Inlägg från: delirium |Visa alla inlägg
  • delirium

skaffa grävling

Jag har varit inne på samma idé flera gånger men hittar ingen som säljer ungar i Sverige, dock finns det flera som har dem som husdjur. Jag minns ett inslag från tv4, där deras grävling fick springa ut och in i huset som den ville som en utekatt (de hade hägnat in tomten). Verkar vara underbara husdjur om man har ork, vad jag hört kräver de endel.
    Iaf föreslår jag att du letar utomlands för fakta och skötselråd, det brukar vara enklare att hitta i länder där det är mer vanligt med exotiska husdjur, tex danmark och tyskland.
    Sedan finns ju jägare som föder upp dem, det skadar ju inte att försöka få kontakt med dem även om jag undrar hurpass seriösa de är.
    Lycka till, hör av dig om du hittar ngn som har Glad

• delirium
    Vissla skrev 2011-01-14 14:13:14 följande:
    Tror inte jag är jätte intresserad av en grävling som är uppfödd av en jägare, känns inte som att deras mål är att få fram friska och sunda individer.
    Simsonen skrev 2011-01-14 14:08:31 följande:
    Många km VARJE natt, det är totalt osannolikt att du kommer vara ute och gå med den varje natt i flera år.
    Så de ska alltås inte ta hand om själva djuret utan bara fylla på mat åt det medans djuret i fråga sover.
    Men då kan du ju lika gärna låta dem fylla på mat UTAN att ha någon stackars grävling i fångenskap.
    De umgås ju inte med själva DJURET nästan någonting om du nu ska bibehålla djurets naturliga miljö och då håller inte argumentet att du skaffar grävlingen för att lära barnen om djur. 
    Nej o du får inte köpa hund för det är osannolikt att du kommer att gå ut med hunden varje dag
    Nej, men du var ju inte inne på att köpa en än på ett tag? Det kan ju vara trevligt att få träffa några grävlingar innan man ev. skaffar en?
    Du kommer nog inte hitta en uppfödare av grävlingar till sällskap i Sverige iaf
  • delirium
    Vissla skrev 2011-01-14 14:19:27 följande:
    Ok du menade alltså att bara träffa djuren hos en jägare, ja det kan ju funka.
    Nej det verkar som att danmark är bästa alternativet att importera grävling ifrån
    Jo precis, kan vara trevligt att få träffa dem innan och sådär.. Glad

jag har haft illrar tidigare och de är ju väldigt jobbiga krävande djur, undrar hur en grävling skulle vara .. 
  • delirium
    Simsonen skrev 2011-01-14 14:47:44 följande:
    Intresset verkar mest bestå i att ha ett coolt och annorlunda djur. För som andra konstaterat tidigare, ditt resonemang går inte ihop någonstans och du säger emot dig själv. Och nej, alla raser måste inte GÅ en sträcka på flera km per dag under samma runda.
    Vad är det för fel på att vilja ha annorlunda husdjur sålänge man kan ge dem vad de behöver? 
  • delirium
    MammaG skrev 2011-01-14 17:31:30 följande:
    Nej, jag märker det. Hoppas hon aldrig får tag på någon grävling
    Vad är egentligen erat problem? TS frågar efter råd från folk med erfarenhet av grävlingar, det är väl i högsta grad ett tecken på att TS är seriös? 
  • delirium
    Simsonen skrev 2011-01-14 18:14:46 följande:
    Precis, bara för att man frågar efter erfarenhet så behöver det inte betyda att man är seriös eller lämpad att ha ett sånt djur.
    Dock finns flera i Sverige som har tama grävlingar och det fungerar för dem.. Flodhäst är en helt annan typ av djur. 

