Vi började när sonen var 9,5 månad. Det var helt spontant den första gången. Han visade väldigt tydligt när han skulle bajsa och det brukar ta en stund innan det kommer. Så, jag satte honom på pottan och första gången "protesterade" han lite men han bajsade för det var ju på gång. Dagen efter inga protester. Sedan har jag (som är föräldraledig) satt honom precis som föregående talare, när han vaknar, innan dagsömn, före eller efter lunch osv. Kisset kom nog bara så där, han råkade kissa när han satt på pottan. Det dröjde inte länge förrän han förstod vad pottan är till för. Bajsblöjor har vi bytt mindre än tio sedan mitten av november, kissblöjor varje dag förstås, men ofta får man sätta på samma blöja som innan man satte honom på pottan då den är torr.
Jag tror det kan vara enklare med ett yngre barn - vår son kunde ju inte resa sig och gå ifrån pottan
Målet är att han ska vara torr till sommaren, men vi kommer förstås ha blöja som reserv vid längre bilresor eller så. Nattblöjan är inte på tal att ta bort, blir väl kanske först när kvällsvällingen avvecklas eller så.
Tips är också att ha "sämre blöjor" alternativt tygblöjor. Barnet känner att det kissar på ett annat sätt än de alldeles torra blöjorna. Vi använder tygblöjor mestadels.