Efternamn
Jag och min sambo skall gifta oss i maj, och vill då byta efternamn till min mormors mors släktnamn. Hur går man då rätt tillväga? Hur länge måste jag ha haft efternamnet för att han skall få "ta" det då vi gifter oss?
Någon som vet?
Jag och min sambo skall gifta oss i maj, och vill då byta efternamn till min mormors mors släktnamn. Hur går man då rätt tillväga? Hur länge måste jag ha haft efternamnet för att han skall få "ta" det då vi gifter oss?
Någon som vet?
Jag har inte riktigt koll, men får man inte byta till vilket namn/efternamn man vill, bara det blir godkänt?
Om jag inte minns helt fel så är det lättare och billigare om du byter först, innan bröllopet, och så tar han ditt namn i samband med att ni gifter er. Jag tror att jag fick mitt byte registrerad cirka en månad innan vi gifte oss.
Okej, tack!
Men då ska man ansöka hos pvr först eller?
Ansök hos PRV antingen själv och så tar han tar ditt namn i samband med giftemålet, eller så söker ni tillsammans efter giftemålet, kostar 1800 kronor oavsett
Sambon bytte precis tillbaka till sin pappas efternamn. Han behövde inte betala något eftersom han inte har bytt efter han fyllt 18 år.
Vill man ha samma efternamn efter giftemål,. är det viktigt att du får ditt efternamn innan ni gifter er. Annars kan det vara jätte bökigt att fixa så din man får samma efternamn. Pratade med en arbetskamrat om detta bara för någon dag sedan. För hos dom hade inte namnbytet blivit klart innan dom gifte sig och nu har dom jätte krångel med att få till så hennes gubbe får samma efternamn som henne.
Regler för släktnamn:
"För att få byta till ett gammalt släktnamn ska det ha burits i rakt nedstigande led i din släkt under minst två generationer. Dessutom får det inte vara längre sedan någon bar det än fyra generationer tillbaka, räknat från och med dina föräldrar"
Det är inte krångligare att byta tillsamman efter giftemålet än vad det är att ta det själv innan, men det är skillnad på att ta namn via PRV eller mor/fars namn via Skatteverket. Att ta släktnamn via PRV ska inte vara något problem.
"Tänk på att om din maka eller make tas med i ansökan till PRV får också denne rätten att föra det gamla släktnamnet vidare även om äktenskapet upphör. Denna rätt får man inte om han eller hon byter till det sökta namnet via Skatteverket"