• Anonym

Hur känns era bröst?

Dum som jag har varit så har jag princip aldrig känt igenom mina bröst men efter att min mamma gått bort i cancer har jag blivit rätt orolig för detta hon hade inte bröstcancer dock. Hur ska det kännas egentligen?

Ovanför bröstvårtorna så kan jag känna som en kula dom känns likadana på bägge brösten antar att det är körtlar? Sedan kan jag känna något som känns som senor också likadant på båda sidor och sitter på samma ställe det är som långa strängar och har blivit tydligare nu när jag börjar närma mig mens. Det kan vara små kulor på dom men dom är inte hårda dom går att trycka sig genom så det är inga hårda knölar eller så. Tycker ni att detta låter normalt? Jag vill inte springa till läkaren vill höra här först hur bröst ska/kan kännas. Jag har aldrig reflekterat över detta förut.

• Svar på tråden Hur känns era bröst?
  • Anonym

Brösten känns olika beroende på om du har ex mens, ägglossning osv. Det bästa du kan göra är att känna på dom när du duschar och ta tvåla in dom. Är själv op i ena bröstet pga en godartad tumör, fann den efter en dag i duschen. Har känt en ny knöl fast i det andra bröstet nu, men så kom jag på att jag ska ha mens så det kanske är därför. Man har ofta ofarliga knutor i brösten, men om din oro blir för stor så sök för det.
    Vid bröstcancer brukar dom säga att vårtorna kan se annorlunda ut, som innåt dragna och man kan ha som apelsinhud.

• Anonym

TS, jag tycker det låter helt normalt. Precis så känns mina bröst också, med små knölar och strängar.
    Jag har också funderat på hur man ska veta om man har en knöl i bröstet som inte ska vara där eftersom brösten ju är knöliga och ojämna, men jag antar att bästa sättet är att känna efter regelbundet så man förhoppningsvis märker om det dyker upp nån ny knöl som inte funnits där förut.

• Anonym (knölig)

Fattar inte heller hur man ska kunna hitta en knöl i brösten eftersom mina redan är helt knöliga :-S Jag antar att man ska "lära känna" hur dom ser ut och känns och på så sätt känna om det är en knöl som inte brukar vara där..? Det är ju inte direkt som en slät mjuk och jämn silikonkudde.. Har kännt på en dockas bröst där man skulle hitta en knöl som skulle föreställa cancer och det var ju liksom inte som vanliga bröst som är helt mjuka och så plötsligt en hård knöl

• McIris

Det var någon som skrev att hon fått känna på cancerknölar resp "vanliga knölar" hos en patolog. Hon skrev att det var stor skillnad, friska knölar kan vara fasta men är ändå elastiska i sin konsistens, de ger liksom med sig när man trycker. Cancerknölar är ofta mer hårda, kantiga o känns mer som en leksak el grus som nån stoppat dit.

• Anonym

Tack alla för era svar! Känns mycket bättre nu nä som ni skriver så e dom ju inte helt mjuka fulla med fett Men antar man känner om det e något kanske?

• Anonym

Mina bröst är nästan alltid också knöliga antingen för att jag har äl på g eller mens, men dem är alltid ömma då med, antar att det är bröstkörtlar eller nått.

Visst är det väl så att en cancerknöl i bröstet inte skulle göra ont?

• Anonym

Vad jag har för mig gör en knöl ont. Min mamma hade i alla fall väldigt ont där hennes tumör satt från början till slut det var ju inte bröstcancer men borde ju vara samma? Gjorde ju väldigt ont i slutet...

Svar på tråden Hur känns era bröst?