Ni med amerikansk partner, vad lagar ni för mat och vad äter ni till frukost?
Jag tycker detta är så svårt.. Jag är tillsammans med en man från Lousiana USA, och där äter dom ju nästan bara stark, kryddig mat. Mycket kött och seafood. Vilket är helt ok. Men då blire lite mer problem när vi två ska sätta samman våra matkulturer... Äter han inte mycket kött upplever han att han inte riktigt når sin mättnadskänsla, vilket jag oxå kan förstå. Här i Sverige äter vi ju inte direkt som dom gör där. Mycket "smalare mat" och mindre potioner förstås. Något enkelt som makaroner och falukorv är ju inte något att rekommendera av två anledningar: Det är inte så kryddat och det mättar inte på samma sätt även om man har sallad + bröd till osv.
Min fråga då till er som befinner er i samma situation som jag: Vad lagar ni för mat allt mest om dagarna? Det går jätte mycket pengar åt att köpa dyra råvaror som kött, bacon m.m. om det ska tillagas VARJE dag?!
Sedan upplever jag att frukosten är lite besvärlig att veva ihop till oss alla oxå. Där är frukosten deras största måltid för dagen. Så dom har mer eller mindre buffé när det kommer till frukost. Och som ni förstår så äter dom bacon, ägg, blåbärsmuffins, amerikanska pannkakor m.m. Vilket kan göra mig helt galen av bara tanken att tillaga något av allt det här. Ibland kan man ju lyxa till det på det här viset, mysigt att kanske under helgerna göra något mer glamoröst. Men med en 5 årig son + en nyfödd bäbis har man varken lust eller sug att stå och tillaga värsta frukosten varje morgon heller. Vi äter så enkelt som rostat bröd, flingor och såna saker till frukost. Vilken han oxå kan tänkas göra förstås, men då blir han väldigt dålig på att äta istället. Och det känns som han mest svälter. Hahaha! Det låter ju helt tokigt men så känns det
Ni med amerikansk partner, hjälp mig att bli en bättre kock här hemma! (nog för att jag kan laga mat) känner väll mer att ideér och tiden kanske inte är min bästa sida. Man har ju ett liv vid sidan av detta oxå. Man vill ju inte lägga ner allt på matlagning varje dag...
Sedan tror jag oxå att det är så mkt enklare att tillaga allt detta i USA för dom har färdiga mixer till ALLT! Och maten är SÅÅÅÅÅ mycket billigare där. Här får du stå och sleva ihop alla ingredienser själv + att det kostar skjortan! GAH!
Snälla, hjälp och ideer tack!