• Lakritsnapp

Viktuppgång på bebis

Hej!

Jag måste fråga...

Hur mycket har era matglada bebisar ökat i vikt under första månaden/månaderna?

Vår bvc-sköterska är lite bekymmrad över vår sons viktuppgång (3570g som nyfödd och nu vid 1 månads ålder 5310g). Hon tycker att han lägger på sig för snabbt och vill att jag ska "ransonera" ut målen.

Jag tycker att det är jätteskönt att han går stadigt uppåt, men sköterskan vill att jag ska amma mer sällan... var 4:e timme.
    Han är en viljestark kille med mycket humör och skulle gärna ligga vid bröstet och småäta dygnet runt, om han fick möjlighet Skrattande. Jag känner att det räcker med en förkylning, så har lilleman rasat i vikt... är ju bra att ha lite att ta av.
    Kom igen om 5-6 år OM ungen sitter klistrad framför datorn och käkar godis och är överviktig, men en ammandes bebis...?

Enda anledningen till att jag försöker dra ut på tiden mellan målen är att han har problem med magknip (tacka f-n för det när magen aldrig får vila). Som längst kan det kanske gå 3 timmar, det är när han har "försovit sig" mitt på dagen.

Jag är inte oroad över sonens vikt... bara väldigt nyfiken på vad era barn väger. Har grabben ökat så väldans mycket?

• Svar på tråden Viktuppgång på bebis
  • MissEve

Min son vägde 3930 när han föddes och när han var 1 månad vägde han 4820. Nu är han 3 månader och idag vägde vi honom på bvc, 6440!

Jag har aldrig hört att bebisar som ammar kan väga för mycket. Det sägs ju att dom spyr eller bajsar ut överskottet när dom ammar. Min son åt också jätteofta när han var så liten. Skulle kännas dumt att neka honom tutten när han vill äta och är så liten. Tutten är ju mer än mat för dom små och ofta har dom sina anledningar till varför dom vill ligga där och snutta! (-:

Precis som du säger behöver dom ju lite att ta av sen när förkylningar å sånt smyger sig på. Så tänker jag.. men jag är ju ingen expert! (-:

• klumpfh

Min dotter är 5,5 månad och väger 9300g vår BVC är orolig med men hon äter 5-6 mål om dagen och inget om natten så hon får helt enkelt acceptera att hon går upp som hon gör.

• jejje82

Har hört att så länge man helammar ska det inte vara något problem med kraftig viktuppgång.

• Tessie2022

Tycker du ska fortsätta som du gjort! Vissa barn går upp mkt av amningen men det finns ingen forskning som visar att de senare blir överviktiga! Min dotter var oxå rejält tjock när hon ammadesSkäms.. Vägde 3805 g när hon föddes och när hon var 1 månader vägde hon 5160 g, 3 månader vägde hon 7080 g och när hon blev 7 månader vägde hon lite över 10 kg..

Som åtta månaders blev hon sjuk och inlagd - jag minns fortfarande sköterskans kommentar  "Sådana här barn tycker vi om att se här" då hon syftade till min dotters fina hull..

Så det beror på vem du pratar med om det anses som ett problem eller ej - jag hade fortsatt att mata som vanligt och nonchallerat bvc sköterskans kommentar! Min dotter var som sagt tjockare än din son och min bvc sköterska sa till mig att inte bry mig om att hon var "tjock" det springer hon av när hon börjar gå! Kan säga att min tös fortfarande är en rund tös med hull - men absolut inte tjock!

• Kazeer
    Första barnet: Helammades.

Födelsevikt: 2095 g
    Vikt 1 månad: 3020 g
    Vikt 2 månader: 4120 g
    Vikt 3 månader: 5050 g

Andra barnet: Helammades 1 månad, sedan ersättning.

Födelsevikt: 1510 g
    Vikt 1 månad: 2444 g
    Vikt 2 månader: 3250 g
    Vikt 3 månader: 4180 g
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • utlandssvenskan

Hej, vilket dåligt råd du fått att amma mindre, som jag förstått det kan en bebis som bara ammas INTE äta för mycket. Fri amning är ju toppen, skulle aldrig reglera för att ngn säger det, då kan ju man ju få problem med för lite mjölk. Och som du säger det är ju bra för dem att ha lite extra hull i fall de blir sjuka.

