Inlägg från: HannaE |Visa alla inlägg
  • HannaE

skaffa grävling

TS, du har inte bara startat en roligt tråd -- vi får oss en massa grävlingskunskaper också på köpet! Stort tack! Nästa gång får du gärna välja utter, jag skulle vilja lära mig mer om uttrar.

• HannaE
    leo grodan skrev 2011-01-14 23:47:29 följande:
    Grävlis så klart Solig
    Kanske Bettan eller Käftis?
  • HannaE

Vad tror du månadskostnaden kan bli för en grävling då? Jag räknar med att mina två katter tillsammans kostar mig mindre än en tusenlapp i månaden, inklusive mat, veterinärkostnader, katthotell då vi är bortresta, lekmöbler etc. Men katter är såvitt jag kan bedöma billiga i drift och jag misstänker att en grävling skulle kosta mycket mer att hålla.
    Ta tex bara amortering och ränta på den tomtmark som krävs till hägnet, sedan tillkommer ju investeringar i form av att gräva ner armering och bygga gryt på tomten.
    Och en grävling är ju ganska stor, skulle tro att den äter betydligt mer än en katt. Som en mellanstor eller stor hund får man nog räkna med. Vad kan det kosta med vaccination, kastrering, märkning etc? Måste grävlingar få tandsten skrapad regelbundet, det måste ju de flesta katter och hundar, kan bli jättedyrt med alla de stora tänderna.

• HannaE
    Anna Lisa skrev 2011-01-15 18:48:37 följande:
    Det låter roligt & intressant att skaffa grävling.
    Har du räknat på alla kostnader, förstår att inhägnaden kostar en del men vad använder man för schampo på grävlingar? Samma som till hund & katt. Man måste väl avmaska den också? Klippa klona på den hos veterinär? Läkarkostnader när grävligen gör illa familjen emellanåt!
    Lycka till!
    Behöver man bada en grävling? Katter behöver man oftast inte bada. Däremot hundar måste väl oftast bada regelbundet. Kan man anta att en grävling är som en hund i det avseendet? Skulle tro man behöver en rätt så stor balja till en grävling, duger nog inte med en litet bebisbadbalja.
  • HannaE
    delirium skrev 2011-01-15 19:51:10 följande:
    illrar ska man bada så lite som möjligt, då börjar de lukta mer för huden börjar överproducera vissa ämnen och då luktar det mer. Kanske är samma för grävlingar 
    Låter logiskt. Hundar luktar ju ofta litet småilla men katter luktar inte särskilt mycket alls. Kanske beror på att kisse nästan aldrig badar? Undrar hur vilda grävlingar gör, om de badar eller inte?
  • HannaE
    Vissla skrev 2011-01-16 18:44:41 följande:
    De måste nästan registreras på nåt sät ungefär som hundar, annars är det fullkomligt omöjligt att veta om det är en fångad eller uppfödd grävling, förmodligen får man väl med nåt papper också men ett papper är väldigt svårt att bevisa att det hör till just den individen.
    Men det blir väl en tatuering på örat då, som på kisse? Eller en sådan gul plastmojäng som kossor har på örat?
  • HannaE
    Vissla skrev 2011-01-16 19:20:07 följande:
    Tatuering o plastörhängen gör ju ont, halsband kan väl funka?
    Mina katter blev sövda inför märkningen. De skulle ju ändå kastreras. Så de märkte väl inte av märkningen... (Uuuuh, ryser själv över den ohyggligt dåliga ordvitsen.) Bör tama grävlingar kastreras?
Svar på tråden skaffa grävling