• Bedorah

Min son åt en bit av en bok! Vad ska jag göra?

Min 8 månader gamla son lekte med en pekbok i kartongaktigt material, sen såg jag att han tuggat på den och en liten bit av omslaget (mindre än 1 cm) är borttuggad,
    jag tittade i hans mun och där var en liten sån pappersbit, men jag tror kanske han svalt en bit.
    Är det farligt?
    Känns så dumt, man kollar bort en sekund och så händer det grejer!
    Orolig och vill gärna ha snabba svar!

• Svar på tråden Min son åt en bit av en bok! Vad ska jag göra?
  • lovely storm

du behöver inte vara orolig =)

• vi5
    Bedorah skrev 2011-01-14 16:57:12 följande:
    Min 8 månader gamla son lekte med en pekbok i kartongaktigt material, sen såg jag att han tuggat på den och en liten bit av omslaget (mindre än 1 cm) är borttuggad,
    jag tittade i hans mun och där var en liten sån pappersbit, men jag tror kanske han svalt en bit.
    Är det farligt?
    Känns så dumt, man kollar bort en sekund och så händer det grejer!
    Orolig och vill gärna ha snabba svar!
    nej tror jag inte alls är farligt har mina med gjort & det har inte hänt nåt :) håll i plånboken bara så han inte äter upp sedlar ;) skoja bara
  • Rhoda Horswunce

Du kan ringa giftinformationscentralen på tel. 08-331231om du är orolig, men jag är ganska säker på att det är ofarligt.

• oxe79
    vi5 skrev 2011-01-14 16:59:06 följande:
    nej tror jag inte alls är farligt har mina med gjort & det har inte hänt nåt :) håll i plånboken bara så han inte äter upp sedlar ;) skoja bara
    Fast det är riktigt jobbigt när dom gömmer hälften av korten som låg i ;b
  • Menhir

Det farligaste är att boken numer är förstörd

Du fick bort det mesta av kartongen men även om sonen åt lite gör det inget, det löser upp sig lite och sedan kommer det ut den naturliga vägen. Lite fibertillskott blir det, det är allt.

Jag minns en tjej på lågstadiet som tuggade i sig hela A4-papper...

• lövet2

Nyttigt för matsmältningen. Enda risken är att han kan sätta en bit i halsen, men när det väl kommit ner i magen är det ingen fara ...

• niklas81

Köp en ny bok och skicka fakturan till sonen.

• Bedorah

Tack för era svar, jag känner mig inte orolig nu, det verkar ha gått bra ju :) Han svalde den nog bara, har inte sett av den ;)

niklas81 skrev 2011-01-14 17:38:33 följande:
    Köp en ny bok och skicka fakturan till sonen.
    Haha ja jag får dra av det från hans framtida veckopeng ;)
    vi5 skrev 2011-01-14 16:59:06 följande:
    Jag visste redan att det är dyrt med barn, men riktigt hur dyra de är beror nog på deras tuggförmåga, haha!
  • MaaliiinS

Min yngsta har förmodligen ätit sammanlagt flera böcker. Fram till ettårsåldern tuggade han i sig en massa böcker. Allt papper, kartong och liknande åt han. Toalettpappersrullen tog han alltid stora bett av så fort han kom åt.

Inget som påverkat hälsan hittils i alla fall

• viseversa

Oj mina ungar har ätit allt möjligt under åren. speciellt den yngsta. Hon är som en grävmaskin och har bla ätit...

* en svart liten skalbagge
    *ett gammalt tuggummi hon hittade på Astrid lLindgrens sjukhus
    * Otaliga mängder gamla matrester hon hittat lite här och var.
    * massa sand
    *kattsand från lådan
    *hård kattmat
    *mjuk kattmat
    *damm råtta
    *en sandig begagnad riskaka hon hittade i lekparken. 
    *snö
    *jord
    *pinnar
    *papper 

Ja det var några av dom saker hon satt i sig. hon är idag en fullt frisk 2,5 åring trots sin udda diet=). tror inte du behöver oroa dig ts. Bara han inte äter giftiga saker som tvättmedel,propplösare,toarent mm mm så är lite papper bara bukfylla=) 

• mupparsmupp

våran 8 månaders son satt och åt reklam här om dagen, så sen när vi skulle kolla reklamen var det ett  hål på 3x2 cm där genom några sidor :P lite skit rensar magen ;)

skulle han äta mycket så skulle jag nog bli orolig så det inte blir typ en stor papperboll eller något i magen :S

Bebis 9 maj 2010
Svar på tråden Min son åt en bit av en bok! Vad ska jag göra?