• Anonym (Illamående)

Jag blir illamående när jag hör mina grannar skrika på sitt barn!

'Nu håller du käften'

'Sluta skrik ungjävel'

Är meningar jag ofta hör genom väggen, och jag blir uppriktigt illamående
    av att höra barnet som grinar bli mer hysterisk när mamman skriker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-17 11:51
    Okej, dags för den obligatoriska uppdateringen för er som inte orkar läsa hela tråden.

NEJ, jag har inte ringt och anmält familjen.
    Jag hörde stök, bråk och skrik och dunsar i en timmas tid. Barnet skrek, mamman och pappan skrek på varran och barnet.
    Jag ringde då polisens 'icke akute' linje och FRÅGADE om det var något jag skulle reagera på eller om jag skulle avvakta. De tog då beslutet att skicka en bil och kolla upp vad som hände i lägenheten.

JA, jag tycker det är helt okej att tappa tålamodet och skrika och gapa, men att kalla en 4 åring ungjävel? Nej, det är att ha gått över gränsen för mig.

• Svar på tråden Jag blir illamående när jag hör mina grannar skrika på sitt barn!
  • Anonym

Skriv ett brev till henne att hon får ta och lugna ner sig innan du kontaktar soc?

• Anonym (rys)

Usch vad hemskt!!!

Du har uppenbarligen god inlevelseförmåga och är känslig för sånt där. Det är jag med. Jag mår fysiskt dåligt när jag hör sånt. Till och med när jag läser om det.

Hur ofta händer det?

Vågar du säga till mamman att du hör vad hon skriker och att det inte är ok och att barn far illa av sånt där? Kanske kan du ge henne en broschyr om föräldrastöd/utbildning via kommunen. Du kan ringa soc och fråga om de har några förslag på vad som kan göras. Hör du mycket hemskheter så kan du förstås anmäla så att de på soc kan hjälpa mamman att hitta bättre sätt att vara med sitt barn.

• pluvdo

Jag är vanligtvis emot att folk på familjeliv så lättvindigt börjar skandera "soc!" så fort någon berättar om barn de misstänker far illa, men i detta fallet är jag nog villig att hålla med.

Självklart inte att ringa soc för att få dem att ta bort barnet därifrån, men så att de kan erbjuda föräldrarna råd och stöd. Kanske en avlastningsfamilj eller något, ifall att föräldrarna är slutkörda eller dylikt.

Att skriva ett brev till grannarna tycker jag inte är en bra idé. Sådant faller sällan i god jord. Antingen kanske de börjar avreagera sig på barnet på andra sätt när de känner att de inte längre kan skrika eller så går de på dig/din familj istället.

Så kontakta soc, anonymt.

• Anonym (Illamående)

Oj, jag hade inte räknat med att folk skulle säg att jag skulle kontakta soc.
    Att de älskar sitt barn tvekar jag inte på för jag brukar se dom ute och leka i snön osv..
    Men det kanske är så, att de är inne i en ond cirkel och behöver lite hjälp..

• pluvdo
    Anonym (Illamående) skrev 2011-01-15 14:15:54 följande:
    Oj, jag hade inte räknat med att folk skulle säg att jag skulle kontakta soc.
    Att de älskar sitt barn tvekar jag inte på för jag brukar se dom ute och leka i snön osv..
    Men det kanske är så, att de är inne i en ond cirkel och behöver lite hjälp..
    Skriker de sådana saker så verkar det som att de kan behöva lite avlastning eller dylikt. I synnerhet om de i övrigt verkar älska sitt barn.
  • Anonym

Jag hade anmält det.. de behöver nog lite hjälp i familjen av något slag om de misshandlar sitt barn verbalt. Man kan älska sitt barn utan att klara av att hantera sin föräldraroll. Soc kan t.ex ge dem tillgång till en föräldrautbildning, samtalsstöd, kontaktfamilj.

• Anonym (Illamående)

Dom har bråkat med varran och skrikit på barnet i nästan en timma så jag ringde till polisens 'icke akuta' telefon och frågade vad jag skulle göra, och dom skulle skicka en bil direkt sa hon..

• pluvdo
    Anonym (Illamående) skrev 2011-01-15 14:37:04 följande:
    Dom har bråkat med varran och skrikit på barnet i nästan en timma så jag ringde till polisens 'icke akuta' telefon och frågade vad jag skulle göra, och dom skulle skicka en bil direkt sa hon..
    Bra.
  • Anonym (Illamående)

Det kom två poliser ganska snabbt efter jag ringt..
    Man önskar nästan att man hade fått höra vad dom sa,
    men det är då tyst där nu..

Svar på tråden Jag blir illamående när jag hör mina grannar skrika på sitt barn!