Viktuppgång på bebis
Hej!
Jag måste fråga...
Hur mycket har era matglada bebisar ökat i vikt under första månaden/månaderna?
Vår bvc-sköterska är lite bekymmrad över vår sons viktuppgång (3570g som nyfödd och nu vid 1 månads ålder 5310g). Hon tycker att han lägger på sig för snabbt och vill att jag ska "ransonera" ut målen.
Jag tycker att det är jätteskönt att han går stadigt uppåt, men sköterskan vill att jag ska amma mer sällan... var 4:e timme.
Han är en viljestark kille med mycket humör och skulle gärna ligga vid bröstet och småäta dygnet runt, om han fick möjlighet . Jag känner att det räcker med en förkylning, så har lilleman rasat i vikt... är ju bra att ha lite att ta av.
Kom igen om 5-6 år OM ungen sitter klistrad framför datorn och käkar godis och är överviktig, men en ammandes bebis...?
Enda anledningen till att jag försöker dra ut på tiden mellan målen är att han har problem med magknip (tacka f-n för det när magen aldrig får vila). Som längst kan det kanske gå 3 timmar, det är när han har "försovit sig" mitt på dagen.
Jag är inte oroad över sonens vikt... bara väldigt nyfiken på vad era barn väger. Har grabben ökat så väldans mycket?