• whatever1

Optikern vill bara sälja glasögon?

Hej!

Var just med min 11-åriga son hos optikern för att han har haft huvudvärk i några månader och skolan rekommenderade att kontrollera synen då han har läs/skrivsvårigheter.

Optikern sa att han hade väldigt normal syn för åldern, men att han liksom de flesta i hans ålder var lite översynt och hade lite brytningsfel. Hans huvudvärk skulle antagligen gå över om han använde glasögon. 

sfär cyl axel
    H:     +0,5        -0,25           90
    V:      +0,5       -0,25            80

Jag fick känslan av att han egentligen inte har något synfel utan att hon skrev upp "minimivärden" för att få glasögon så att jag skulle köpa glasögon. Någon som kan styrkor lite bättre? Behöver han glasögon? Om han har väldigt vanlig syn för åldern så behövs väl inte glasögon?

• Svar på tråden Optikern vill bara sälja glasögon?
  • RiaRa

Synfelen är inte jättestora, men har grabben problem med huvudvärk KAN det vara bra att ge honom glasögon.

Han är översynt vilket betyder att  han borde få problem på nära håll vid läsning och arbete på nära håll. På långt håll  borde han se bra. Ofta får man ont i huvudet vid pannan då man har synfelet. 

• whatever1

Han säger att han har ont vid sidorna, pekar bakom tinningarna. 

Han har för ett halvår sedan dragit ut de fyra tänderna som sitter bakom hörntänderna för att hörntänderna var blockerade från att komma upp. Platsbrist alltså. Jag tror att det förändrade bettet kan ha bidragit till huvudvärken och ska kolla upp det snarast. Framförallt nu när du säger att synfel brukar ge huvudvärk vid pannan. 

Är det någon annan som vet hur "vanligt" det är att optiker rekommenderar glasögon fast synfelen är försumbara? 

• versan

Ta ut ett synintyg & beställ glasögonen över nätet i stället.
    Sjukt mycket billigare & man får skicka tillbaka dom om det inte funkar.
    www.lensway.se brukar jag beställa från.

• Veritas18

Min kille är översynt sen barn. Han slutade använda glasögon och nu när vi va hos optikern så sa hon att han borde ha fortsatt eftersom det blir värre med åren. Jag tror inte optikern vill sälja vara för att. H*n kan inte heller bara hitta på värden. Grejen är att vissa tar inte synfel på allvar vilket man kan ångra sig senare.
    Men om du är osäker så kan du alltid gå till en annan optiker.

• whatever1

Exakt vad jag tänkte själv. Jag tog såklart med synintyget hem. Jag har beställt mina senaste fyra bågar via Lensway och betalt mellan 350 och 700 för dem (2 inkl. fotokromatik). Jättenöjd. (betalade över 4000 för mina senaste optikerglasögon, utan fotokromatik dessutom)

Men frågan är om han behöver glasögon.  

• LaFontaine

Huruvida han behöver glasögon är det egentligen omöjligt att svara på innan han har provat ett tag. Jag blev närsynt i tioårsåldern och tyckte absolut inte att jag behövde glasögon förrän jag började använda mina och upptäckte en helt ny värld. 

• Adonai

Jag har knappt nåt synfel alls men pga de brytningsfel jag har får jag ont i huvudet och det försvinner när jag använder glasögon.

• Tecken
    Adonai skrev 2011-01-15 16:26:49 följande:
    Jag har knappt nåt synfel alls men pga de brytningsfel jag har får jag ont i huvudet och det försvinner när jag använder glasögon.
    Samma här. Jag skelar lite också, något som glasögonen motverkar.

Jag har alltså inte glasögonen främst för att jag ser dåligt, utan för att må bra och se bra ut
  • tingi

om huvudvärken försvinner när han använder glasögonen så behövs glasögon. om huvudvärken inte försvinner så behövs ju glasögonen inte. synfelet är som sagt väldigt litet, men för vissa gör glasögon med liten styrka stor skillnad.

köp ett par billiga o testa!

Svar på tråden Optikern vill bara sälja glasögon?