Filippaa skrev 2011-01-14 19:11:59 följande:
Jag ringde till skolan hon inte kom in på och där sa de att hon i så fall skulle hamna på IV eftersom att hon inte hade tillräckligt med poäng, hon kom alltså inte in på den linjen och skolan på intagningen.
Vi har pratat om att det skulle vara bra för min dotter då hon har kompisar som går där. Nu har hon så mycket frånvaro och IV programmet vill hon absolut inte gå, hon hade rätt så bra betyg från årskurs nio men det räckte inte.
Hur gick du till väga, hade du sökt dit tidigare men inte kommit in?
Jag gick till SYO-n och berättade att jag ville byta. Hon visade mig vidare till min linjeansvariga, så fick jag prata med kurator också. Tror jag fick förklara för fem personer samma dag varför jag ville byta. Sedan skötte de kontakten med den andra skolan.
Jag blev också erbjuden att gå IV, men ville det verkligen inte. Jag var dock inställd på att börja där eftersom det gått såpass lång tid in på terminen. Vad jag minns får du alltid 10 extra poäng att söka in på när du gått IV.
När du går IV så har du möjlighet att gå i skolan på halvtid och jobba halvtid, vilket också kan vara ett alternativ. Eller så kan man ta studieuppehåll och jobba tills nästa intagning.
Jag hade inte sökt linjen alls från början men hade tillräckliga poäng (300) för att komma in.
Har ni kollat upp om det finns plats på PRIV? Vet inte om det finns där ni bor.