• tezz840

Vad ska jag göra åt min son som helt plötsligt protest kissar överallt?

`Har en kille på lite över 3 år som varit helt torr sen i somras.
    Nu på sistonde så har han börjat kissa överallt. På mattor och golv. Även bajsa, fast då stannar det ju i kalsongerna.. Det är ju inte så att han slutar o kissa om han börjat, så han gör ju det med flit..
    Det händer minst 1 gång om dan nu.
    Jag misstänker att det har med o göra att vi fick en bebis i november, så han protesterar på något sätt.
    Men vad ska jag göra? Han förstör ju mattor o golv..
    Det e ju ingen fara när vi e ute nånstans eller på dagis eller hos någon annan, då säger han alltid till..
    Blir galen på detta torkande snart.. =(

• Svar på tråden Vad ska jag göra åt min son som helt plötsligt protest kissar överallt?
  • vittra

Frågat varför han gör det?
    Försök ge honom mer bekräftelse och försök involvera honom i skötseln av bebisen, be honom hjälpa osv.

Det är inte rätt att straffa hans beteende genom att tvinga honom att torka upp, du skapar bara en skamutveckling hos honom och hans beteende riskerar att eskalera! Han beter sig så för att visa er att något är fel. Förändra det istället.

• Woodgrove

Det är inte ett straff att torka upp efter sig! Städar inte dina barn undan sina leksaker efter sig på kvällen? Torkar upp om det spiller något? Det har våran dotter gjort sen hon var 1 (visserligen med mycket hjälp och med mer jobb efteråt för föräldern) Men för att lära in ett beteende. Att hon sen gjort mer skada än nytta spelar ingen roll.

Om han kissar på golvet kan du säga "oj så tokigt det blev. Här har du en trasa att torka med. Lägg den i duschen efteråt" Och så torkar ni tillsammans.  

• Yori
    vittra skrev 2011-01-16 11:13:09 följande:
    Frågat varför han gör det?
    Försök ge honom mer bekräftelse och försök involvera honom i skötseln av bebisen, be honom hjälpa osv.

Det är inte rätt att straffa hans beteende genom att tvinga honom att torka upp, du skapar bara en skamutveckling hos honom och hans beteende riskerar att eskalera! Han beter sig så för att visa er att något är fel. Förändra det istället.
    Woodgrove skrev 2011-01-16 17:34:01 följande:
    Det är inte ett straff att torka upp efter sig! Städar inte dina barn undan sina leksaker efter sig på kvällen? Torkar upp om det spiller något? Det har våran dotter gjort sen hon var 1 (visserligen med mycket hjälp och med mer jobb efteråt för föräldern) Men för att lära in ett beteende. Att hon sen gjort mer skada än nytta spelar ingen roll.

Om han kissar på golvet kan du säga "oj så tokigt det blev. Här har du en trasa att torka med. Lägg den i duschen efteråt" Och så torkar ni tillsammans.  
    Jag tänker så här: Kan man inte blanda de olika tankarna? inte ställa dom mot varandra? både att säga "oj så tokigt det blev" och även bli mer involverad i bebisen? kanske köpa en egen bebisdocka? så när du byter blöja på bebisen så får han med byta på dockan. likaså när ni är ute med barnvagnen så har han med sig en barnvagn med lilla dockan i :)
  • Anne69

Fortsätt torka....... det kommer att ge sig. Men om du verkligen tror att det kan vara så att han reagerar på syskonet och att då troligtvis får dela med sig av mamma o pappa så tänk igenom hur ni kan kompensera detta. Ge honom mer egentid med mamma och pappa o kanske någon annan person. Jag fick ett gott råd när jag fick nr 2 och det var att sätta nr 1 i första rummet - det var ett jättebra råd! Det äldre barnet behöver en mkt mer än det yngre! Att göra så åtminstone det första året var ett bra bvc-råd. Så småningom behöver förstås minstingen också få gå först ibland - förstås.

Svar på tråden Vad ska jag göra åt min son som helt plötsligt protest kissar överallt?