http://www.ifokus.se/Images/ImageViewer.aspx?BinaryId=5350090c-c014-4615-89f0-a992de31dd75&ReturnUrl=http://exotiskadjur.ifokus.se/Forum/Read.aspx%3fThreadId%3d38ec5e2a-ef07-428a-814e-1ec1e75acb78%2321 
  • delirium
    Simsonen skrev 2011-01-14 19:37:08 följande:
    Ja då kan ju du tipsa ts då om alla dom du känner som har tama grävlingar och som det fungerar så fint för. Det jag tror många med mig reagerar mot är nog att du och ts bara verkar tänka just så, det fungerar för ÄGARNA, om det fungerar för djuret eller inte verkar vara oviktigt. Jag tror säkert det finns något ljushuvud någonstans som har en "tam" flodhäst med och tycker att det funkar fint, det betyder inte att det är bra för djuret. 
    Du verkar förutsätta att om man är intresserad av exotiska djur så har man ingen förståelse för hur djur fungerar? 
    Det finns massor av svenssons som skaffar kaniner, marsvin, papegojor, sköldpaddor och fan och hans moster och de har ingen aning om vad deras husdjur kräver - inte ens basala grejer som vilken mat djuret måste äta för att må bra.
    Det sitter inte i vilket djurslag det handlar om, utan om man klarar av att ge djuret vad det behöver. 
  • delirium
    Pimpinellan skrev 2011-01-14 19:54:45 följande:
    Får genast associationer till en annan  gammal tråd ang. en viss fågel...
    Självklart kan man inte ha en grävling som husdjur! Det fattar ju en barnunge. Inte tillåtet heller för den delen.
    jo, det är tillåtet 
  • delirium
    Pimpinellan skrev 2011-01-14 20:06:07 följande:
    Inte som vanligt husdjur i vanlig trädgård eller lägenhet. Fattar INTE hur man kan vilja ha ett VILT djur hemma! De hör hemma i skogen. TS är djurmisshandlare om hon skaffar en grävling. Lika lite ska man ha pytonormar eller andra vilda exotiska djur hemma. När blev det fel med vanliga husdjur som katter,hundar och fåglar? Duger inte  det längre åt bortskämda svenskar som måste vara värre än alla andra för att synas? Stackars alla vilda djur folk har hemma bara för att de vill vara udda!
    Varför skulle en pytonorm vara ett dåligt djur att ha? 
    Dummaste jag hört. 
    Grävlingar har givetvis högre krav på sin ägare än vad en kanin har, men det innebär ju inte att det är omöjligt att ge dem vad de behöver. 

Och varför skulle fåglar vara bättre än pytonormar? Jag tycker själv det är helt sjukt att det är så lätt för svensson att köpa sig en fåglar i djuraffärerna, dessa djur som har såpass höga krav på sina ägare som många inte förstår.. 

• delirium
    astro skrev 2011-01-15 00:45:53 följande:
    Som husdjur av det mer udda slaget skulle jag nog rekommendera en mink, hellre. Otroligt klipska och roliga djur!

Vi har en närboende grävling som brukar jogga som sjutton när han ska förbi vår tomt - han är nämligen livrädd för katter. Vansläktad, uppenbarligen Skrattande 

En gång gick han runt ett hörn samtidigt som en kisse kom tassande från andra hållet. Jag såg alltihop från mitt fönster och aldrig har jag sett en grävling springa så fort ... 
    tyvärr är minkar olagliga som husdjur.. hade gärna själv "räddat" några förrymda pälsminkar om det inte vore för forbudet. Men iller kan man ju alltid skaffa Glad
  • delirium

illrar ska man bada så lite som möjligt, då börjar de lukta mer för huden börjar överproducera vissa ämnen och då luktar det mer. Kanske är samma för grävlingar 

• delirium

Vad jag vet så ska man kunna bevisa på något sätt att grävlingen är fångenskapsuppfödd? 

• delirium
    Simsonen skrev 2011-01-16 12:42:46 följande:
    Fast lika dumt båda delarna.
    ge dig nångång,det finns människor som helt utmärkt klarar att ge exotiska djur bra hem. 
  • delirium
    Vissla skrev 2011-01-16 18:44:41 följande:
    De måste nästan registreras på nåt sät ungefär som hundar, annars är det fullkomligt omöjligt att veta om det är en fångad eller uppfödd grävling, förmodligen får man väl med nåt papper också men ett papper är väldigt svårt att bevisa att det hör till just den individen.
    Jo, jag tror också man  behöver få hägnet godkänt utav länsstyrelsen innan du får ta hem grävlingen 
  • delirium

chipmärkning tror jag på 

• delirium

Jag är också sugen på grävling. De är otroligt charmiga djur! Verkar kräva enheldel dock. 

">

Verkar kunna leka med grävlingshundar också .. :) 

">

Svar på tråden skaffa grävling