• Leine100

Mamma - dotter

Har en 7-årig dotter som har svårt att släppa mamma (såg att fler hade samma problem).
    Vi är en familj bestående av pappa, mamma, 7-årig flicka, 3-årig pojke.
    Vår tjej vill hela tiden vara där jag (mamma) är. Hon är rädd att jag ska försvinna om hon är uppe och leker på ovanvåningen och jag är nere på bottenvåningen. Samma sak om hon har kompis hemma och leker med så vill hon vara där jag är. Det har vi löst så att hon får hämta saker från sitt rum som är uppe och ta ner i lekrummet som vi har nere.
    När barnen ska lämnas på skola resp. förskola har vi löst det så att min man lämnar vår flicka på skolan och jag lämnar sonen på förskolan, men även då blir det strid ibland..."jag vill att mamma lämnar mig i stället" säger dottern.
    När det är dags att sova brukar en av oss föräldrar läsa saga för båda och sen somnar de i vår säng och vi lyfter/leder in dem i deras egna rum, men hon vill nästan alltid att jag ska sova med dem. Men min man och jag brukar turas om varannan kväll till dotterns stora förtvivlan och hon skriker och gråter och säger jag vill sova med mamma, vilket resulterat i att pappa blir ledsen och sårad.
    Så här har vi haft det sen oktober förra året....försökt ta reda på varför vår flicka reagerar och gör så här...sen sexårs-kris??? I vår familj är det jag som spenderar mest tid med barnen eftersom jag bara jobbar 75% och min man heltid. Jag är nog också den som har mest tålamod om man gämför mig och min man vilket säkert också påverkar
    Skulle verkligen behöva lite tips och råd hur vi ska komma ur det här.
    Kanske ska jag ge mig iväg lite mer så de andra tid tillsammans själva?
    Mvh Leine100 

Svar på tråden Mamma - dotter