• Anonym (Helvetesorolig)

Min dotter talar om att ta livet av sig

Fick veta att min dotter talat om att ta livet av sig. Hon är placerad i familjehem efter några mycket svåra år med självskadande med sex och annat, skolk, stölder, skolk, rymningar och allt man kan tänka sig av självdestruktivitet. Hon bär på mycket smärta och övergivenhetskänslor. Är det någon som har liknande situation eller något vettigt att tillföra?

• Svar på tråden Min dotter talar om att ta livet av sig
  • Anonym

Hade samma problem från det jag var tonåring tills jag var vuxen..Jag skar mig mycke i,drack mycke,rymde hemifrån,skolkade och förökte ta llivet av mig..Fick diagnosen borderline som vuxen och har gått terapi,fått medicinering mm och mår idag jättebra.Nu säger jag inte att din dotter har borderline men hon har samma historia som mig.
    Har hon gjort någon utredning?

Utredning gjord. Grav ADD. Ingen medicinering p.g.a. att modern motsätter sig det.

• Anonym
    Anonym (Helvetesorolig) skrev 2011-01-14 20:31:30 följande:
    Utredning gjord. Grav ADD. Ingen medicinering p.g.a. att modern motsätter sig det.
    Modern motsätter sig det?
    Är du inte modern?
    Du pratar om henne i Ts som om det vore din dotter, du skriver "min dotter talat om att ta livet av sig".....
    coh nu skriver du inte "jag motsätter mig det" utan "modern motsätter sig det"...
    Vem är du?

Fadern.  Vad i  "min dotter talat om att ta livet av sig"..... antyder att det skulle vara en mor som skriver? 

• Mandi74

Har ni inte deladvårdnad? Anser du att barnet behöver medicineras så stå på dig, för ditt barnsskull. Kör över, kör om, gör vad du måste för att ditt barn ska må bra.

Som det är nu, visa att du finns där, överös med kärlek och visa henne att du inte sviker utan verkligen finns där för henne. Ge inte upp, är hon elak, skit i det och kom tillbaka igen. Ge inte upp, det är det viktigaste.

Brevis esse laboro, obscurus fio
  • Anonym (*)

Har inte du som far nåt att säga till om?  Är det från familjehemmet du hört om planerna? Förstår din oro, prata med soc, se till att hon får hjälp för sin ADD,  kan du inte begära ensam vårdnad eller nåt sånt?

• Anonym (J)

Jag mådde väldigt dåligt under mina tonår jag också och skar mig och funderade mycket över självmord. Ta det på allvar! De flesta som verkligen tar livet av sig har uttryckt det på ett eller annat sätt och har fått vård. 

Det bästa tips jag kan ge är på samma linje som Mandi, verkligen visa att du finns där, oavsett hur hon beter sig och om hon lyckas eller misslyckas. Ge inte upp trots att hon kan vara bortstötande. Just nu betyder du som pappa jättemycket i hennes liv. 

• Anonym
    Anonym (Helvetesorolig) skrev 2011-01-15 01:04:04 följande:
    Fadern.  Vad i  "min dotter talat om att ta livet av sig"..... antyder att det skulle vara en mor som skriver? 
    Ber om ursäkt!
    Det stämmer, finns inget som tyder på att du skulle vara mamma utifrån din Ts!
    Utgick tyvärr bara från det :/
    Har du inte gemensam vårdnad med mamman?
    Hur gammal är dottern?
    Hur länge har hon bott i familjehemmet?
    Vad säger dom?
    Hur trivs hon där?
    Anonym skrev 2011-01-15 01:31:12 följande:
    Ber om ursäkt!
    Det stämmer, finns inget som tyder på att du skulle vara mamma utifrån din Ts!
    Utgick tyvärr bara från det :/
    Har du inte gemensam vårdnad med mamman?
    Hur gammal är dottern?
    Hur länge har hon bott i familjehemmet?
    Vad säger dom?
    Hur trivs hon där?
    Vi har gemensam vårdnad.
    Dottern är 15 år.
    Hon har bott där i ca 8 månader.
    Dom är bra, är oroliga, engagerade.
    Hon trivs tillräckligt bra där för att det ska fungera.

Det som händer nu, med tal om självmord är väl bara en del i hela processen. Risken att något jävligt ska hända är väl lika stor även när hon inte pratar om självmord. Men allt pratande om självmord måste man ta på allvar och jag startade tråden för att komma i kontakt med andra, barn och föräldrar som varit eller är i liknande situationer.  
    Anonym (*) skrev 2011-01-15 01:14:51 följande:
    Har inte du som far nåt att säga till om?  Är det från familjehemmet du hört om planerna? Förstår din oro, prata med soc, se till att hon får hjälp för sin ADD,  kan du inte begära ensam vårdnad eller nåt sånt?
    Det är svårt med både diagnos och medicinering på många sätt. Tonåringar har inte så lätt att acceptera sånt. Bäst är om diagnosen ställs när de är yngre och man kan få med dem på att acceptera sin diagnos och ta sin medicin.
Svar på tråden Min dotter talar om att ta livet av sig