• Anonym

STEKA moderkakan efter förlossningen

Jag har hört av min mor som jobbat på en förlossningsavdelning när hon var runt 20-25 (är sjusköterska idag), att barnmorskorna erbjöd sig att STEKA moderkakan efter förlossningen så att mamman kunde äta den och på så sätt få i sig det extra järn och protein som behövs för att repa sig efter en förlossning. Och hon sa att människan är det enda djur som inte äter upp efterbörden och att vi därför kan drabbas av förlossningspsykoser.
    Att barnmorskorna helst vill att man ska se, och kanske känna på moderkakan efter förlossningen verkar de flesta hört talas om, men detta med att erbjudas att ÄTA den har jag aldrig hört nån annanstans. Stämmer detta eller försöker hon bara skrämmas??!!??

• Svar på tråden STEKA moderkakan efter förlossningen
  • Empiiis

Hörde något om att Tom Cruise åt up sin nuvarandes frus moderkaka efter förlossningen.

Verkar äckligt tycker jag.

• Anonym (Blä)

En bekant till min syster åt upp sin moderkaka. Väldigt äckligt, tycker jag. Tror inte det finns någon förlossningsavdelning som brukar fråga om detta idag, och det finns mig veterligen inte heller något samband mellan järnbrist och förlossningsdepression heller. Och det här med att de helst vill att man ska se och känna har jag inte heller upplevt, de brukar fråga om man vill titta men jag tror inte de tar illa upp på något sätt om man säger nej.

• Anonym

Passa er noga där det sägs att människokött är gott som bara den :P

Äckligt enligt mig men varför inte? Verkar som en bra källa på proteion.

• McIris

Fyyy, vad äckligt! Nej, det är tur att vi skiljer oss från djuren ur även denna aspekt.

• GulTussilago

Haha nä jag hade inte velat smaka! Inbillar mig att det smakar som lever...
    Nåja, jag tyckte iallfall att den var häftig att se!

• The Ultimate Grizzy

Hu, nej! Jag klarar inte ens att äta inälvsmat från djur, och skulle inte kunna äta mina egna "inälvor". Och varför ska vi ta efter djuren, det gör vi väl inte i andra sammanhang? Det finns t ex vissa djur där hannen biter ihjäl och äter upp avkomman ibland. Det vill jag inte heller införa.

• Anonym

Personligen tycker jag det låter lite väl magstarkt men jag kan sätta en femma på att den är nyttigare än t.ex. korven du köper i affären Tungan ute

• Anonym

Här hemma i Sverige har vi knappast behov av att äta vår moderkaka efter förlossningen, vi har ju råd att köpa massor med ny protein och järnrik mat. Men i länder där i princip alla kvinnor lider av järnbrist och protein är en stor bristvara kan det vara en bra idé att äta upp den eftersom man gör av med en så stor del protein som bara slängs iväg.

Många reptiler äter upp sina skinn när de ömsar, äter döda ungar, sina moderkakor m.m. för att protein i regel är en så stor bristvara i naturen och minsta lilla måste tas om hand. Det är naturligt med andra ord.

• Indillia

Efter min första förlossning fick jag inte ens se moderkakan, de slängde den direkt. Inte för att jag ville äta den men det hade varit kul att iaf fått se den.
    Min syster som praoade på BB berättade att det en gång kom en pappa till köket och frågade efter en moderkaka som låg i kylskåpet. De skulle ta med den hem. 

• Thegran

Har hört att man äter moderkakan i vissa kulturer.
    Någon gång hörde jag om en som bad att få med den hem för att laga iordning den.

Kan dock inte intyga sanningshalten i det...

inget jag skulle göra, men vill andra äta så visst :)

• MammaTillDomFinaste

eftersom det kallas Livets Träd är det många som tar hem den å typ planterar ett träd över den osv. :) Ja djur äter ju upp den, tex hundar, både för att få energi direkt efter förlossningen och även för att dölja så mycket lukt som de går att dom har fått ungar för andra rovdjur. Själv är jag inte rädd att de ska komma en galen kvinna inrusande och försöka äta min avkomma, så jag ser den gärna men sen får dom kasta den ;)

♥ (¯`°?.¸ ♥Tuva 090125 - Lillebror BF 110528♥¸.?°´¯) ♥
  • Kazeer

Jag har tack och lov både sluppit se och känna på moderkakan, när mina barn har fötts. Att äta den känns ännu mer främmande.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Leah1

Fanns tom ett recept på det i en av dom här familjetidningarna.

• Anonym

såg den inte ens efter ngn av mina barn. Första barnet fick jag en ammningspsykos. Det var säkert därför

(eller?)

• McIris
    Anonym skrev 2011-01-15 15:17:45 följande:
    såg den inte ens efter ngn av mina barn. Första barnet fick jag en ammningspsykos. Det var säkert därför

(eller?)
    Eller inte!

Jag tror jag skulle få en psykos om nån erbjöd mig min moderkaka att äta däremot!!

PS. Menar inte på når sätt att göra skämt att din amningspsykos, det låter jättehemskt!
  • JaneDoe10

Jag skulle inte äta en oxfilé som jag råkat gnugga mot könet heller. Lite så känner jag faktiskt.

♥ Vecka 31 ♥ BF 19 Mars ♥
  • Anonym

Japp, det förekommer Det lär smaka ungefär som lever... Själv är jag veggo, men om andra vill äta så ok. Det är ju inget farligt eller skadar någon annan...

• Plutteli

Förr i tiden när de flesta kvinnorna var undernärda och många dog i barnsäng kan jag tänka mig att det mycket väl fyllde en funktion att äta upp moderkakan för att snabbt få extra energi, och det är ju därför det fortfarande kan göras i vissa kulturer. Men att göra det här i Sverige känns väldigt överflödigt och rätt äckligt....

• Kajee

Känns som lite kannibal-varning på den...

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
Svar på tråden STEKA moderkakan efter förlossningen