• kattförälder

Problem med min son, nu är det riktigt illa!

Hej, visste inte riktigt vart jag skulle vända mig så jag registrerade mig här på Familjeliv.se. Behöver prata av mig lite känner jag.

Det är såhär att jag är ensamstående och har en son på 15 år som bor hos mig på heltid och nu går det bara går mer utför för hela tiden.
    Det började redan när han började 7an, då började han komma i fel umgängeskrets och det var mycket bråk i skolan med andra pojkar i hans ålder och även med lärarna, vi pratade då om det väldigt mycket men gav inga resultat.

Det fortsatte i 8an men gick fortfarande mer utför, han kom hem full och luktade rök och hotade mig. Jag är inte så stark varken fysiskt eller psykist så jag visste inte riktigt hur jag skulle tackla den situationen, jag försökte prata med honom om det dagen efter när han hade nyktrat till. Resultatet på det var att han spottade mig i ansiktet.
    Jag visste inte vad jag skulle ta mig till, han fortsatte komma hem full, kan även nämna att det till och med hände på vardagar ibland.

Nu går han i 9an och det har bara blivit värre. Jag har hört från andra föräldrar att han har rökt cannabis. Åter en gång försökte jag prata med honom och förklarade även hur farligt det är med cannabis. Hans respons på det var att han skrattade mig rakt upp i ansiktet och sparkade på en av mina älskade katter. Jag är helt förkrossad.

Kan tillägga att jag inte vågat ta kontakt med soc och sånt med tanke på pojkens framtid.
    Och att allt det här började efter att han fick reda på att jag var homosexuell.

• Svar på tråden Problem med min son, nu är det riktigt illa!
  • spöket

Du vågar inte ta kontakt med soc p g a din sons framtid??!! Som det ser ut nu så har han tyvärr ingen lysande framtid ändå, eller hur? Ring och prata med någon. Visst har Bris en föräldratelefon där man kan vara anonym? Sedan tror jag att soc kan hjälpa dig. I framtiden är det mycket bättre att ni har haft lite kontakt med soc när han var femton än att han sitter av fänglesestraff när han är tjugo. Lycka till!

• kattförälder
    spöket skrev 2011-01-16 07:39:48 följande:
    Du vågar inte ta kontakt med soc p g a din sons framtid??!! Som det ser ut nu så har han tyvärr ingen lysande framtid ändå, eller hur? Ring och prata med någon. Visst har Bris en föräldratelefon där man kan vara anonym? Sedan tror jag att soc kan hjälpa dig. I framtiden är det mycket bättre att ni har haft lite kontakt med soc när han var femton än att han sitter av fänglesestraff när han är tjugo. Lycka till!
    Han har hotat mig.. han har skrikit åt mig ett antal gånger att han bland annat ska köra på Missan med gräsklipparen.. jag älskar mina katter.
  • linjes

Tar inte du kontakt med soc lär nån annan göra det.soc betyder inte bara negativt....

Kontakta även bup

• mysmamman01

Jag är verkligen ingen expert i ämnet, men jag har ju varit tonåring själv för inte så länge sedan och jag minns den enorma frustrationen (i mitt fall över att ha en alkoholiserad förälder) och hur man försöker få utlopp för alla bubblande elaka känslor genom att döva smärtan med droger, alkohol och ett nollställt beteende som inte kan visa glada känslor - för det gör för ont.

I alla fall, min amatöruppfattning skulle vara att han är rädd för att du inte är som "alla andra" och tycker kanske att du är (han tycker säkert att du blivit) homosexuell för att vara taskig emot honom? Och istället för att stötta dig som han säkert vill egentligen, så tar han den lättare vägen och hatar dig istället.

Jag tror absolut att han behöver proffessionell hjälp! Ingen skolkurator (ursäkta mig, de är bra men inte rätt person i ämnet) utan ordentlig hjälp! Jag har själv gått hos BUP när det var som värst för mig (började gå som 16 åring). Nu funkade inte detta särskilt bra eftersom jag absolut inte ville öppna upp mig så jag slussades fram och tillbaka mellan olika privata psykologer ett tag. Mitt tips är att om han inte vill öppna sig för psykologen så byt psykolog! Ett förtroende kan man inte tvinga fram.

