Inlägg från: Hallonmumsan |Visa alla inlägg
  • Hallonmumsan

Varför denna amningshysteri?!

absolut väljer man själv. men jag tror att vilket läger man än befinner sig i får man kommentarer och blickar.
    om man inte slutar amma vi 6 månader då :P
    jag har ammat mina ganska länge och är glad att det funkat så bra för oss och har märkt fördelarna med ammning. synd att alla inte får uppleva det bara.
    jag hade problem med första barnet pga stress och att jag hade en jobbig period (inte med barnet) så minskade mjölken. jag köpte då ersättning i desperation och pumpade för att försöka få igång det igen, men pratade med bvc på vägningen strax därpå och pratade då med en underbar barnmoska som pushade mig och tyckte jag skulle testa att amma en liten stund så jag inte blev stressad och skulle inte sitta i timmar för då skulle stressen över amningen bara öka. sen skulle jag ge resten ersättning och amning nattetid. jag testade detta och allt kom igång igen.
    jag minns hur ledsen och skamsen jag var och tillochmed bad om ursekt till kin sambo för att jag tyckte jag var så dålig som inte fick det att funka, det var en sån lättnad att få igång det igen.
    jag tror att ni som vill amma men som stöter på problem ska försöka stressa ner och börja om helt enkelt som jag gjorde. funkar det inte ändå så gör det inte och då får det vara så.

sen att amma länge är inte heller så lätt men man får helt enkelt strunta i vad andra säger och vara stolt istället.

nä jag tror inte heller det finns amningshysteri ibland dom flesta utan tror det finns två sidor.

MEN jag tycker man ska ge amningen en chans och inte tvärt bestämma sig innan ens barnet fötts att man inte vill amma. det är det minsta man kan göra för sin bebis

• Hallonmumsan
    Cinderella87 skrev 2011-01-16 11:53:20 följande:
    Känner igen mig i det ni skriver. På BB var dom helt hysteriska över att jag inte fick det att fungera med amningen. Jag hyrde med en pump hem och pumpade i 2 veckor. Det var den värsta perioden som jag haft, alla blickar man fick av vänner och främmande människor. Vi planerar nu för barn nr 2 och jag är tveksam att ens ge amningen en chans. Har inte alls någon bra erfarenhet av det. Då jag beslutade mig för att sluta pumpa var det som en stor klump i magen släppte, då kunde jag börja njuta att vara nybliven mamma.
    jag tror man ska strunta i pumpar i det avsendet. det ger mer stress är min erfarenhet. men jag tycker nog du ska testa men göra det med ett öppet sinne, alltså tänka som så att funkar det så är det toppen men funkar det inte så är det inte hela världen heller.
    det funkade helt olika med mina barn och andra funkade jättebra från start. vill du amma så testa men gör klart för folk i din omgivning på bb osv att du bara ska ge det en chans men blir det för jobbigt så struntar du i det.
  • Hallonmumsan

sen verkar det mest som att dom flesta tycker synd om dom mammor som inte kan amma, inte klandrar dem. men ammar man längre en sex månader så är man äklig, konstig, onormal osv och man får ofta kommentarer som folk annars aldrig skulle hävt ur sig.

Svar på tråden Varför denna amningshysteri?!