• sari

Extremt tidig tandväxling, kindtänder, hörntänder

Hej vår dotter 7 år, snart 8 har redan börjat tappa sina kindtänder (2) och hörntänder(1). Jag har förstått att det är extrem tidigt. Dessa tänder ska växlas mellan 9-13 år. Hon var tidig även med att växla framtänderna, men inte extrem tidigt utan föll då inom det normala.

Någon annan som varit med om detta?

• Svar på tråden Extremt tidig tandväxling, kindtänder, hörntänder
  • strojes

Var hon tidig med att få tänderna? Det brukar ju hänga ihop, om de får tänderna tidigt som bebis så tappar de tänderna tidigt. Hon kanske fick de första i "normal" tid men var sedan tidig med att få de sista mjölktänderna och därför tappar de tidigt.

• ida 07

Min son är också tidig med att tappa tänder tror jag. Han fick sin första tand när han var 7 månader så det var ju inte så tidigt. Men när han var 15 mån hade han 16 tänder. Han tappade sin första tand när han var 4½ år. Idag är han snart 10 och har tappat 19 tänder. Han har tappat flera kindtänder och den första tappade han för ett bra tag sedan. Han har nu 24 tänder i munnen. Hans bror är 8 år och har tappat 8 tänder. Så det kan vara väldigt olika!

• Strawberry

Min son började tappa sina tänder när han var 4 år o 3 månader. Nu är han nyss 5 år fyllda o har tappat 6 tänder o tand 7-8 är snart på väg att tappas

• Tant Green

Brukar man tappa kindtänderna innan hörntänderna? Jag har för mig att man kanske brukar få kindtänderna innan hörntänderna, och då kanske man tappar dem innan också? Och brukar det vara ett par års uppehåll mellan att man tappar de åtta i mitten (4 uppe och 4 nere) och hörntänderna/kindtänderna? 

Tandläkaren såg helt förskräckt ut när han såg att min 6-åring håller på att tappa en hörntand och tyckte att det var "alldeles för tidigt". Men jag förstod inte om det var något att oroa sig för eller om det bara var ovanligt. De nya kommer inte så snabbt, och visst är det lite besvärligt att äta när man inte har så mycket tänder (framför allt äpplen ), men jag antar att det bara är bra att inte alla nya kommer så tidigt. Det måste väl vara värre om man har barnstorlek på käken men fullt av tänder i vuxenstorlek, då borde det ju bli riktigt trångt! Någon som vet om det brukar bli problem senare om man tappar hörn/kindtänder tidigt?

Svar på tråden Extremt tidig tandväxling, kindtänder, hörntänder