Det finns många telefonnummer du kan ringa, googla! Du kan få mer hjälp än du tror genom att vara helt anonym och prata med utbildad personal. Du kan även ringa soc och direkt säga att du vill vara anonym och fråga sedan vad som skulle hända om du skulle anmäla din son tex.
    Här på FL kan det hända att du bara får en massa skit slängd i ansiktet och vad hjälper det.........

• kattförälder
    mysmamman01 skrev 2011-01-16 07:48:05 följande:
    Jag är verkligen ingen expert i ämnet, men jag har ju varit tonåring själv för inte så länge sedan och jag minns den enorma frustrationen (i mitt fall över att ha en alkoholiserad förälder) och hur man försöker få utlopp för alla bubblande elaka känslor genom att döva smärtan med droger, alkohol och ett nollställt beteende som inte kan visa glada känslor - för det gör för ont.

I alla fall, min amatöruppfattning skulle vara att han är rädd för att du inte är som "alla andra" och tycker kanske att du är (han tycker säkert att du blivit) homosexuell för att vara taskig emot honom? Och istället för att stötta dig som han säkert vill egentligen, så tar han den lättare vägen och hatar dig istället.

Jag tror absolut att han behöver proffessionell hjälp! Ingen skolkurator (ursäkta mig, de är bra men inte rätt person i ämnet) utan ordentlig hjälp! Jag har själv gått hos BUP när det var som värst för mig (började gå som 16 åring). Nu funkade inte detta särskilt bra eftersom jag absolut inte ville öppna upp mig så jag slussades fram och tillbaka mellan olika privata psykologer ett tag. Mitt tips är att om han inte vill öppna sig för psykologen så byt psykolog! Ett förtroende kan man inte tvinga fram.

Det finns många telefonnummer du kan ringa, googla! Du kan få mer hjälp än du tror genom att vara helt anonym och prata med utbildad personal. Du kan även ringa soc och direkt säga att du vill vara anonym och fråga sedan vad som skulle hända om du skulle anmäla din son tex.
    Här på FL kan det hända att du bara får en massa skit slängd i ansiktet och vad hjälper det.........

Jag ska ringa mamma.
  • linjes
    kattförälder skrev 2011-01-16 07:50:39 följande:

Jag ska ringa mamma.
    Av allt det hon skrev så ska du ringa mamma?
  • ingvild01

Men snälla nån! Du MÅSTE genast ta kontakt med soc, och även bup. Soc kan absolut hjälpa dig, det är inget negativt att be om hjälp där ifrån, snarare visar du en styrka som förälder som söker hjälp och vill att han ska få ett bra liv. Det är din skyldighet som förälder att söka hjälp SNARAST MÖJLIGT, annars låter det som han snart sitter i fängelse. Ofattbart att inte skolan märkt nåt och redan slagit larm till soc själva. Lycka till!

• Um muhammed

Hon menade nog att hon skulle ta kontakt med någon att prata med, blev kanske lite tokigt när hon skrev mamma men tror nog hon menade mysmamman...

• Philippa

Det allra märkligaste med denna historia är att andra berättat att han har tagit cannabis men valt att INTE kontakta soc...?? Hmmm.....

Mamma: DU måste ta ansvar och det har gått överstyr, du måste få hjälp av soc INNAN det går för långt!

Vart är hans pappa?

• kattförälder
    Philippa skrev 2011-01-16 08:19:19 följande:
    Det allra märkligaste med denna historia är att andra berättat att han har tagit cannabis men valt att INTE kontakta soc...?? Hmmm.....

Mamma: DU måste ta ansvar och det har gått överstyr, du måste få hjälp av soc INNAN det går för långt!

Vart är hans pappa?
    Jag är hans pappa, du behöver inte kalla mig mamma endast för att jag e homosexuell.
Svar på tråden Problem med min son, nu är det riktigt illa!