• finalina85

Trappa ner amningen

Hej!

Jag har en son som är 4 månader nu i nästa vecka. Han har idag fått smaka på gröt för 4 månaders bebisar och direkt efter ammade jag honom. Till lunch fick han smaka lite potatis och palsternackspuré som jag gjorde själv och satte lite smör i, det var inte lika populärt som gröten men han ska ju vänja sig :) Direkt efter ammade jag honom igen (naturligtvis eftersom han knappt åt något).

Men jag har bestämt mig för att jag vill börja trappa ner amningen, skälet är egentligen att jag känner mig så stressad så fort jag ska någonstans utan honom. Han äter på väldigt oregelbundna tider och hur ofta och mycket han vill - vilket säkert är jättebra för honom, men inte för mig. Jag är hela tiden orolig att han ska bli jättehungrig och gallskrika om jag är någon annanstans.
    Nu behöver jag lite hjälp för jag vet inte hur jag ska gå tillväga..

Jag ammar honom fortfarande på natten 1-2 gånger eftersom han vaknar och inte vill somna om annars.

Jag undrar om man kan göra såhär:

* Amma på morgonen
    * Gröt tidig fm + amma
    *  Smakis puré till lunch och ersättning ist för amning?
    * Amma em
    * Gröt + amma kvällen
    * Amma natten

Detta för att börja trappa ner första tiden.

Men hur gör jag sen, vilket mål skär jag ner på sen? Och vilken ersättning ska jag isåfall ge? Måste han alltid ha både mat och bröstmjölk/ersättning direkt efter? För han blir väl törstig efter mat eller gröt?
    Jag tycker detta är så svårt, det är ju mitt första barn också och man vill ju göra allting rätt! :)

Är jätte tacksam för svar!
    / Lina

• Svar på tråden Trappa ner amningen
  • BVC Sköterskan

Hej!

I vilken takt man kan öka smakportionerna bestämmer barnet själv. Man skall inte forcera introduktionen.

Min erfarenhet är att barn är väldigt olika. En del går över på fast föda på två månader medan andra behöver runt fyra månader. Det är klokt att börja med smakisar då barnet är som mest pigg. Då är de ofta mer mottagliga för nya smaker och konsistenser. Normalt brukar det vara mitt på dagen. Behöver barnet däremot mer mat till natten, är gröt till kvällen ett utmärkt alternativ. 

Du märker ganska snabbt om din son är mätt på den mat han får, då behöver du inte erbjuda ersättning/amning efteråt. Däremot är det bra att då introducera vatten efter maten, även om få barn dricker några större mängder. Törsten reglerar de själva dels genom det man erbjuder i flaska/pipmugg, men också genom maten som är mer vätskebaserad än vår mat.  

Att äta fem-sex gånger (som du föreslår), ungefär var tredje timme, behöver han för att växa och utvecklas. Nattmålen kommer han troligen även behöva någon månad till, men ju mer mat han äter på dagen desto mindre behöver han på natten. 

Byt ut de mål som passar er bäst. Ofta har många kvar morgon och kvällsmålet med amning/ersättning till sist, för enkelhetens och "mysighetens" skull.

Vilken typ av ersättning du skall erbjuda, tycker jag att utbudet får avgöra. Köp den ersättning, som finns tillgänglig i den affär ni brukar handla i. Kolla att den är anpassad efter hans ålder förstås ;)

Jag tycker att det verkar som att du har super-koll!
    Lycka till!

MVH Christine

• finalina85

Tusen tack för ett snabbt svar!

Svar på tråden Trappa ner amningen