Min lille får äta så ofta han vill, och det går sällan 3h mellan gångerna och det bara för att han som din "försover sig" . Han är inte heller så liten, vid 2.5mån så väger han 6.85kg och är 63cm lång. Har bara fått beröm för att han går upp så mycket.

• merenwen

Jag tycker att det var ett grymt förslag från BVC-sköterskan att en bebis på bara 1 månad endast ska få äta var fjärde timme...
    De behöver ju få snutta mer än så! Och jag tycker inte att det låter extremt på något sätt med din sons viktökning. Så länge han mår bra så!

Min kille vägde 3550g när han föddes, och var uppe på 4300g när han var en månad. 5300g vid 6 veckor! Och BVC-sköterskan var så nöjd med att han gick upp så rejält.
    Nu är han 11 veckor och väger 6500g.

• Melly

Alltså om jag var dig så skulle jag byta BVC-sköterska. För att hennes råd är totalt ovetenskapligt. Bebisar som får amma fritt kan INTE bli för tjocka och man ska INTE hindra bebisar ifrån att äta när dom vill ha!

Bebisar SKA vara mulliga och såfort som dom börjar att krypa och blir mera rörliga sen så går dom inte upp lika mycket i vikt längre. Och om dom blir sjuka så behöver dom oxå lite till att ta av

Fortsätt att låta din bebis få amma när han vill. Han går inte upp för mycket. Min yngsta dotter vägde 3490 när hon föddes och när hon var 1 månad så vägde hon 5400 gram så att hon hade gått upp nästan två kg på en månad och det var bara bra tyckte min BVC-sköterska Nu så är hon 3 år och nu så är hon mycket smal så att dom behöver inte alls bli tjocka bara för att dom går upp fort när dom är nyfödda

• niskalainen

Åh vad skönt att du fått såna bra råd av folk här inne, det sköterskan sa lät ju sjukt! Jag har hört om folk som fått samma råd pga samma sak men de har totalignorerat det med rätta eftersom barnet sen skjutit i höjden mellan 1-2 års ålder och man ser inte tillstymmelse till mullighet på dessa barn idag. Så tänk om de följt bvc-råden, fy... Stå på dig, byt sköterska och gör det som du tycker känns rätt!

• mapo51

Min äldste son vägde 4235 gr när han föddes och vid en månad vägde han 5590 gr, alltså ungefär en lika stor uppgång som din son.
    När han var 3 månader vägde han 8090 gr.

Min BVC-sköterska kommenterade det bara med att de aldrig kan gå upp för mycket eller vara överviktiga när de ammas.

När vi sedan började ersätta måltider så störtdök hans kurva, men det var ingen som sa att det var dåligt det heller.

Jag tycker att du ska fortsätta amma och antingen strunta i vad sköterskan säger eller byta sköterska.

• Lakritsnapp

Tack för så många och bra svar. Ser att det är fler ungar som tycker om mat Flört 

Nej, jag tar inte åt mig av vad bvc-sköterskan säger. Jag lyssnar på det jag tycker verkar vettigt och sållar bort det andra. Tror det hade varit annorlunda om det var mitt första barn... då lyssnar man mer på vad de "erfarna" säger.

Jag är mest nyfiken på hur andra bebisars viktkurvor ser ut Glad

• LillaFlingan

nu ammade inte jag något utav mina barn.

men båda två gick upp över 1kg första månaden och vår bvc sköterska tyckte bara det var BRA.
    har en kompis vars unge bara gått upp knappa 300gram under första månaden och BVC hade inte sagt nåt särskilt om det heller, enligt henne iaf. jag tycker 300gr är alldeles för lite.. (hon helammar).
    MEN, det är väl olika för alla antar jag.

en bebis kan INTE bli för knubbig iaf!

Svar på tråden Viktuppgång på bebis