• Mims

JIPPIE!!! Jag blev godkänd som ÄD!!!

Kunde inte hålla mig längre så jag ringde HS och fertilitetskliniken idag!

Fick positivt besked och jag var som de uttryckte det "väl" lämplig som ÄD!!!!!

Ville bara dela med mig..

Kramar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-11-22 10:27:16:
    Gammal länk: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m5494592.html

• Svar på tråden JIPPIE!!! Jag blev godkänd som ÄD!!!
  • Mims

Jenny28
    Nu har de ju redan tagit alla prover de ska (HIV, Hepatit B, Hepatit C, HTLV 1, HTLV 2 och Syfilis, gjort ett VUL och så har jag fått prata med en kurator..

Om ett tag får jag börja använda en nässpray, lära mig injektionsteknik (jag som inte klarar sprutor, men det ska nog gå)
    och påbörja hela proceduren. Under ett par veckors tid ska jag injicera mig med hormoner, för att stimulera äggledarna och för att så många ägg som möjligt ska mogna samtidigt.
    Dagen för "äggplockningen" så får jag lugnande och bedövning, sen går dom in med en nål, vaginalt, genom äggstocken, äggledaren och suger ut äggcellerna.
    Sen ska de få vila i ett mörkrum ett dygn, innan de befrutktas av mottagarens mans sperma.
    Sedan placeras äggen i mottagaren, efter det är det bara att vänta!

7 veckor efter "äggplockningen" ska jag på återbesök för att se att allt ser oki ut. Då får jag reda om om det blivit graviditet.. Kan vara skönt att veta att man inte gått igenom allt detta för ingenting!

Jag har dock ställt ett krav (eftersom man måste vara anonym donator här i Sverige) och det är att skulle barnet/n bli sjuk/a och behöver något organ eller blod som jag kan bistå med så måste de kontakta mig.

Om 18 år har barnet/n rätt att få veta sitt/sina ursprung och kan välja att ta del av min journal som sparas på sjukhuset, där finns oxå ett personligt brev som jag skrivit, även ett litet fotografi. De har oxå rätt att kontakta mig om han/hon vill.

Man kan inte "välja" mottagare i den bemärkelsen.
    Skulle man däremot ha en vän som inte har möjligheten att bli gravid på vanligt sätt, donera till henne. Fertilitetskliniken föredrar då att man korsbyter ägg, det menas med att din vän kommer längre fram i kön och får ägg fr en anonym donator och dina ägg går till en annan mottagare. (Svårt att förklara)

Kraaaam!

• Mims

Jenny28!

Klart man ska hjälpa till om man kan! Är ju donator efter min död så varför inte göra nån eller några lyckliga när jag lever, med något jag ändå inte har någon nytta av?
    Det är ju inte så att man ger bort bebisar i den bemärkelsen.. Bara celler, små små äggceller som betyder allt för ett barnlöst par.

Att man är genetisk förälder till det barnet, stämmer, men man kan aldrig bli biologisk och mamma är man inte till ett barn man inte uppfostrar med allt vad det innebär....

Är du blodgivare så flyter ju ditt blod i någon annans vener och inte är du förälder för det?

Ring närmsta universtitetssjukhus där du bor och be att dom skicka info till dig så kan du tänka efter och bestämma dig då...

Kramiz

• Mims

tessiii

Nope, det är skillnad på genetisk och biologisk. Genetisk förälder är man till barnet som bär på ens gener. Biologisk är den som bär barnet, föder det osv...

Fast jag kan förstå att det är ganska likt och svårt att skilja på..

• Mims

Jenny28

Det är sååå svårt för mig att förklara varför jag gör det här, visst kanske en del av ens gener finnas där ute nånstans men jag ser det inte på det sättet....
    Inte alls.

Efter min död så lever mina organ vidare och jag tycker att det känns fantastiskt!

• Mims

Kortfattat:

Genetisk förälder kan vem som helst vara, men biologisk mamma kan bara en vara!!

• Mims

Bisquit

Visst skulle det vara kul att vara äggdonator åt nån här inne på FL..
    Lite tråkigt att man aldrig får veta om det är så..
    Samtidigt kan jag förstå mottagarna om de vill ha en anonym donator,
    de vet ju inte vem jag är..
    (tänk om man vore psykopat och förföljde barnen?) Tur att man inte är det men det skulle ju kunna vara så!

Kramiz

• Mims

Åh, gissa om jag längtar!?!

Sista proverna och injektionsteknik i april,
    hormonbehandling och äggplockning i maj....

*ler*

Min gåva till livet..

• Mims

Venus..

Hur gick det??
    Hur många ägg fick ni ut??
    Vet du om det resulterat i någon graviditet än?
    (Har hört att man får veta det om man vill)

Åhh... Vad nyfiken jag är nu!!

• Mims

Oki...

Här talar de om resultatet vid återbesöket efter 6 veckor..
    Sen kan man om man vill, ringa tillbaks efter nio mån och kolla om det resluterade i bebis oxå!
    Tyvärr slutar ju inte alla graviditeter med förlossning.

Ska genast springa och kika i din dagbok!

Kraaaaam

• Mims

Venus..

Är nyfiken på ÄP, du har inte skrivit något om den!! (det jag nog är mest nervös inför)

Gjorde det ont??
    En del säger att det gör det, andra inte....

• Mims

Oki...
    Jag kommer nog hålla mig till morfinet oxå.. (mår(ju)fin´t av det!!)... hi hi...

Hur lång tid fr första provtagningen till den andra och därifrån till ÄP är det??
    Sex mån va?

Tog ju mina första prover i början av november och de sa att de skulle återkomma i april och att ÄP blir i maj, kan det stämma?

• Mims

Venus...

I brevet jag fick fr Fertilitetsenheten med mitt "godkännande" så stod det att de pratat om mig i donationsgruppen, då undrar jag.. Har de redan "parat" ihop mig med mottagarna och vet dom att det är dags för dom i maj??

Känner att jag har tusen frågor...

• Mims

Venus..

Ja, har jag förstått det rätt så ska de försöka synkronisera våra menstrautioner samtidigt!?

Har inte haft en tanke på att dra mig ur, nä, det här är något jag verkligen vill.
    Fast jag måste säga att i början, när jag började fundera på att bli donator så var jag lite emot anonym donation. Tyvärr är det enda möjligheten här i sverige och jag tyckte att barnlösas pars önskan om en liten vägde tyngre..

Men vem vet? Om nåt år kanske nån liten gen fr mig föds att två älskande?? Åh... så häftigt!
    Vad dom ska älska sitt barn intensivt!!

• Mims

Venus..

Jo jag läste nog allt i din db tror jag! hi hi...

Hade kontakt med en tjej som ville ha ÄD och mig som donator men efter ett tag så slutade hon bara maila, antar att det kanske blev jobbigt för henne..
    Var hittar man par som vill ha en känd äggdonator??

Vet att man kan korsbyta, men det är ju inte riktigt samma sak, även om man hjälper ett par att komma längre fram i kön.

Svaret du väntar på, antar att jag vet vad det handlar om, gäller det korsbyte eller en vanlig donation då?

Vad fick dig att donera???

Säg till om jag frågar för mycket.. hi hi

Kramiz

Svar på tråden JIPPIE!!! Jag blev godkänd som ÄD!!!