• Lady81

Ni med amerikansk partner, vad lagar ni för mat och vad äter ni till frukost?

Jag tycker detta är så svårt.. Jag är tillsammans med en man från Lousiana USA, och där äter dom ju nästan bara stark, kryddig mat. Mycket kött och seafood. Vilket är helt ok. Men då blire lite mer problem när vi två ska sätta samman våra matkulturer... Äter han inte mycket kött upplever han att han inte riktigt når sin mättnadskänsla, vilket jag oxå kan förstå. Här i Sverige äter vi ju inte direkt som dom gör där. Mycket "smalare mat" och mindre potioner förstås. Något enkelt som makaroner och falukorv är ju inte något att rekommendera av två anledningar: Det är inte så kryddat och det mättar inte på samma sätt även om man har sallad + bröd till osv.

Min fråga då till er som befinner er i samma situation som jag: Vad lagar ni för mat allt mest om dagarna? Det går jätte mycket pengar åt att köpa dyra råvaror som kött, bacon m.m. om det ska tillagas VARJE dag?!

Sedan upplever jag att frukosten är lite besvärlig att veva ihop till oss alla oxå. Där är frukosten deras största måltid för dagen. Så dom har mer eller mindre buffé när det kommer till frukost. Och som ni förstår så äter dom bacon, ägg, blåbärsmuffins, amerikanska pannkakor m.m. Vilket kan göra mig helt galen av bara tanken att tillaga något av allt det här. Ibland kan man ju lyxa till det på det här viset, mysigt att kanske under helgerna göra något mer glamoröst. Men med en 5 årig son + en nyfödd bäbis har man varken lust eller sug att stå och tillaga värsta frukosten varje morgon heller. Vi äter så enkelt som rostat bröd, flingor och såna saker till frukost. Vilken han oxå kan tänkas göra förstås, men då blir han väldigt dålig på att äta istället. Och det känns som han mest svälter. Hahaha! Det låter ju helt tokigt men så känns det Skrattande 

Ni med amerikansk partner, hjälp mig att bli en bättre kock här hemma! (nog för att jag kan laga mat) känner väll mer att ideér och tiden kanske inte är min bästa sida. Man har ju ett liv vid sidan av detta oxå. Man vill ju inte lägga ner allt på matlagning varje dag...

Sedan tror jag oxå att det är så mkt enklare att tillaga allt detta i USA för dom har färdiga mixer till ALLT! Och maten är SÅÅÅÅÅ mycket billigare där. Här får du stå och sleva ihop alla ingredienser själv + att det kostar skjortan! GAH!

Snälla, hjälp och ideer tack! Solig 

• Svar på tråden Ni med amerikansk partner, vad lagar ni för mat och vad äter ni till frukost?
  • 7 små apor

Nu är inte min sambo från USA men kräver inte allt det där sin hemmafru???
    Och kan inte din sambo laga mat eller är det underförstått att du enkom står för den biten?

• Lady81
    7 små apor skrev 2011-01-15 12:46:30 följande:
    Nu är inte min sambo från USA men kräver inte allt det där sin hemmafru???
    Och kan inte din sambo laga mat eller är det underförstått att du enkom står för den biten?
    Självklart lagar han oxå mat här hemma, och han är en grym kock dessutom! :) Men det är väll mer bara jag som tar en större stress av det hela. Vill bara komma in i någon typ av rutin som jag känner passar mig. När det är frukost dags, göra något som jag vet mättar oss alla och att det ska gå fort! Likaså med middag, komma upp med massvis av goda ideer som går fort och som är gott men som inte behöver kosta mer än något annat..
  • Neko

enklast om han lagar frukosten på vardagarna eftersom han har koll på hur man gör det mest effektivt eftersom han är van och så kan du göra det på helgerna när det är lugnare och mindre stressigt kanske? =)

• Mealla

Nu ater faktiskt inte de flesta amerikaner alls som din sambo, hans vanor har med hans familj att gora. Manga kanske ater lite storre frukost pa helgerna, men for de flesta sa ar det nog flingor/mjolk/bagel/instant oatmeal / toast som galler. Bagel mattar valdigt bra. 

Louisiana ater man mycket grytor och sant som gumbo och jambalaya. Behover inte alls vara sa mycket kott, de anvander ju valdigt mycket bonor och ris i den typen av mat. Googla cajun/creole. Kyckling ar val inte sa jattedyrt tex.  

