• MamaPapa

Behöver hjälp med förrätt till middagsbjudning

Hjälp ! Jag har hjärnsmälta och behöver lite ideer till förrätt till en middagsbjudning vi ska ha nästa helg. Det blir 8 vuxna.

Till huvudrätt ska vi ha lammgryta med tomat och bönor som man har foccacia bröd till.
    Till efterrätt har jag tänkt saffranspannkaka med grädde, bär och sylt.

Jag är gravid så det måste passa sånt man får äta som gravid. Det finns en i sällskapet som inte gillar råa tomater och så finns det en annan som inte gillar rått/blodigt kött, rökt lax, fiskrom eller räkor.

Helst ska det ju gå att förbereda så mycket som möjligt. Ingen soppa tänkte jag för det blir djup skål till huvudrätten och soppa och gryta är för lika varandra tycker jag.

Gärna något som bryter av från huvudrätt och förrätt. Jag tycker det är viktigt att rätterna har olika konsistenser, färger etc . Har varit på middagsbjudningar där varenda rätt varit "brun" eller vit och det är rätt trist. 

Någon som har någon ide? 

• Svar på tråden Behöver hjälp med förrätt till middagsbjudning
  • SoStylish

Crepe med någon god fyllning kanske? Blir iof pannkaka till både förrätt och efterrätt då, men det är ju väldigt olika rätter.

• SpecialK

Låter som en liten lätt fräsch sallad skulle passa då huvudrätt och efterrätt är "tung", eller urgröpt ägg blandat med något gott och nedlagt igen i skalet.. (har aldrig gjort sånt själv men åt den för en herrans massa år någonstans)

• MamaPapa
    SpecialK skrev 2011-01-14 17:15:48 följande:
    Låter som en liten lätt fräsch sallad skulle passa då huvudrätt och efterrätt är "tung", eller urgröpt ägg blandat med något gott och nedlagt igen i skalet.. (har aldrig gjort sånt själv men åt den för en herrans massa år någonstans)
    Sallad låter bra - det är ju färgglatt också. Något förslag på någon annorlunda sallad och god dressing kanske?
  • MamaPapa
    Moflo skrev 2011-01-14 17:41:11 följande:
    Baconlindad grillad fetaost på rucola och parmesan!
    Spännande - har jag aldrig sett förut. Tar man tärningar eller stavar av feta ost eller en större bit och lindar då?
  • Moflo
    MamaPapa skrev 2011-01-14 17:42:28 följande:
    Spännande - har jag aldrig sett förut. Tar man tärningar eller stavar av feta ost eller en större bit och lindar då?
    Nej, du delar en bit fetaost på hälften och lindar in den i en skiva bacon, storleken matchar perfekt. Sedan steker du på det hela i stekpannan och lägger på rucolasallad som du rivit parmesan över. Dessutom så fastnar baconet ganska bra på på fetaosten så man behöver inte hålla på med några tandpetare eller så.
    Det går jätte bra att förbereda och lägga i kylskåpet och sedan bara att steka på innan man serverar. Rucolan köpte jag färdigskuren i påse och att riva över parmesanen tog ju inte heller så lång tid. En otroligt god kombination!
  • SpecialK

Haha, lycka till.. både med skräpiga groddar å middagen! Jag är säker på att dina gäster får det jättetrevligt.

Svar på tråden Behöver hjälp med förrätt till middagsbjudning