blir djupt upprörd av stenkorkade idéer
  • MammaG
    Simsonen skrev 2011-01-14 13:54:21 följande:
    Du undvek att svara på frågan hur du ska ordna så att de kan gå många kilometer nattetid. Och du har själv skrivit att du skaffar dem så att barnen får lära sig om djur, hur ska de göra det med ett djur som sover hela tiden de är vakna?
    Exakt
  • MammaG
    Vissla skrev 2011-01-14 13:58:25 följande:
    De kan lära sig visa hänsyn och ta hand om djur även om djuret inte är vaket på dagarna, att grävlingar tar super långa promenader varje natt måste ju ha en anledning, är det för att söka föda? isf serverar jag födan så dom behöver inte leta, är det för motionens skull? Ja jag har inget emot att ta en promenad jag oxå. Det där är en fråga jag måste titta närmare på innan jag kan ge ett konkret svar.
    Mår grävlingen dåligt av att ha med mig på promenaden så får jag tänka om lite där
    Lär barn ta hänsyn till djur gör man genom att låta dem få ett marsvin eller hamster som man sköter tillsammans med dem. Lär dem om vilda djur gör man genom att göra dem vana vid att vara ute i naturen och titta på vad man ser där. Djur är inte till för att tillfredställa människans nycker
  • MammaG
    Vissla skrev 2011-01-14 13:58:25 följande:
    De kan lära sig visa hänsyn och ta hand om djur även om djuret inte är vaket på dagarna, att grävlingar tar super långa promenader varje natt måste ju ha en anledning, är det för att söka föda? isf serverar jag födan så dom behöver inte leta, är det för motionens skull? Ja jag har inget emot att ta en promenad jag oxå. Det där är en fråga jag måste titta närmare på innan jag kan ge ett konkret svar.
    Mår grävlingen dåligt av att ha med mig på promenaden så får jag tänka om lite där
    Så du ska vara ute och promenera med en grävling mitt i natten. Jo, tjena, den tror vi på!
  • MammaG
    Simsonen skrev 2011-01-14 14:01:02 följande:
    Ingenting i ts resonemang går ihop någonstans.
    Nej, jag märker det. Hoppas hon aldrig får tag på någon grävling
Svar på tråden skaffa grävling