• Lövings

Bild i sitt CV eller Personliga brevet?

Velar fram och tillbaka mellan om jag ska ha en bild i Cvt/ersonliga brevet?

Kanske blir mindre professionellt men mer personligt och hjärtligt och de kommer ihåg en?

Ska söka en undersköterska tjänst på barnavdelningen till sommaren, studerar till sjuksköterska annars.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Bild i sitt CV eller Personliga brevet?
  • Lenora

Jag skulle bara bifoga en bild ifall de bett om det eller om det gäller till exempel ett modelljobb där utseendet spelar roll. Jag tror att du har rätt när du säger att det blir mindre professionellt och att det kommer att stå ut på fel sätt. Men då har jag inte sökt jobb i Sverige på många år så jag vet inte vad praxis är nu för tiden.

• frökenelisabeth

Jag tror att det blir mer och mer accepterat att skicka med bild, man kan ju välja en som ser professionell ut.

Däremot har jag läst statistik som pekar på att män generellt vinner på att skicka med bild, medan kvinnor förlorar på det.

• Kanskedinsyrra

Nä jag skulle inte heller ta med bild. Jag gick en jobbsökarkurs en gång å det är mycket man inte tänker på... en bild som du kanske tycker är bra kanske de tycker att du ser arg, stöddig eller konstig ut på, kanske har du en grön tröja på dig å de hatar grönt... nä. Det är dina meriter du ska få jobbet på!

• Lövings

Jag har läst väldigt mycket om vad rekryterare tycker om bild eller ej i CVt här på internet
    då det verkligen är en fråga utan svar.

Men av alla de jag kollade på skrev många, många att de föredrar att få ett CV med bild,
    även om de inte anställer pga av ansiktet utan för de kommer ihåg.
    Är vi 10 pers som söker och vi alla får komma på interjuver - om en vecka kan de kanske inte
    matcha cvt med den som kom på mötet. Därför är en bild bra..

• Javah

Njae, hade hoppat bild för en sådan tjänst.

Har haft bild med i något cv, då som "banner" där man bara såg mina ögon och en del av näsan.
    Lilafärgad var den också...vågat värre
    Fick beröm för den på intervjun och fick jobbet men det var ett "kreativt"
    arbete (butikskommunikatör) där utseendet kanske har en liten betydelse även
    om ingen erkänner det.

• ettplustack

Inte tycker jag och i så fall sidan om, om du gör det. Ibland har jag när man skulle maila in ansökan bifogat en bild helt för sig men till det jobb du söker tycker jag inte du behöver skicka bild. Är det i pappersform så satsa på ett finare papper eller så som jag gjort i mina cv och personliga brev att jag lagt en blomma som bakgrund på hela pappret i word då alltså och sedan blekt den till max då ser man en svag svag antydning till en blomma på pappret och jag har samma blomma på både cv och personligt brev, de arbetsgivare som fått det har bara sagt positivt om det och gör att det står ut men på ett väldigt dirkret sätt. Annars finns det ju dem som skickar in cv på färgat papper :)

• lurv

Ska du ha med en bild så välj då en porträttbild! Inga festbilder, fjortisbilder med plutmun eller en bild på dej själv i bikini..

• eruraina

Jag går just nu hos en jobbcoach och hon säger att många som rekryterar folk, direkt väljer bort ansökan om det inte är någon bild med.

Och jag har hört det förut när jag sökt jobb att dem tycker att det är bra att jag har haft med bild.

Så jag skulle välja att ta med bild.

• enny signatur

Vill du göra det så visst, det är ju något du verkar vara medveten om för och nackdelarna av.
    Beror lite på jobb skulle jag säga, ser du snäll ut? ;)
    Har du ett passande foto så gör så om du vill, men jag hade nog hellre bifogat det bredvid, men de tär ju smaksak med :) 

Svar på tråden Bild i sitt CV eller Personliga brevet?