• noorah

Hur gör man på sommaren? CSN?

Jag undrar vad som händer när sommarlovet kommer om man pluggar och får csn-bidrag/lån?
    Man får väl inget under sommaren?
    Får man gå till soc då eller (om man inte hittar något jobb)?
    Om man jobbar påverkar det hur mycket bidrag man senare får till hösten av csn?
    Dumma frågor kanske men jag undrar verkligen då både jag och min sambo vill plugga. 

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • Svar på tråden Hur gör man på sommaren? CSN?
  • Lovelyness
    Aprikos skrev 2011-01-15 17:57:33 följande:
    Hur bevisar man att man gjort allt man kunnat för att hitta ett jobb?
    Du redovisar vilka jobb du sökt.
  • Lovelyness
    valkyrian skrev 2011-01-15 18:14:27 följande:
    Min termin slutade idag så jag fick då givetvis CSN för dec, det hänger på hur terminen ligger. I övrigt jobbar jag, sparar pengar för att jämna ut bra och dåliga månader. Nån sa att man fick lida för att man plugga? Staten BETALAR din utb som i många andra länder kostar flera hundra tusen per termin, staten ger dig studiebidrag och lån till förmånlig ränta, staten ger många studenter bostadsbidrag. NÅGONTING får man väl fixa själv? Typ ett extra butiksjobb varannan helg? Som man kan jobba på under sommar och jul? Eller skall staten gå in där också? Hmm, underligt resonemang. För att spräcka Fribeloppet måste man tjäna 100', gör man det på en sommar så behöver man ju knappast oroa sig för ekonomin.
    Jag tror ingen säger emot att man ska försöka göra allt i sin makt för att få ekonomin att gå runt, men det kan fortfarande finnas tillfällen för människor där det helt enkelt inte finns någon annan lösning än att söka försörjningsstöd. Då ska studenter ha samma rätt att göra det som alla andra som hamnar i ekonomisk kris.
  • Aprikos
    valkyrian skrev 2011-01-15 18:14:27 följande:
    Min termin slutade idag så jag fick då givetvis CSN för dec, det hänger på hur terminen ligger. I övrigt jobbar jag, sparar pengar för att jämna ut bra och dåliga månader. Nån sa att man fick lida för att man plugga? Staten BETALAR din utb som i många andra länder kostar flera hundra tusen per termin, staten ger dig studiebidrag och lån till förmånlig ränta, staten ger många studenter bostadsbidrag. NÅGONTING får man väl fixa själv? Typ ett extra butiksjobb varannan helg? Som man kan jobba på under sommar och jul? Eller skall staten gå in där också? Hmm, underligt resonemang. För att spräcka Fribeloppet måste man tjäna 100', gör man det på en sommar så behöver man ju knappast oroa sig för ekonomin.
    Däremor måste jag faktiskt säga att fribeloppet är löjligt litet. Jag får t ex vårdbidrag för mitt ena barn, men kan inte ta hela beloppet själv utan halva till mitt konto och halva till min mans, annars tjänar jag "för mycket". Vilket är löjligt eftersom det inte är pengar som kan gå till semester och shopping dirket. Nu funkar det ju att dela upp det för oss, men det kan ju inte vara så skoj för någon som är ensamstående.
  • valkyrian

Ja jag håller absolut med att det är för lågt! Nu har du ju höjt det lite men absolut inte tillräckligt.

• Aprikos
    valkyrian skrev 2011-01-15 18:22:40 följande:
    Ja jag håller absolut med att det är för lågt! Nu har du ju höjt det lite men absolut inte tillräckligt.
    Nä, och med motiveringen att "pluggar man så pluggar man och då ska man inte ha tid att jobba".
    Fast... Alla jobbar ju inte 8-16 dagtid direkt.
  • valkyrian

Ja sjukt dåligt argument. Har faktiskt aldrig hört det. Jag hinner iallafall med både studier, barn och att spräcka fribeloppet :) många får ju pengar av sina föräldrar när de pluggar 1/4, men vi som inte garden ynnesten får inte ens jobba så mkt vi kan. Jobbade jag heltid en sommar hade jag ju gjort åtminstone 65% av fribeloppet, så som sagt, löjligt lågt.

