• noorah

Hur gör man på sommaren? CSN?

Jag undrar vad som händer när sommarlovet kommer om man pluggar och får csn-bidrag/lån?
    Man får väl inget under sommaren?
    Får man gå till soc då eller (om man inte hittar något jobb)?
    Om man jobbar påverkar det hur mycket bidrag man senare får till hösten av csn?
    Dumma frågor kanske men jag undrar verkligen då både jag och min sambo vill plugga. 

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • Svar på tråden Hur gör man på sommaren? CSN?
  • Cornellia

Man skaffar ett sommarjobb. Oftast hinner man inte tjäna så mycket att det påverkar CSN.

• aprilsill

Man får inte gå till soc, och man får inte csn under sommaren. Man kan förstår läsa sommarkurser bara för att få nån "försörjning". Mellan juli-december, och mellan januari-juni finns det en viss summa man får tjäna utan att det påverkar csn-bidraget.

• Aprikos

Nej man får inte soc på sommaren, inte heller csn. Du får jobba eller försöka spara ihop pengar innan. Ja, pengarna du tjänar på sommaren räknas in i fribeloppet.

• Frk Svår

Om man är inskriven på AF och inte får jobb så får man väl gå på soc??

• aprilsill
    Frk Svår skrev 2011-01-14 14:25:42 följande:
    Om man är inskriven på AF och inte får jobb så får man väl gå på soc??
    Nej. Ska man få soc ska man visa upp ett intyg på att man hoppat av sin utbildning.
  • FreeForAll

Då får man svälta.

När jag pluggade läste jag sommarkurser eller såg till att börja jobba ordenltigt redan i april för att få lön under sommaren.

Det ante mig.
  • Frk Svår
    aprilsill skrev 2011-01-14 14:26:43 följande:
    Nej. Ska man få soc ska man visa upp ett intyg på att man hoppat av sin utbildning.
    Där ser man. Så var det inte förr. A-kassan kräver detta, det vet jag, men jag hade ingen aning om att soc krävde det också. Knepigt.
  • Lovey

Man får mindre csn i maj som även är sista utbetalningen, så som ovan skrev. Tänk på att sommarjobb ofta innebär en månads innestående lön så att du börjar jobba i tid. Så om du börjar i juni får du ingenting förrän i juli.

Jag hade ett rent helvete i somras. Tack och lov hade jag snälla föräldrar som hjälpte mig.

Tyvärr får man lida väldigt mycket om man väljer att utbilda sig. 

Din lösning kan vara att läsa kurser på sommaren med. Kanske distans? Prata med din studievägledare.
    Hoppas det löser sig. 

• Cornellia
    Lovey skrev 2011-01-14 14:35:47 följande:
    Man får mindre csn i maj som även är sista utbetalningen, så som ovan skrev. Tänk på att sommarjobb ofta innebär en månads innestående lön så att du börjar jobba i tid. Så om du börjar i juni får du ingenting förrän i juli.

Jag hade ett rent helvete i somras. Tack och lov hade jag snälla föräldrar som hjälpte mig.

Tyvärr får man lida väldigt mycket om man väljer att utbilda sig. 

Din lösning kan vara att läsa kurser på sommaren med. Kanske distans? Prata med din studievägledare.
    Hoppas det löser sig. 
    Alternativet är väl att spara under året för att täcka upp dom 3 tusen som saknas i maj. Dessutom kan man ju spara första utbetalningen från CSN, eftersom man även får lön från sommarjobbet då.
Svar på tråden Hur gör man på sommaren? CSN?