Jenny28
Nu har de ju redan tagit alla prover de ska (HIV, Hepatit B, Hepatit C, HTLV 1, HTLV 2 och Syfilis, gjort ett VUL och så har jag fått prata med en kurator..
Om ett tag får jag börja använda en nässpray, lära mig injektionsteknik (jag som inte klarar sprutor, men det ska nog gå)
och påbörja hela proceduren. Under ett par veckors tid ska jag injicera mig med hormoner, för att stimulera äggledarna och för att så många ägg som möjligt ska mogna samtidigt.
Dagen för "äggplockningen" så får jag lugnande och bedövning, sen går dom in med en nål, vaginalt, genom äggstocken, äggledaren och suger ut äggcellerna.
Sen ska de få vila i ett mörkrum ett dygn, innan de befrutktas av mottagarens mans sperma.
Sedan placeras äggen i mottagaren, efter det är det bara att vänta!
7 veckor efter "äggplockningen" ska jag på återbesök för att se att allt ser oki ut. Då får jag reda om om det blivit graviditet.. Kan vara skönt att veta att man inte gått igenom allt detta för ingenting!
Jag har dock ställt ett krav (eftersom man måste vara anonym donator här i Sverige) och det är att skulle barnet/n bli sjuk/a och behöver något organ eller blod som jag kan bistå med så måste de kontakta mig.
Om 18 år har barnet/n rätt att få veta sitt/sina ursprung och kan välja att ta del av min journal som sparas på sjukhuset, där finns oxå ett personligt brev som jag skrivit, även ett litet fotografi. De har oxå rätt att kontakta mig om han/hon vill.
Man kan inte "välja" mottagare i den bemärkelsen.
Skulle man däremot ha en vän som inte har möjligheten att bli gravid på vanligt sätt, donera till henne. Fertilitetskliniken föredrar då att man korsbyter ägg, det menas med att din vän kommer längre fram i kön och får ägg fr en anonym donator och dina ägg går till en annan mottagare. (Svårt att förklara)
Kraaaam!