Lära barn kroppslig integritet
augustisten skrev 2011-01-17 15:44:49 följande:
Jag förstår nog inte riktigt... vad i detta gör att han inte kommer att respektera sina egna gränser?Det viktiga är väl att alla olika sorters gränser är okej. Vissa vill inte att man pillar dem på tuttarna och för andra gör det inte så mycket... och vissa får pilla och andra inte. Så är det väl för de flesta. Min man får gärna pilla, men inte alltid och överallt. Min son som är tre får också pilla ibland, men inte alltid. När han blir sju kommer han inte att få pilla... och kanske kommer inte min man att få det längre heller - men kanske en annan man eller kvinna får. Det finns ju inga generella regler för vem som får pilla på någons bröst.
Det viktiga är att alla har samma rätt att säga nej när de inte vill tycker jag. Men det är ju lika viktigt att man har rätt att säga ja till beröring som man gillar. Eller att man kan visa att viss beröring inte bekommer en så mycket.
Jag skulle nog inte reagera så mycket emot om en ettåring petade i mitt dekoltage (så länge hen inte nöp) - då vore det ju också fel att "låtsas" det för att markera var din gräns går. Däremot tycker jag att det är väldigt obehagligt att någon tar på min ena underarm eftersom jag har ett ärr där, så när någon rör mig där säger jag ifrån - oavsett om det är en vuxen eller ett barn (med små barn lyfter jag väl troligast bort handen bara). Jag måste ju vara sann mot min egen gräns sas. Precis som ditt barn ska respekteras i sina gränser. Oavsett var de går.
Det jag har tyckt varit svårast med det här med kroppslig integritet är nog att mitt barn är väldigt kramigt och att det ofta händer att han vill krama barn som uppenbart inte vill. Då är det inte okej för mig att försöka övertala det andra barnet och säga att "men han vill ju bara ge dig en kram", som vissa vuxna gör. Det tycker jag väldigt illa om. Visar barn att de inte vill ha kramar ska de inte behöva ta emot några - vare sej från barn eller vuxna (men man får ju säga det på ett snyggt sätt till barnet som vill kramas också - lyfta bort det och tala om att det andra barnet inte vill kramas just nu brukar fungera bra).