• Mrs Moneybags

Min man är också amerikan, men han äter i princip samma mat som jag. Kanske ibland att han vill ha ett glas coca-cola med glass eller nåt annat crazy

Fast han är från soliga Kalifornien där man ju kanske är något mer hälsomedveten, dessutom har han jobbat med idrott i 20+ år, så han är nog mer kostmedveten än de flesta amerikaner kanske.

Vi gör pannkaksfrukost någon gång ibland på helgerna. Då gör jag amerikanska pannkakor åt honom och svenska åt mig. Han äter bacon 1 gång i halvåret, typ. Jag är väldigt prismedveten, så här är det jag som styr vad som hamnar på bordet hahahah!  

Jag bodde i New Orleans när jag var liten och maten i Södern är ju väldigt speciell och god! Ni får helt enkelt ta och laga frukost varannan dag och så får han ta ett extraknäck för att betala för kalaset Men jag förstår vad du menar, man vill laga något gott till sin man ibland. Jag har lärt mig att laga en del amerikanska rätter till vissa högtider som min man gillar, t ex sweet potato pie, kalkon med stuffing mm mm

Blåbärsmuffins kan du ju göra en större sats två gånger i veckan. 
    När det gäller amerikanska pannkakor brukar jag göra en mix som jag har i en stor burk:

For the dry pancake mix
    600g/1lb 5oz plain flour
    3 tbsp baking powder
    2 tsp bicarbonate of soda
    1 tsp salt
    40g/2½oz caster sugar

To make the pancakes (amounts per 150g/5¼oz dry mixture)
    1 free-range egg, lightly beaten
    250ml/9fl oz milk
    1 tbsp melted butter

Jag har också köpt mått med både dl och cups osv...

• Mrs Moneybags

När det gäller kött får du vara smart och köpa högrev och annat billigare kött som du kan göra grytor och långkok av - köp mycket när det är bra pris och frys in! Då tar inte matlagningen så lång tid heller.

Köp hel kyckling och stycka istället för dyra filéer. 

Jag gör oftast en veckomeny, så att jag vet exakt vad jag behöver och inte slösar bort någon mat i onödan.

Bacon är så onyttigt och du vill ju ha din man med dig genom hela livet, så det bör ni kanske dra ner på... Bättre att köpa kryddiga korvar med mycket köttråvara i. Då får han sina kryddor också!

En billig och god frukost som vi gör ibland är riven potatis med salt och peppar stekt i stekpanna och äggröra med curry stekt i en annan stekpanna. Ägg och potatis är ju ganska billigt och mättar!

• Mrs Moneybags
    Mealla skrev 2011-01-15 15:18:42 följande:
    Nu ater faktiskt inte de flesta amerikaner alls som din sambo, hans vanor har med hans familj att gora. Manga kanske ater lite storre frukost pa helgerna, men for de flesta sa ar det nog flingor/mjolk/bagel/instant oatmeal / toast som galler. Bagel mattar valdigt bra. 

Louisiana ater man mycket grytor och sant som gumbo och jambalaya. Behover inte alls vara sa mycket kott, de anvander ju valdigt mycket bonor och ris i den typen av mat. Googla cajun/creole. Kyckling ar val inte sa jattedyrt tex.  
    Det har även med regionen att göra... 
    USA är ju så stort, man har helt enkelt olika matvanor i olika delar av landet och bland olika sorters människor. Nog finns det många amerikaner som gillar fet och kryddig mat. 
  • Lady81

Blomstrande: Gud vilka bra tips du hade! Tack så jätte mycket! Riven potatis och äggröra är ju en kanon grej! Går fort och det är enkelt Tungan ute 
    Precis, blåbärsmuffinsen är nog enkelt att fixa så man kan frysa in dom bara. Och har även hittat bra recept på amerikanska pannkakor på internet. Så det får bli en liten mix av det ena med det andra helt enkelt..

Har även kollat upp hur svårt det är att baka egna bagels, men det verkade lite krångligt. Har du provat på det någon gång?

Än en gång, tack så mycket för ditt svar Glad 

• Mrs Moneybags

Halloj! Kul att du gillade tipsen

Jag har inte bakat bagels någon gång, men det verkar som sagt lite halvsvårt, så man kanske får spara det till några särskilda tillfällen...?

Lycka till med matlagningen! 

Svar på tråden Ni med amerikansk partner, vad lagar ni för mat och vad äter ni till frukost?