Inlägg från: giftfri |Visa alla inlägg
  • giftfri

skaffa grävling

Vissla skrev 2011-01-14 11:07:42 följande:

Funderar på att skaffa en grävling i framtiden.

Nån som har erfarenhet av detta djur?

Vad ger man dom för mat? Har aldrig sett grävlingsmat i affären, funkar kanske med hundmat?

Vart hittar man en seriös uppfödare som hälsotestar sina avelsdjur?

Finns det några speciella hälsoproblem man bör se upp med?

Hur är grävlingarna rent mentalt som husdjur?

Funkar dom med andra djur eller måste jag vänta tills dogsen har dött?

Då får du problem, eftersom det är olagligt att ha vilda djur i fångenskap.., eller ens som husdjur..
  • giftfri
    Vissla skrev 2011-01-14 14:13:14 följande:
    Tror inte jag är jätte intresserad av en grävling som är uppfödd av en jägare, känns inte som att deras mål är att få fram friska och sunda individer.
    Simsonen skrev 2011-01-14 14:08:31 följande:
    Många km VARJE natt, det är totalt osannolikt att du kommer vara ute och gå med den varje natt i flera år.
    Så de ska alltås inte ta hand om själva djuret utan bara fylla på mat åt det medans djuret i fråga sover.
    Men då kan du ju lika gärna låta dem fylla på mat UTAN att ha någon stackars grävling i fångenskap.
    De umgås ju inte med själva DJURET nästan någonting om du nu ska bibehålla djurets naturliga miljö och då håller inte argumentet att du skaffar grävlingen för att lära barnen om djur. 
    Va!? Är det några som föder upp sunda individer/djur så är det jägare, dom föder upp för att dom ska klara sig som fria vilda djur, inte för att bli leksak åt människor..
  • giftfri
    Vissla skrev 2011-01-14 14:43:39 följande:
    Jägare föder upp grävlingar för att träna sina grythundar behövs inte friska djur till det
    Ähh, trams, du är troligen inte jägare.., jag är uppfödd i skogen å har jagat sen jag kunde gå, å har rätt bra koll på hur jägare tänker.., å jag kan lova, att vi generellt har mer förståelse för djur, än de flesta andra som inte har möjligheten, att ha den närhet till vilda djur, vi har..
  • giftfri
    Vissla skrev 2011-01-14 15:00:59 följande:
    det är iaf uppfattningen jag får av att läsa här www.carnivoreconservation.org/files/thesis/ka...
    Men det där är ju nån undersökning, inte avel av djur för att t.ex säkerställa en livskraftig stam, å det står ju att syftet är att: Studera människovana grävlingars beteende och fysiologiska reaktioner.

Ingen jägare föder upp djur för att dom ska bli människovana, utan precis tvärtom, dom ska snarast anpassas till ett liv som vilda djur, med respekt för människan.., inga vilda djur ska sakna respekt för människor, då får vi genast problem.., framför allt om det är rovdjur, å dit kan vi nästan räkna grävling, då den är allätare..
    Å halvtama grävlingar är inget att leka med, å bör avlivas, innan nån kommer till skada..

Sen orkade jag inte läsa allt, så vad testet skulle vara bra för vet jag inte, om det bara var ren nyfikenhet, eller om det fanns nån djupare anledning att göra det där testet...
  • giftfri
    Vissla skrev 2011-01-14 15:31:50 följande:
    För att se om stressen minskade hos människovana grävlingar när de används som träningsredskap åt hundarna jämfört med stressen hos vilda grävlingar. Orkade inte läsa vad dom kom fram till.
    Aha.., ja jag förstår då baktanken, även om det omformuleras för att låta bättre än vad jag tror innebörden i själva verket är...
    För det är så, att man som jägare ogärna tränar unghundar för grytjakt på en grävling, helt enkelt för att en grävling inte har några större problem med att avliva eller skada hunden om den blir trängd.., har själv fått en unghund för älgjakt förstörd av grävling..
    Så syftet är nog mer att se om tama grävlingar inte blir lika aggresiva som vilda vid träning av hundar, även om det verkar lite som att skjuta sig i foten..., jag menar, en sån hund lär ju kunna få sig en rejäl överraskning, vid ett möte med en fullt vild grävling
  • giftfri

Ähh, bättre med en tam älskarinna/älskare än ett husdjur, å dom funkar även för pälsallergiker..

• giftfri

Å så verkar ingen ha förstått att dom vill ha levade föda åxå, fast det kanske går att göra den till vegetarian i fångenskap..  

Grävlingen är en allätare som tar sin föda både bland djur och växter. Från djurriket äter den mest daggmaskar, insektslarver, större skalbaggar, sniglar, sorkar, möss och näbbmöss, men om den får tillfälle så äter den också gärna fågelägg och -ungar. Från växtriket äter den bl.a. ollon, bär, frukter och säd. Särskilt förtjust är den i havre som inte är riktigt mogen. Svamp äter den också gärna, särskilt sådan som innehåller många larver.

Svar på tråden skaffa grävling