Trappa ner amningen
Hej!
Jag har en son som är 4 månader nu i nästa vecka. Han har idag fått smaka på gröt för 4 månaders bebisar och direkt efter ammade jag honom. Till lunch fick han smaka lite potatis och palsternackspuré som jag gjorde själv och satte lite smör i, det var inte lika populärt som gröten men han ska ju vänja sig :) Direkt efter ammade jag honom igen (naturligtvis eftersom han knappt åt något).
Men jag har bestämt mig för att jag vill börja trappa ner amningen, skälet är egentligen att jag känner mig så stressad så fort jag ska någonstans utan honom. Han äter på väldigt oregelbundna tider och hur ofta och mycket han vill - vilket säkert är jättebra för honom, men inte för mig. Jag är hela tiden orolig att han ska bli jättehungrig och gallskrika om jag är någon annanstans.
Nu behöver jag lite hjälp för jag vet inte hur jag ska gå tillväga..
Jag ammar honom fortfarande på natten 1-2 gånger eftersom han vaknar och inte vill somna om annars.
Jag undrar om man kan göra såhär:
* Amma på morgonen
* Gröt tidig fm + amma
* Smakis puré till lunch och ersättning ist för amning?
* Amma em
* Gröt + amma kvällen
* Amma natten
Detta för att börja trappa ner första tiden.
Men hur gör jag sen, vilket mål skär jag ner på sen? Och vilken ersättning ska jag isåfall ge? Måste han alltid ha både mat och bröstmjölk/ersättning direkt efter? För han blir väl törstig efter mat eller gröt?
Jag tycker detta är så svårt, det är ju mitt första barn också och man vill ju göra allting rätt! :)
Är jätte tacksam för svar!
/ Lina