• Anonym

STEKA moderkakan efter förlossningen

Jag har hört av min mor som jobbat på en förlossningsavdelning när hon var runt 20-25 (är sjusköterska idag), att barnmorskorna erbjöd sig att STEKA moderkakan efter förlossningen så att mamman kunde äta den och på så sätt få i sig det extra järn och protein som behövs för att repa sig efter en förlossning. Och hon sa att människan är det enda djur som inte äter upp efterbörden och att vi därför kan drabbas av förlossningspsykoser.
    Att barnmorskorna helst vill att man ska se, och kanske känna på moderkakan efter förlossningen verkar de flesta hört talas om, men detta med att erbjudas att ÄTA den har jag aldrig hört nån annanstans. Stämmer detta eller försöker hon bara skrämmas??!!??

• Svar på tråden STEKA moderkakan efter förlossningen
  • Anonym

Passa er noga där det sägs att människokött är gott som bara den :P

Äckligt enligt mig men varför inte? Verkar som en bra källa på proteion.

• Anonym

Personligen tycker jag det låter lite väl magstarkt men jag kan sätta en femma på att den är nyttigare än t.ex. korven du köper i affären Tungan ute

• Anonym

Här hemma i Sverige har vi knappast behov av att äta vår moderkaka efter förlossningen, vi har ju råd att köpa massor med ny protein och järnrik mat. Men i länder där i princip alla kvinnor lider av järnbrist och protein är en stor bristvara kan det vara en bra idé att äta upp den eftersom man gör av med en så stor del protein som bara slängs iväg.

Många reptiler äter upp sina skinn när de ömsar, äter döda ungar, sina moderkakor m.m. för att protein i regel är en så stor bristvara i naturen och minsta lilla måste tas om hand. Det är naturligt med andra ord.

• Anonym

såg den inte ens efter ngn av mina barn. Första barnet fick jag en ammningspsykos. Det var säkert därför

(eller?)

• Anonym

Japp, det förekommer Det lär smaka ungefär som lever... Själv är jag veggo, men om andra vill äta så ok. Det är ju inget farligt eller skadar någon annan...

Svar på tråden STEKA moderkakan efter förlossningen