• maskrosboll

Hur länge lekte era barn med Duplo? När hade de helt övergått till smålego?

Min son är drygt 3,5 åt och älskar lego! Än så länge leker han bara med duplo och han pekar ut i kataloger vad han önskar sig när han fyller fyra. Han leker lite med "smålego" på förskolan och hemma hos sina mor- och farföräldrar så han klarar att bygga med sådant också.

Hans kompis fyller fyra år i helgen och har önskat sig smålego.

Nu funderar jag på om vi ska börja övergå till smålego eller om det är idé att fortsätta köpa Duplo. Det går ju kanske att leka med båda sorterna också.

Har era barn lekt med båda sorterna och när slutade de helt att leka med Duplot?

Vi har en lillasyster också här hemma så hon kan ju ta över Duplot sen när storebror tröttnar

• Svar på tråden Hur länge lekte era barn med Duplo? När hade de helt övergått till smålego?
  • JeanneDArc

Jag hade köpt smålego till en 4-åring. Min dotter gick över när hon var lite över 2 år. Då gjorde hon det alltså övervakat plus att hon inte typen som stoppade leksakerna i munnen.

• JeanneDArc

Alltså, nu menade jag att om jag skulle köpa nytt hade jag satsat på smålego. Han kan ju naturligtvis fortsätta leka med det han har om han gillar det

• Edah

Mina barn har lekt länge med duplo FAST de haft smålego också. Första barnet väntade längre med att bli intresserad av smålego... trean har inte velat ha något annat men fått duplo ändå eftersom han varit för liten för att kunna bygga med de små bitarna. 

• Cia o krabaten

Fråga honom kanske?

Vi har inte haft så mycket Duplo alls (eller Lego)  då dottern varit mer intresserad av annat, men nu fick lillebror en del Duplo i julklapp (2,5år) och stora som snart blir 6 leker för fullt med Duplo också.
    Kanske är det nuhetens behag? Kanske skulle hon lika gärna kunna leka med Lego, men kul har hon iaf  

• maskrosboll

Frågar man honom vill han nog ha både och. Men eftersom jag också tycker att det är kul med Duplot så är ju kanske inte han för gammal

Känns lite som att han nog leker mer med Duplot (typ rolllekar, kör med bilarna osv) och bygger mer med smålegot.

• Gustie

Vår son fyllde nyss 4 år och han fick både småklossar och en bondgård i Duplo, så det är lite blandat.

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • fluu

Tja,jag leker fortfarande med duplo och jag fyller 18 om två veckor. smålego är smått och alldeles för kraffsigt:P

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Nifelheim

Min snart 4åring leker gärna med både duplo och smålego. Han har alltså både och och har haft det så ett tag. Oftast är det olika typer av lekar, duplot har han mer "färdiga" grejor som traktor, flygplan och grejer till medans han får bygga eget med smålegot.

Jag tycker att de än så länge fyller en funktion båda två, men jag köper inte nytt duplo nu (å andra sidan har han kopiösa mängder duplo så det kan ju bero på det).

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • maskrosboll
    fluu skrev 2011-01-14 20:51:49 följande:
    Tja,jag leker fortfarande med duplo och jag fyller 18 om två veckor. smålego är smått och alldeles för kraffsigt:P
  • Bembu

Vår äldsta som vart 4 i sommras fick då sina första smålego och det har uppskattas. Och då fick lilla syster överta duplot men stora syster leker gärna med det också. Vi fyllde på med lite eget duplo till lilla syster i julklapp och de leker båda med.

• maskrosboll
    Nifelheim skrev 2011-01-14 20:55:07 följande:
    Min snart 4åring leker gärna med både duplo och smålego. Han har alltså både och och har haft det så ett tag. Oftast är det olika typer av lekar, duplot har han mer "färdiga" grejor som traktor, flygplan och grejer till medans han får bygga eget med smålegot.

Jag tycker att de än så länge fyller en funktion båda två, men jag köper inte nytt duplo nu (å andra sidan har han kopiösa mängder duplo så det kan ju bero på det).
    Det är lite så jag tänker också, han bygger en del men leker nog mer med det eller vad man ska säga.

Men vi har ju som sagt en lillasyster också som kan ta över Duplot sen så är det något särskilt han önskar sig så kan han ju kanske få det.
  • Dr Mupp

Hos oss föredrar grabbarna duplot. De är 6 och snart 4 så blivande fyraåringen kommer få mer duplo i födelsedagspresent.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • lövet2

6-åringen leker nästan enbart med Duplo, fast vi har mängder med Lego. Storebror gick över till Lego i 4-årsåldern, men storasyster lekte med Duplo tills hon var runt 10 år ...

• maskrosboll

Tack för alla svar! Då ska jag lugnt köpa Duplo om det är det han önskar sig, han hinner med smålego också och det är ju inget som hindrar att ha har både och. Det finns ju så himla mycket fint till Duplo så jag förstår om man vill leka med det länge.

• jeela

Vad olika barn är!
    Min son tyckte inte duplo var så roligt när han var runt 3, lekte med smålego på förskolan. Så när han var 3,5 plockade vi fram mitt gamla lego och han har inte lekt med duplo sen dess. Önskar sig bara lego lego och åter lego

• RosaNapp

Om han gillar Duplo så är det ju bara att köra på med det.

här har dock än så länge inget av barnen varit speciellt intresserade, dom har snabbt gått över till smålego. Vid 2 år ungefär.

• Decembra

4-åringen har tröttnat på duplo, bygger ibland... men vi har inte köpt smålego än, väntar lite tills lillebror på 2 år har blivit lite större. Han i sin tur bygger ofta med duplo...

٩(-̮̮̃-̃)۶ Mamma till två gossar, -06 & -08 ٩(-̮̮̃-̃)۶
  • Veladis

Vår 4½-åring har gått över helt till smålego nu, och bygger fantastiska saker!

• morgan5

Min son har byggt med LEGO och inte bara de minsta sedan i våras när han fyllde fyra, det utan att han varit speciellt förtjust i Duplo. Han kan inte få nog så vi beställde en prenumeration på Lego till honom och hans två år äldre storasyster i Julklapp (kan rekommenderas kolla in www.legogram.se ). Så nu får de sitt lego i brevlådan, så slipper vi besöka leksaksaffären med allt vad det innebär så ofta
    Flört

Visst kan man få hjälpa till att ta bort en felplacerad Lego bit ibland men då får man ju vara med och bygga lite...

Svar på tråden Hur länge lekte era barn med Duplo? När hade de helt övergått till smålego?