• Pillemajsan

Hur börja med pott träning?

Vi har nu tänkt att börja pott träna våran dotter som är 16 månader, men hur går man tillväga?
    Finns det några bra tips?
    Jag menar verkar inte så lätt att få dom förstå att dom ska kissa och bajsa i pottan och inte i blöjan.

• Svar på tråden Hur börja med pott träning?
  • lunkentuss

När vi började så satte vi henne på pottan före varje blöjbyte och direkt hon vaknade efter hon sovit. Funkade ganska bra -speciellt efter hon sovit så brukade hon kissa i pottan o till slut fattade hon liksom vinken o kissade även vid blöjbytena. När hon regelbundet kissade på pottan började vi låta henne gå med trosor inne o satte henne på pottan 3-4 ggr/timmen i början (hon kissade hela tiden!!) Vi började när hon var 14 månader och hon var helt torr dagtid när hon var 2 år -men man fick ju påminna ofta om att gå på pottan =) Nu fyller hon snart 4 år o sköter toabesöken helt själv...! Så himla skönt...!

Bajsandet skötte hon i blöjan ganska länge, hon bad om blöja när hon ville bajsa sen plötsligt en dag var hon tydligen redo o började bajsa i toaletten. Vet inte ecakt hur gammal hon var då, men ca 2.5-3 år eller så =)

• Poison

Vi börja potträna vid ca 15 månader, anledningen var att han var "intresserad" av pottan - lyfta, undersöka, försöka sitta på den osv.

Vi börja med att sätta honom på pottan varje morgon när han vakna och innan han la sig för natten. Efter en tid la vi till att sätta honom på pottan efter lunch, vila, middag osv. Ibland kom det antingen kiss eller bajs, ibland inte. Om han tex inte kissa i pottan när vi satte honom där efter att han vakna på morgonen så prova vi sätta honom på pottan igen efter frukosten osv.

Sonen är snart 19 månader och hela potthistorien fungerar väldigt bra. Vi får ofta lägga på samma blöja igen efter han suttit på pottan eftersom blöjan är torr. Vi byter bajsblöja max 1 gång i veckan. Han har inte lärt sig säga till när han är nödig men vi föräväntar oss inte för mycket heller, han är inte så gammal än och vi försöker inte stressa bort blöjan - det tar den tid det tar.. Glad

Ett tips för att barnet ska sitta kvar på pottan är att ha med en leksak som barnet kan leka med.

• Mimab

Vi började när sonen var 9,5 månad. Det var helt spontant den första gången. Han visade väldigt tydligt när han skulle bajsa och det brukar ta en stund innan det kommer. Så, jag satte honom på pottan och första gången "protesterade" han lite men han bajsade för det var ju på gång. Dagen efter inga protester. Sedan har jag (som är föräldraledig) satt honom precis som föregående talare, när han vaknar, innan dagsömn, före eller efter lunch osv. Kisset kom nog bara så där, han råkade kissa när han satt på pottan. Det dröjde inte länge förrän han förstod vad pottan är till för. Bajsblöjor har vi bytt mindre än tio sedan mitten av november, kissblöjor varje dag förstås, men ofta får man sätta på samma blöja som innan man satte honom på pottan då den är torr.

Jag tror det kan vara enklare med ett yngre barn - vår son kunde ju inte resa sig och gå ifrån pottan Målet är att han ska vara torr till sommaren, men vi kommer förstås ha blöja som reserv vid längre bilresor eller så. Nattblöjan är inte på tal att ta bort, blir väl kanske först när kvällsvällingen avvecklas eller så.

Tips är också att ha "sämre blöjor" alternativt tygblöjor. Barnet känner att det kissar på ett annat sätt än de alldeles torra blöjorna. Vi använder tygblöjor mestadels.

• Fruarna Svensson

Vi började när dottern var nio månader. Jag hade lärt henne ordet bajs, jag sade det varje gång jag märkte att hon bajsade väldigt konsekvent. Så en dag testade jag bara, satte henne på pottan och sa "bajs" och så bajsade hon. Hon bajsar i stort sett bara på pottan sedan den dagen och det är tydligt att hon föredrar det. Hon kissar i blöjan och pottan ungefär 50/50. Nu försöker vi få till en bra kommunikation runt det, att fatta när hon säger till att hon vill gå på pottan. För hon försöker verkligen säga till.

Annars erbjuder vi pottan lite då och då, när hon visar att hon vill plus när hon vaknat och innan hon ska sova.

Svar på tråden Hur börja med pott träning?