Osäker son med problemkompis
Hej
Jag har en 7 årig son som i två års tid klagat över att den kompis han leker mest med i skolan retas med honom och är allmånt jobbig. Kompisen är allmänt känd i klassen som en problemmakare och hans föräldrar har vad jag förstår fått träffa rektor vid nåt tillfälle för att han ställer till problem lite för ofta. Han är väldigt talför och kvick i replikerna och jag får känslan att han utnyttjar de som är lite osäkra. Fler barn har sagt att de inte vill leka med honom och de flesta verkar lyckas med att neka honom det och kan leka med andra barn. Min oro ligger nu i att min son inte vågar säga ifrån, eller att han kanske egentligen inte vill utan vill leka med honom trots att han alltid beklagar sig till mig. Aldrig till sin pappa dock. Han säger att han vill leka med andra barn och inte heller sitta brevid den här pojken på lunchrasterna tex.men kompisen hänger bara efter och hotar med ditten och datten om min son säger att han vill sitta brevid någon annan. Vi har talat med läraren både under förra årskursen och även i år. De säger att de skall hålla ett öga och att det inte verkar vara nåt större problem men att de ska hålla koll och att min son måste säga till dem om minsta lilla händer. Det verkar dock min son inte göra, bara ibland men jag vet inte vad som händer då. Ingenting verkar det ju som. Men när skolan en dag ringde och sa att min son hade slagit i huvudet på rasten och det blev en bula, sa min son senare att det var hans kompis som fällt honom så han flög in i väggen. Samma dag efter skolan, på väg hem, började pojken reta min son för att han fick med sin läxa hem igen på grund av någon miss. Då började min son gråta. Han är en medelmåtta och känner sig troligen som jag gjorde dålig i skolan och då var detta droppen. Kompisens föräldrar såg detta och bad om ursäkt.
Jag vet inte hur jag skall hantera detta längre. Vi har legat lågt under långa perioder för att sedan ha pratat en hel del om det. Men vi verkar inte komma någon vart och nu är jag rädd att händelsen när pojkens föräldrar var med har gjort kompisen mer elak då han kanske förstår att vi inte vill att vår son skall leka med honom.
Hur skall vi hantera detta - jag är rädd att det skall leda till att min son blir mobbad. Jag vill att han skall ha fler kompisar, inte bara denna pojken som uppenbarligen inte är bra för min sons självförtroende och självkänsla.
Hoppas du kan komma med råd. Ps. Han har också väldigt svårt att somna på kvällarna, kan ligga vaken i timmar, vi kan dock inte se att det har något sammanhang.
Väldigt tacksam för svar.