• Ung Blivande Mamma 2010

Kan man gifta sig men endå inte bo tillsammans?

Detta handlar om en nära vän ( som inte vill vara medlem själv )

Hon är tillsammans med sin kille sedan 7 år tillbaka, och har en son på 1 år.
    Dom bor inte tillsammans eftersom dom inte fungerar ihop , av olika andledningar
    jag vet inte vilka!
    Men hon har hjälp från soc, ca 2000:- kr i månad för att leva upp till den så kallade
    " stadarn "

Dom är ju tillsammans och älskar varandra och vill gifta sig, men kan inte flytta ihop
    för dom inte helt enkelt fungerar ihop, självklart är detta något dom prövat och försöker
    jobba på! Men dom behöver liksom sitt eget space så att kalla.

Hon frågade mig 2 saker som jag faktiskt inte har någon aning om så tänkte det kanske är någon som vet?

1. hon undrar om hon kan gifta sig med honom, utan att soc tvingar dom bo tillsammans?
    ( alltså kan dom vara gifta och vara särbo, ? blir han betalningsskyldig endå? att försörja henne?

2. hon undrar om det finns möjlighet till att säga till soc att dom ska pröva bo ihop,
    och att dom då tar dom pengarna dom ger henne i månaden, men om det inte fungerar
    får hon då ha socialens hjälp tillbaka?

Hoppas ni förstår mig blev lite blurrigt. :)

• Svar på tråden Kan man gifta sig men endå inte bo tillsammans?
  • CallGirl

De behöver inte bo ihop men när man är gifta har man försörjningsplikt mot varandra vilket gör att soc räknar på båda deras inkomster och tjeänar maken för bra blir det han som får försörja henne.

CallGirl skrev 2011-01-16 10:32:38 följande:
    De behöver inte bo ihop men när man är gifta har man försörjningsplikt mot varandra vilket gör att soc räknar på båda deras inkomster och tjeänar maken för bra blir det han som får försörja henne.
    Men hon har ju sin hyra, och han har sin, han kan omöjligt bo i egen lägenet på 4 tusen och betala hennes på 5 samt ge underhåll till barnet och betala mat till sig själv och dom, så förstår inte riktigt hur det fungerar..

någon som vet?
  • Rhoda Horswunce

1. Man måste inte bo ihop, men han blir försörjningsskyldig om de gifter sig.

2. Vet inte riktigt. Jag tror att hon då måste ansöka igen precis som hon gjorde för första gången, och då blir det väl en ny utredning för att se om hon har rätt till försörjningsstöd eller inte, antar jag.
  • Rhoda Horswunce
    Ung Blivande Mamma 2010 skrev 2011-01-16 10:34:12 följande:
    Men hon har ju sin hyra, och han har sin, han kan omöjligt bo i egen lägenet på 4 tusen och betala hennes på 5 samt ge underhåll till barnet och betala mat till sig själv och dom, så förstår inte riktigt hur det fungerar..

någon som vet?
    Jaha. Hamnar de under existensminimum även med hans lön så är det mycket möjligt att soc skjuter till pengar för den ena hyran samt mat etc., men inte för den andra hyran. I praktiken blir det ju då så att de tvingas flytta ihop.

Varför vill de förresten gifta sig om de inte ens klarar att bo i hop? 
  • kamomillmilla

Det kan ju vara så att han antingen blir helt försörjningsskyldig och de får helt enkelt lösa det själv.
    Eller så blir han försörjningsskyldig delvis, beroende på levnadsnormen. Dvs är hans lön tillräckligt hög för bådas normer så blir han helt försörjningsskyldig, skulle det vara så att den inte är det så kan det vara så att hon får mellanskillnaden.

Dock bara spekulationer, inte ren fakta!

Rhoda Horswunce skrev 2011-01-16 10:43:41 följande:
    Jaha. Hamnar de under existensminimum även med hans lön så är det mycket möjligt att soc skjuter till pengar för den ena hyran samt mat etc., men inte för den andra hyran. I praktiken blir det ju då så att de tvingas flytta ihop.

Varför vill de förresten gifta sig om de inte ens klarar att bo i hop? 
    Men inte kan det vara okej att någon tvingar folk att bo ihop, det kan väl itne vara lagligt?
    Förstår inte isåfall hur, för det är ju upp till var och en om man vill bo ihop eller inte,
    finns ju särbo också?

För dom älskar ju varandra, har barn och ska ha en till!
    Men dom behöver liksom båda sitt eget, klarar inte av att vara inpå varandra 24/7
  • kamomillmilla
    Ung Blivande Mamma 2010 skrev 2011-01-16 10:47:12 följande:
    Men inte kan det vara okej att någon tvingar folk att bo ihop, det kan väl itne vara lagligt?
    Förstår inte isåfall hur, för det är ju upp till var och en om man vill bo ihop eller inte,
    finns ju särbo också?

För dom älskar ju varandra, har barn och ska ha en till!
    Men dom behöver liksom båda sitt eget, klarar inte av att vara inpå varandra 24/7
    Tvingas leva ihop lär dom inte göra, men däremot när hon ska söka sitt bidrag så räknas ju hennes eventuella mans inkomst med eftersom han automatiskt blir försörjningsskyldig för henne.
  • GrodanHopp

Som flera andra har skrivit så blir man ju försörjningsskylldig när man gifter sig. För att få hjälp från soc så ska man vara helt barskrapad och har man då tillgång till två bostäder kan soc neka hjälp så vida man inte gör sig av med den ena. Att ha två bostäder ger ju dubbla utgifter.

• grodan gry

Näe, att få hjälp från socialtjänsten till dubbla boenden är nog svårt, det säger ju sig självt tycker jag. 

Det låter som att de borde leta efter ett annat boende om de ska gifta sig. Jag och min sambo bor i en stor lägenhet som är ihopslagen av två mindre. Kanske skulle passa dem? 

• Mamma S

Det är INTE så att man blir försörjningsskyldiga gentemot varandra bara för att man är gifta! Det vet jag av egen erfarenhet. 
    Däremot vet jag inte hur soc ser på saken, hon får nog prata med dom och höra vad som gäller. Men soc kan aldrig "tvinga" dom att flytta ihop, dom väljer ju själva om dom vill bo ihop eller inte.  

Svar på tråden Kan man gifta sig men endå inte bo tillsammans?