• Runa
    valkyrian skrev 2011-01-15 18:29:00 följande:
    Ja sjukt dåligt argument. Har faktiskt aldrig hört det. Jag hinner iallafall med både studier, barn och att spräcka fribeloppet :) många får ju pengar av sina föräldrar när de pluggar 1/4, men vi som inte garden ynnesten får inte ens jobba så mkt vi kan. Jobbade jag heltid en sommar hade jag ju gjort åtminstone 65% av fribeloppet, så som sagt, löjligt lågt.
    Men för alla de som läser utbildningar som faktiskt kräver att man är på plats 40 h/vecka och sen ett stort antal timmar självstudier på det för att det ska räknas som heltid så är det ett skämt att man ska klara av att arbeta samtidigt. Tycker inte det är så konstigt att de tycker att om man läser en utbildning som man fixar på säg 30 h/vecka så att man kan jobba samtidigt så bör man heller inte vara berättigad till studiemedel på heltid. Varför ska jag betala dina studiemedel om du kan försörja dig själv? Studiemedel är för de som inte kan försörja sig samtidigt som de studerar, inte för de som kan det.
  • Runa

Sorry om jag låter bitsk, men jag har själv läst en utbildning och har haft många vänner som läst på utbildningar där man i praktiken har varit upptagen med föreläsningar och projekt under minst 12h/dag vardagar samt kanske ytterligare sex timmar antingen lördag eller söndag. Då är det tufft att spräcka fribeloppet. Därför propagerar man hellre för höjda studiemedel än att studenter ska förväntas försörja sig genom extrajobb. Under sommaren visst, självklart, men knappast under terminerna.

• valkyrian
    Runa skrev 2011-01-15 19:16:15 följande:
    Men för alla de som läser utbildningar som faktiskt kräver att man är på plats 40 h/vecka och sen ett stort antal timmar självstudier på det för att det ska räknas som heltid så är det ett skämt att man ska klara av att arbeta samtidigt. Tycker inte det är så konstigt att de tycker att om man läser en utbildning som man fixar på säg 30 h/vecka så att man kan jobba samtidigt så bör man heller inte vara berättigad till studiemedel på heltid. Varför ska jag betala dina studiemedel om du kan försörja dig själv? Studiemedel är för de som inte kan försörja sig samtidigt som de studerar, inte för de som kan det.
    Jag läser ingen "glidar utbildning", uatn en utb som kräver minst 40/h plugg per vecka absolut och ett snitt på 18 för att ens komma in, men en vecka har inte bara 40 timmar, utan 168 st, dra av 56 för sömn och voila, du har 112 timmar per vecka kvar, så inget problem som jag ser det. Plus hela somrar då jag kan jobba och när det är lite lugnare under julen.... Jag pluggar heltid, självklart skall jag vara berättigad till studiemedel på heltid!!

Varför bestraffa de som jobbar, är väl bättre att jag jobbar så nån drar inte lite skattepengar till alla soc bidrag till de som inte jobbar på sommaren?

Självklart väljer jag att INTE jobba om jag bestraffas för det. Tror du att det gynnar landet? Jag lånar pengar för att plugga, kommer få betala tillbaka det mesta, studiebidraget är en försumbar del.  

Du ser alltså hellre att jag som är en extremt ambitiös människa tar ut fullt csn och SKITER I ATT JOBBA för att jag bestraffas för det? Istället för att gynna samhället med mina skattepengar som jag drar in?

Det finns ingen logik, och gynnar inte välfärden alls. Jag jobbar för att jag behöver pengarna, alltså kämpar jag genom intensiva studier och jobb och barn, men istället för att säga "Tack för att du också genererar skatteintäkter när du pluggar istället för att BARA belasta samhället säger staten, bend over så jag får köra en spikklubba i röven på dig" insane. Självklart tänker jag inte jobba mer än att jag klarar fribeloppet, varför skall jag lägga mer av min fritid och ta tid från barnen och skolan utan att tjäna på det?

Bara barn till rika skall få ha ett drägligt liv när de pluggar?

Jag säger inget om att vi inte skulle höja studiemedlet, men då behövs kanske folk som jobbar så att någon kan finansiera det... Folk verkar inte förstå att statens budget ser ut som så att om man ökar konsumtionen måste man få in mer skatt eller skära ner på något annat. 
    Bebisen är här
  • Aprikos
    Runa skrev 2011-01-15 19:16:15 följande:
    Men om man förväntas vara på plats 40 h/v PLUS självstudier så får mna ju ta upp det med sitt lärosäte. Då är det ju mer än heltid. Finns det inga inläsningsdagar i scemat alls? Då kan man inte heller förväntas vara påläst till litteraturseminarium osv. Vilken/vilka utbildningar är det såhär på?

Om man studerar 40h/v och sedan jobbar på helgen, eller natten, varför ska man då inte vara berättigad till studiestöd, även om mna bara behöver lägga 30h/v? Studielån+studiestöd är ju inte direkt mycket pengar att leva på.
Svar på tråden Hur gör man på sommaren? CSN?